Značná část emisí oxidu uhličitého pochází z odvětví dopravy – například v Evropě za ně ve 40 % mohou nákladní automobily. Vědci ze Švýcarského federálního technologického institutu v Lausanne (EPFL)  přišli s novou metodou  zachycování oxidu uhličitého z výfuků, která by mohla snížit emise až o 90 %.

Značná část emisí oxidu uhličitého pochází z odvětví dopravy – například v Evropě za ně ve 40 % mohou nákladní automobily. Vědci ze Švýcarského federálního technologického institutu v Lausanne (EPFL) přišli s novou metodou zachycování oxidu uhličitého z výfuků, která by mohla snížit emise až o 90 %.

Svůj nápad, který si již nechali patentovat, publikovali v článku  v odborném časopise Frontiers in Energy Research . Konkrétně navrhují zachytávat oxid uhličitý z výfukového potrubí nákladního automobilu a proměnit ho na kapalinu, která bude uložena v nádrži na střeše vozidla.

Svůj nápad, který si již nechali patentovat, publikovali v článku v odborném časopise Frontiers in Energy Research. Konkrétně navrhují zachytávat oxid uhličitý z výfukového potrubí nákladního automobilu a proměnit ho na kapalinu, která bude uložena v nádrži na střeše vozidla.

Odborníci už dokonce mají odpověď na Nerudovskou otázku „Kam s ním?“ Zkapalněný oxid uhličitý může být poté dopraven na čerpací stanici, kde ho lze znovu použit různými způsoby, včetně přeměny na konvenční palivo s využitím obnovitelné energie.

Odborníci už dokonce mají odpověď na Nerudovskou otázku „Kam s ním?“ Zkapalněný oxid uhličitý může být poté dopraven na čerpací stanici, kde ho lze znovu použit různými způsoby, včetně přeměny na konvenční palivo s využitím obnovitelné energie.

V praxi to má fungovat tak, že horké výfukové plyny jsou nejprve ochlazeny a oddělí se voda. Následně procházejí „speciálními absorpčními materiály vyvinutými v EPFL“, kde dojde k izolaci oxidu uhličitého od ostatních plynů, jako je dusík a kyslík.

V praxi to má fungovat tak, že horké výfukové plyny jsou nejprve ochlazeny a oddělí se voda. Následně procházejí „speciálními absorpčními materiály vyvinutými v EPFL“, kde dojde k izolaci oxidu uhličitého od ostatních plynů, jako je dusík a kyslík.

Poté je čistý oxid uhličitý extrahován a pomocí tepla, pocházejícího z motoru vozidla, stlačen, čímž dojde ke změně jeho skupenství na kapalinu. Ta pak může být uložena v nádrži připevněné ke střeše vozidla a následně (třeba během tankování) uložena na čerpací stanici.

Poté je čistý oxid uhličitý extrahován a pomocí tepla, pocházejícího z motoru vozidla, stlačen, čímž dojde ke změně jeho skupenství na kapalinu. Ta pak může být uložena v nádrži připevněné ke střeše vozidla a následně (třeba během tankování) uložena na čerpací stanici.

Ve stávajícím stavu je celý systém použitelný jen pro velká vozidla, jako jsou autobusy nebo nákladní vozy. Jeho součástí je totiž „kapsle“ o rozměrech 2 × 0,9 × 1,2 metrů a celé zařízení váží 7 % z celkového užitečného zatížení kamionu. Vědci počítají s tím, že touto cestou by mělo být možné recyklovat 90 % emisí oxidu uhličitého.

Ve stávajícím stavu je celý systém použitelný jen pro velká vozidla, jako jsou autobusy nebo nákladní vozy. Jeho součástí je totiž „kapsle“ o rozměrech 2 × 0,9 × 1,2 metrů a celé zařízení váží 7 % z celkového užitečného zatížení kamionu. Vědci počítají s tím, že touto cestou by mělo být možné recyklovat 90 % emisí oxidu uhličitého.

Systém zachycování CO2 je v tuto chvíli pouze ve stádiu konceptu a jeho autoři odhadují, že  realizace a nasazení v reálném světě bude trvat několik let . Dalším krokem bude vývoj prototypu pro vyzkoušení experimentálních prvků v praxi.

Systém zachycování CO2 je v tuto chvíli pouze ve stádiu konceptu a jeho autoři odhadují, že realizace a nasazení v reálném světě bude trvat několik let. Dalším krokem bude vývoj prototypu pro vyzkoušení experimentálních prvků v praxi.

Pokud systém, vyvinutý švýcarskými vědci, bude možné nasadit do praxe, mohl by zpomalit nástup elektromobilů.  „I když používání elektrických vozidel pro osobní dopravu může přispět ke zlepšení situace, snížení emisí z komerční dopravy – jako jsou kamiony nebo autobusy – je mnohem větší výzvou.“  konstatují v oficiální zprávě.

Pokud systém, vyvinutý švýcarskými vědci, bude možné nasadit do praxe, mohl by zpomalit nástup elektromobilů. „I když používání elektrických vozidel pro osobní dopravu může přispět ke zlepšení situace, snížení emisí z komerční dopravy – jako jsou kamiony nebo autobusy – je mnohem větší výzvou.“ konstatují v oficiální zprávě.

Svůj nápad, který si již nechali patentovat, publikovali v článku  v odborném časopise Frontiers in Energy Research . Konkrétně navrhují zachytávat oxid uhličitý z výfukového potrubí nákladního automobilu a proměnit ho na kapalinu, která bude uložena v nádrži na střeše vozidla.
Odborníci už dokonce mají odpověď na Nerudovskou otázku „Kam s ním?“ Zkapalněný oxid uhličitý může být poté dopraven na čerpací stanici, kde ho lze znovu použit různými způsoby, včetně přeměny na konvenční palivo s využitím obnovitelné energie.
V praxi to má fungovat tak, že horké výfukové plyny jsou nejprve ochlazeny a oddělí se voda. Následně procházejí „speciálními absorpčními materiály vyvinutými v EPFL“, kde dojde k izolaci oxidu uhličitého od ostatních plynů, jako je dusík a kyslík.
Poté je čistý oxid uhličitý extrahován a pomocí tepla, pocházejícího z motoru vozidla, stlačen, čímž dojde ke změně jeho skupenství na kapalinu. Ta pak může být uložena v nádrži připevněné ke střeše vozidla a následně (třeba během tankování) uložena na čerpací stanici.
8
Fotogalerie

Švýcaři vyvíjejí převratný systém pro boj s CO2. Nástup elektroaut už ale nezastaví

Boj se škodlivými emisemi má mnoho podob. Nový švýcarský patent vypadá slibně, dost dobře si ale nedokážeme představit jeho aplikaci na osobní automobily.

Značná část emisí oxidu uhličitého pochází z odvětví dopravy – například v Evropě za ně ve 40 % mohou nákladní automobily. Vědci ze Švýcarského federálního technologického institutu v Lausanne (EPFL) přišli s novou metodou zachycování oxidu uhličitého z výfuků, která by mohla snížit emise až o 90 %.

Svůj nápad, který si již nechali patentovat, publikovali v článku v odborném časopise Frontiers in Energy Research. Konkrétně navrhují zachytávat oxid uhličitý z výfukového potrubí nákladního automobilu a proměnit ho na kapalinu, která bude uložena v nádrži na střeše vozidla.

Místo výfuku zkapalnění

Odborníci už dokonce mají odpověď na Nerudovskou otázku „Kam s ním?“ Zkapalněný oxid uhličitý může být poté dopraven na čerpací stanici, kde ho lze znovu použit různými způsoby, včetně přeměny na konvenční palivo s využitím obnovitelné energie.

V praxi to má fungovat tak, že horké výfukové plyny jsou nejprve ochlazeny a oddělí se voda. Následně procházejí „speciálními absorpčními materiály vyvinutými v EPFL“, kde dojde k izolaci oxidu uhličitého od ostatních plynů, jako je dusík a kyslík.

Poté je čistý oxid uhličitý extrahován a pomocí tepla, pocházejícího z motoru vozidla, stlačen, čímž dojde ke změně jeho skupenství na kapalinu. Ta pak může být uložena v nádrži připevněné ke střeše vozidla a následně (třeba během tankování) uložena na čerpací stanici.

Zatím jen pro náklaďáky

Ve stávajícím stavu je celý systém použitelný jen pro velká vozidla, jako jsou autobusy nebo nákladní vozy. Jeho součástí je totiž „kapsle“ o rozměrech 2 × 0,9 × 1,2 metrů a celé zařízení váží 7 % z celkového užitečného zatížení kamionu. Vědci počítají s tím, že touto cestou by mělo být možné recyklovat 90 % emisí oxidu uhličitého.

Systém zachycování CO2 je v tuto chvíli pouze ve stádiu konceptu a jeho autoři odhadují, že realizace a nasazení v reálném světě bude trvat několik let. Dalším krokem bude vývoj prototypu pro vyzkoušení experimentálních prvků v praxi.

Pokud systém, vyvinutý švýcarskými vědci, bude možné nasadit do praxe, mohl by zpomalit nástup elektromobilů. „I když používání elektrických vozidel pro osobní dopravu může přispět ke zlepšení situace, snížení emisí z komerční dopravy – jako jsou kamiony nebo autobusy – je mnohem větší výzvou.“ konstatují v oficiální zprávě.

Hlavní výhodou tohoto systému je, že ho lze, na rozdíl od elektrických nebo vodíkových motorů, použít jako dodatečně instalovanou výbavu stávajících vozidel. Může tak zásadně neutralizovat jejich dopad na emise uhlíku.

Autor: Karel Kilián

Článek připravila redakce VTM.cz

Doporučujeme

Články odjinud