Zákazníci se nového SUV s okřídleným šípem dočkají až v únoru, novináři měli možnost se s kodiaqem svézt už nyní. Pěkně v teple na ostrově Mallorca.
1. Výbava je dostatečná
Ani za základní provedení se jeho majitel nebude muset stydět. Dostane totiž auto na hliníkových kolech, v interiéru dvouzónovou klimatizaci, posuvné zadní sedačky a rádio s dotykovým displejem. Ve vyšších výbavách nebo za příplatek zákazníci získají tempomat, startování tlačítkem, zadní parkovací kameru, vyhřívání předních i zadních sedaček, systémy pro sledování mrtvého úhlu, automatické přepínání dálkových a tlumených světel, systém pro automatické parkování a zobrazování situace kolem vozu v úhlu 360 stupňů, a třeba vyhřívané čelní sklo, v němž už nejsou výhled omezující drátky..
Pokračování 2 / 9
2. Na kvalitu se dbalo
V rámci segmentu, do něhož se kodiaq řadí, nelze mít k použitým materiálům a jejich zpracování výhrady. Líbilo se nám třeba použití měkčeného plastu na horní části středového tunelu v místech dotyku kolen řidiče a spolujezdce, velmi malé spáry mezi jednotlivými povrchovými částmi karosérie a dostatek tlumících materiálů, jejichž úkolem je odfiltrovávat hluk z motoru, od podvozku a proudícího vzduchu.
Pokračování 3 / 9
3. Jízdní vlastnosti odpovídají rodinným SUV
Kodiaq je nejtěžším modelem v nabídce značky Škoda. To do značné míry předurčuje, že na závodní okruh ho asi nemá cenu brát. Podvozek je vypiplán tak, aby dokázal skvěle, a bez rušivých zvuků a vibrací přejet všechny silniční nástrahy. Není houpavě měkký, ale je komfortní. To pak současně přináší i citelné náklony v ostřejších rychlejším tempem projížděných zatáčkách. Vysoká karosérie společně se zmíněnou nemalou hmotností pak ovlivňují i spotřebu.
Pokračování 4 / 9
4. Třetí řada dává smysl
Třetí řada sedaček, která je vždy za zhruba dvacetitisícový příplatek, se může hodit. Zejména aktivním rodinám, které na výlety nebo za sportem s sebou berou i děti kamarádů nebo příbuzných. I s ní je zavazadlový prostor dostatečně objemný, se sedačkami se manipuluje vcelku jednoduše, a usadí se tam poměrně pohodlně všichni ti, jejichž tělesná výška nepřesahuje 170 centimetrů. Ocenili jsme také to, že rovněž v případě namontování třetí řadou zůstal v kufru prostor pro uložení dojezdové rezervy.
Pokračování 5 / 9
5. Nová chytrá řešení nejsou zbytečná exhibice
Zůstává škrabka ve víčku nádrže, deštníky ve dveřích a další známé drobnosti. Nově se přidávají vyskakující chrániče hran dveří, výsuvné držáky nápojů z odkládacích stolečků na zadní straně předních opěradel nebo organizér ve středové přihrádce mezi předními sedačkami. Je tu vymezené místo pro uložení klíčku od vozu, dále rýhy na mince do parkovacích automatů a dokonce malý otvor, do něhož se přesně hodí zapalovač z dvanáctivoltové zásuvky.
Pokračování 6 / 9
6. Spojení s vnějším světem nikdy nebylo snazší.
Tlačítka pro volání do servisu, asistenční službě Škoda, případně pro informování záchranářů. To jen počátek výčtu prvků, které má kodiaq v kapitole zvané konektivita. Tlačítko SOS a volání do servisu bude zdarma dostupné celých 14 let, ostatní vychytávky služby Care Connect získá zákazník zdarma na jeden rok, pak si je bude muset za poplatek znovu aktivovat. Půjde o zhruba dvě tisícovky ročně. Za to získá možnost ověřit si na dálku, zda je auto zamčené, kde je právě zaparkované, kolik je paliva v nádrži a bude možné pomocí aplikace na mobilu třeba rozsvítit světla vozu nebo spustit houkačku. V autech s navigací budou dále k dispozici informace o počasí, cenách pohonných hmot nebo o dopravní situaci na trase. Vůz samozřejmě může být připojen na internet, ale to už jen díky další SIM kartě nebo přes mobil některého z pasažérů.
Pokračování 7 / 9
7. Praktická využitelnost
Kufr je rekordní, místa pro kolena či hlavu vpředu i vzadu určitě dostatek, a spokojeni jsme byli i s počtem a kapacitou odkládacích prostor. Zejména vzadu, kam nejčastěji usedají děti. Ve většině aut je oproti přední přihrádce ve dveřích stejný úložný prostor jen symbolický. V kodiaqu je hluboký a široký. Auta s dieselovým motorem a převodovkou DSG navíc budou moci tahat přívěsy o celkové hmotnosti až 2,5 tuny. To určitě ocení nejen jachtaři.
Pokračování 8 / 9
8. Negativní zjištění
Kromě zmiňované nechuti ke sportování a spotřebě, která úplně nenadchne, jsme objevili zejména horší výhled z vozu šikmo vpřed. To je zaviněno poměrně hodně skloněným sloupkem čelního skla.
Pokračování 9 / 9
9. Jízda v terénu
Je to pro nás zatím velká neznámá. Škoda při novinářských jízdách žádnou oficiální trasu mimo asfalt nepřipravila. Projeli jsme si tedy pouze několik stovek metrů dlouhou kamenitou cestu vedoucí k jednomu z přístavů na Mallorce. Zde auto při třicetikilometrové rychlosti nepůsobilo nijak prkenně. Téměř dvaceticentimetrová světlá výška pak řidiči dává dostatečnou jistotu pro to, aby se nemusel bát velkých výmolů, vyjetých kolejí na polní či lesní cestě nebo přes cestu ležících kmínků.
Škoda Kodiaq je po modelu Yeti druhé SUV značky Škoda. Využívá koncernovou platformu MQB a vyrábí se v České republice spolu se sesterským SUV Seatu. Kodiaq je první model Škody, který lze objednat v sedmimístném provedení, dostupný je také v provedení sport (RS).
Ceny a výbava • Test Škoda Kodiaq RS 2.0 TDI/176 kW • Škoda Kodiaq RS