43
Fotogalerie

Galerie: Škoda 1000 MB a Škoda 1000 MBX

Kapitoly článku:


Legendární „tisícovka“, která ve výrobním programu AZNP nahradila Škodu Octavia, patří k českým automobilovým ikonám. I když je design otázkou osobního vkusu a názoru, jen těžko něco z pozdější škodovácké produkce (ovlivněné centrálním socialistickým plánováním) svým designem a elegancí překoná čistotu linií Škody 1000 MB.

Skoda-1000_MBX-1966-1600-08.jpgSkoda-1000_MBX-1966-1600-02.jpgSkoda-1000_MB-1964-1600-02.jpg
Vedle klasického čtyřdveřového sedanu vzniklo také 2517 dvoudveřových kupé MBX. Dnes patří tento model k vyhledávaným raritám a jeho hodnota poměrně rychle stoupá

Škoda začala s vývojem modelu 1000 MBX už v roce 1960, kdy také vznikly první dva prototypy označené jako 990 Tudor. Sériový automobil se představil přesně desátého března roku 1966 kde jinde než na autosalonu v Ženevě.

Škoda 1000 MBX dostala zážehový čtyřválec o objemu 988 cm3, který nabídl výkon 38 kW (52 k). Maximální rychlost se dostala na 127 km/h. O rok později, přesně řečeno v listopadu 1967, přišlo provedení De Luxe, které mělo větší motor (1107 cm3). Přestože se maximální výkon nezměnil, vůz byl dynamičtější, protože narostl točivý moment (81,4 Nm oproti 75,5 Nm).

Škoda vyrobila mezi lety 1964 až 1969 dohromady 443 141 různých verzí modelu 1000 MB. Model MBX se vyráběl od roku 1966 do roku 1969. Slabších verzí MBX vzniklo 1403 kusů, u varianty De Luxe se počet vyrobených kusů dostal na 1114. Celkem tedy bylo vyrobeno pouze 2517 exemplářů modelu MBX.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud