Čtvrtá generace Seatu Leon se ukazuje světu a dodržuje všechny zavedené trendy, které byste u španělského sourozence Volkswagenu Golf čekali.
Seat představuje nový Leon se slovy o pilíři modelové řady a bestselleru, kterého španělská značka v rámci dosavadních tří generací prodala už přes 2,2 milionu kusů. Právě na tento úspěch chce v každém ohledu modernější novinka navázat. Můžeme začít u designu, který ve velkém navazuje na prvky uvedené na SUV Tarraco a jeho změnou se podařilo snížit součinitel odporu vzduchu o 8 %.
Příbuzný nového Volkswagenu Golf a Škody Octavia využívá stejnou platformu MQB Evo a po stránce vnějších rozměrů je především delší než předchůdce, jelikož prodloužen byl o 50 mm i rozvor. Na druhou stranu je Leon o pár milimetrů užší a nižší, což se týká jak pětidveřového hatchbacku, tak kombi Sportstourer.
Seat Leon 4. generace vs. 3 generace – porovnání rozměrů |
Karoserie |
5d. hatchback |
kombi Sportstourer |
Model |
Leon IV |
Leon III |
Leon IV |
Leon III |
Délka [mm] |
4368 |
4282 |
4642 |
4549 |
Šířka [mm] |
1800 |
1816 |
1800 |
1816 |
Výška [mm] |
1456 |
1459 |
1448 |
1451 |
Rozvor [mm] |
2686 |
2636 |
2686 |
2636 |
Objem kufru [l] |
380 |
380 |
617 |
587 |
Na nové palubní desce hrají velkou roli displeje. Před řidičem je konfigurovatelný digitální přístrojový štít o velikosti 10,25 palce, zatímco infotainment má obrazovku o 10 palcích (standardní výbava dostane 8 palcový displej). Systém s větší obrazovkou umí pracovat s rozhraním Android Auto a Apple CarPlay, lze ovládat hlasem a gesty a zahrnuje 3D navigaci se síťovým propojením.
Nový Leon je totiž dalším autem, které umí být neustále připojeno k internetu díky integrované eSIM kartě. Infotainment tedy zvládá v rámci některých funkcí využívat informace z cloudu v reálném čase, průběžně aktualizovat požívané aplikace a rovněž poskytuje službu eCall, která v případě nehody automaticky přivolá záchranné služby.
Na palubní desce a středovém panelu si všimnete sníženého počtu fyzických tlačítek, která podobně jako v Golfu nahradily dotykové plochy. Ve výbavě Leonu pak najdete i přihrádku pro bezdrátové dobíjení telefonu, ambientní osvětlení s nastavitelným odstínem (a pruhem světla kolem celé palubní desky, zasahujícím až do předních dveří) a objevují se i zbytečnosti jako vnější zrcátka s funkcí promítání pozdravu „Hola!“ na vozovku. Seat mimochodem označuje nový Leon za své vůbec nejbezpečnější auto, takže přirozeně nechybí armáda posledních asistenčních a bezpečnostních systémů.
Ani nabídkou motorizací se Leon od Golfu příliš nevzdálí. Předvídatelně se tak spolehne na tříválce 1.0 TSI (66 kW/90 k nebo 81 kW/110 k), větší čtyřválce 1.5 TSI (96 kW/130 k nebo 110 kW/150 k), přičemž na vrcholu nabídky bude čtyřválec 2.0 TSI (140 kW/190 k) s automatem DSG. Nafta zůstává ve formě 2.0 TDI ve třech úrovních naladění (od 85 kW/115 k do 110 kW/150 k). A přijde také jednotka 1.5 TGI na CNG (96 kW/130 k).
Hlavní novinkou Leonu je zavedení mild-hybridních jednotek eTSI využívajících 48V palubní síť – nový tříválec 1.0 eTSI (81 kW/110 k) a čtyřválec 1.5 eTSI (110 kW/150 k), výhradně v kombinaci s automatem DSG. Stejně naladěné verze těchto motorů s manuální převodovkou (uvedené výše) nemají 48V síť a nejsou tedy mild-hybridní.
Nakonec ani Seat nevynechává u nového Leonu plug-in hybridní pohon (eHybrid), který jako u koncernových sourozenců kombinuje zážehový motor 1.4 TSI s elektromotorem, lithium-iontovým akumulátorem o kapacitě 13 kWh a šestistupňovým DSG. Kombinovaný výkon činí 150 kW (204 koní) a dojezd v čistě elektrickém režimu je udáván na cca 60 km (WLTP).
Předprodej nové generace Seatu Leon v provedení hatchback a kombi bude na českém trhu zahájen v březnu. Kombi ale fyzicky dorazí až v létě společně s plug-in hybridní verzí. Cenovky zatím neznáme. Pod křídly sportovní značky Cupra se poté samozřejmě ukáže i ostrá verze Leonu, která dle všeho rovněž využije plug-in hybridní techniku.