| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force | Foto: Petr Homolka

| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka
| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka
| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka
| Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force Foto: Petr Homolka
34
Fotogalerie

TEST Toyota Yaris Cross 1.5 Dynamic Force: Když malý Jarda povyroste, šarm neztratí

Máme tu další crossover na bázi malého hatchbacku. Podání růstového hormonu malému autu občas nefunguje, ale to není případ Yarisu Cross.

Radosti
Úsporný a živý motor
Snadná obsluha základních funkcí i infotainmentu
Jízdní komfort
Férová cena vzhledem k hodnotě
Starosti
Vysoké otáčky na dálnici
Pomalý start navigace
9  /10

Ten recept si oblíbila řada automobilek. Škoda udělala ze Scaly o něco vyšší Kamiq, Renault vykřesal z techniky Clia a Capturu honosnou Arkanu... A i když to může na první pohled znamenat, že si tak výrobci usnadňují práci a výchozí model prostě zvýší a nafouknou, výsledky nemusí být špatné. Zvlášť když pracujete s kvalitním základem, jakým je Toyota Yaris. S tímto stylovým autíčkem je svezení příjemné, ale otázkou je (stejně jako u výše zmíněných případů konkurentů), zda je výrobce oprávněn žádat více peněz za stejnou techniku v jiném balení.

Pojďme se nejprve podívat na tvrdá fakta. Platforma TNGA GA-B je samozřejmě u normálního Yarisu i většího Crossu stejná, rozvor 2560 mm taktéž. Crossover je ale o celých 24 centimetrů delší, o dva centimetry širší a o 9,5 centimetru vyšší. V nabídce chybí litrový tříválec – zákazník u crossoveru vybírá mezi dvěma tříválcovými patnáctistovkami s hybridem, nebo bez něj. Klasické provedení 1.5 Dynamic Force má výkon 92 kW (125 k) a dostanete ho s manuální nebo automatickou převodovkou. Hybrid disponuje systémovým výkonem 85 kW a k mání je výhradně s automatem e-CVT. Specialitou hybridu je možnost dostat pohon všech kol, u nějž nahrazují zadní torzní příčku dvojité lichoběžníky.

My zde ale máme po stránce pohonu úplný základ – předokolka, manuál, žádné elektromotory. Je sympatické, že i když hybridní technice Toyoty při její současné vysoké úrovni není moc co vytknout, automobilka nezapomíná na ty, jimž jízda na baterie nevoní.

Patnáctistovka má dost elánu na auto s posádkou i nákladem, nízkých otáček se nebojí a do těch vyšších jde ochotně. Subjektivní pocit adekvátní dynamiky v přímce je možná způsoben vcelku krátkým zpřevodováním – na dálnici na šestku motor točí přes tři tisíce otáček a je tak o chlup hlučnější, než by bylo zdrávo. Na druhou stranu, tříválec má v této hladině dost síly, takže k podřazování na pětku sáhnete jen ve výjimečných případech. Spotřeba se pohybuje okolo pěti a půl litru na sto, což je v kombinaci s 42litrovou nádrží zcela v pořádku. A pozor, tlačítko vypínání stop/startu v kokpitu nehledejte – Yaris Cross ho nemá.

Obsluha řízení nehází pilotovi klacky pod nohy. Řadicí páku s příjemně velkou hlavicí má hezky po ruce, kvalty nedrhnou a strefíte se vždy. Spojka neklade velký odpor, nepřetíží ani ženské lýtko, a v brzdách je dobrý cit. Řízení sice nesnese srovnání s GT 86, ale o nějaké ty informace se i tak podělí.

S českou silnicí si Yaris Cross poradí zdatně, kola stíhají kopírovat i rozbitý povrch a nemají tendenci odskakovat. Na 17“ discích v pneumatikách o rozměru 215/55 je jízdní komfort hodně slušný, posádka se nemusí bát nadskakování na výmolech nebo dírách v asfaltu. Pro pořádek – u Yarisu Cross jsou základem šestnáctky a maximem osmnáctky.

Doménou této benzinové verze jsou města a okresky, na dálnici se sice můžete vydat a zvládne ji, ale jak už jsme konstatovali, motor v legálním stotřicítkovém tempu točí hodně a projevuje se také aerodynamický hluk. Při silnějším bočním větru pak autíčko vyššími boky a hmotností okolo dvanácti metráků trochu vlaje a řidič se musí pilotáži opravdu věnovat. Naopak při parkování vám kompaktní Toyota vyjde vstříc – díky přehledné karoserii a stopovému průměru otáčení 10,6 metru zaplujete do parkovacího místa velmi snadno.

Pokračování 2 / 3

Základ Yarisu je znát - převážně v dobrém

Pojďme dovnitř. Na přední sedadla se díky jejich výšce nad vozovkou nastupuje snadno, což ocení nejen penzisté. Sedačky mají rozumnou šířku v oblasti sedáku i opěradel, normálně rostlý člověk se do nich vejde bez problému, dvoumetrový stotřicetikilový hromotluk by ale problém mít mohl. Palubní deska vyznává vertikalitu a neukrajuje vnitřní prostor, řidiče neobtěžuje přemírou čudlíků či hejblat.

Yaris Cross s klasickým spalovacím motorem je k mání jen ve dvou nižších výbavách z čtyř dostupných, má proto pouze manuální klimatizaci bez možnosti připlatit za automatickou. Velká kolečka jejího nastavení dobře padnou do ruky a větší nároky na řidiče neklade ani obsluha příplatkového infotainmentu Toyota Smart Connect s 9“ obrazovkou, který je k této verzi Comfort dostupný v rámci paketu Tech za 35 tisíc korun (v základní verzi Active má Cross 7“ displej, u verze Comfort je základem 8“ obrazovka a systém Toyota Touch 2).

S infozábavním systémem je snadné pořízení, základní zobrazení nabídne šest velkých dlaždic, skrze něž se rychle dostanete k obsluze médií, telefonu, navigaci, nastavení vozu nebo zrcadlení chytrých telefonů. Samotný systém startuje s rozumnou rychlostí, ale než naběhne navigace, musíte čekat dlouhé desítky sekund. Snad dojde někdy v budoucnu k optimalizaci softwaru. Sedět v autě a nudit se, zatímco navigace nabíhá, nebo její nastavování za jízdy když už se konečně načte, nejsou úplně příjemné. Palec nahoru ale dáváme za dostatečně velká tlačítka ovládání hlasitosti vedle obrazovky.

Součástí paketu Tech je i 7“ digitální přístrojový štít, doplněný analogovými ukazateli otáčkoměru, stavu paliva a teploty chladicí kapaliny po stranách. Má jednoduchou a tím pádem přehlednou a snadno čitelnou grafiku, nerozptyluje přemírou zbytečných informací a najdete na něm vždy jen to potřebné. Čudlíky na volantu pak mají logické uspořádání - vlevo multimédia a palubní počítač, vpravo tempomat a asistenční systémy. S odkládacími prostory vpředu budete spokojeni – kapsy ve dveřích jsou velké, stejně tak schránka před řadicí pákou a máme zde i šikovnou poličku pod displejem infotainmentu.

Na zadní sedadla se také vyškrábete snadno, zvlášť dětem pak nastupování usnadní nášlapné prahy, které jsou součástí paketu Style, k němuž mimochodem dostáváte účinná Bi-LED světla, 17“ kola, zatmavená zadní okna a pár dalších efektních prvků. Sedáky jsou v dostatečné výšce nad podlahou a běžně vysoký člověk nebude drhnout hlavou o strop, s prostorem pro kolena to ale není úplně valné – přece jen je trochu znát, že auto stojí na rozvoru kompaktního Yarisu. K tomuto motoru také není možné dostat kapsy na zadní straně předních opěradel.

Kufr je mezi podběhy poněkud užší a nakládací hrana nepatří k nejnižším, ale s ostatními kompaktními crossovery si Yaris Cross v tomto ohledu nemá moc co vyčítat. Kapacitu 397 litrů lze využít téměř beze zbytku. Zadní opěradla jsou dělená v poměru 40:60, řešení 40:20:40 je vyhrazeno pro vyšší výbavy Executive a Adventure.

Pokračování 3 / 3

Závěr: K tomu, pro co byl stvořen, funguje

Z dostupného rozvoru se Toyotě podařilo vykřesat solidní kus auta. Dva dospělé a dvě děti odveze snadno a úsporně i s nákladem v kufru, řízení hezky padne do ruky, obsluha je snadná, jízdní komfort v pořádku. Hlavním rajónem Yarisu Cross jsou města, vesnice a okresky – dálkové přelety po Autobahnu nejsou jeho doménou kvůli vyšším otáčkám motoru v rychlostech 130 plus, také zde máme jistý otazník nad směrovou stabilitou při bočním větru.

Nicméně je nutné Toyotu pochválit za to, že postavila plně funkční a pro normálního člověka plně vybavené auto se zajímavou základní cenovkou 435 tisíc korun. S tímto motorem a ve verzi Comfort sice nedává tak velký prostor k utrácení za příplatky, jako u vyšších specifikací Executive a Adventure, ale přesto jde o více než důstojný počin s racionální motorizací pro normálního člověka, kterému nelze než fandit.

Toyota YarisCross: Souhrn cen
Základní cena vozidla                 435.000 Kč (1.5 Dynamic Force Active/92 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou 475.000 Kč (1.5 Dynamic Force Comfort/92 kW)
Cena testovaného vozidla        

558.000 Kč (1.5 Dynamic Force Comfort/92 kW)

Technické údaje: Toyota Yaris Cross

Rok • stupeň výbavy
2021 • Comfort
Počet válců/ventilů na válec
3/4
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 490 cm3
Vrtání • zdvih
80,5 mm • 97,6 mm
Stupeň komprese
14,0:1
Nejvyšší výkon
92 kW (125 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 600 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
153 Nm při 4 800 až 5 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
10,9 s
Nejvyšší rychlost
180 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
397 l • 1 097 l
Objem palivové nádrže
42 l
Hmotnost: provozní • celková
1 185 kg • 2 975 kg
Prům. spotřeba: komb.
5,9 l/100 km
Rozvor náprav
2 560 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 517 mm • 1 504 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 180 × 1 765 × 1 595 mm

Základní výbava: Bluetooth® hands-free, USB konektor, Digital Audio Broadcast (DAB), Elektronická parkovací brzda, Kožená hlavice řadicí páky,3ramenný kožený volant Chromový dekor na hlavici řadicí páky, Černé lesklé lemování bočních výdechů ventilace, Chromové dekory okolo řadicí páky, Lakované dekory krajních výdechů ventilace, Chromový dekor tlačítek ovládání klimatizace, Povrchová úprava zadních dveří z hi-tech textilie, Povrchová úprava předních dveří z hi-tech textilie ,Lakovaný dekor v předních dveřích, Manuální klimatizace, 12V zásuvka vpředu, Elektricky ovládaná zadní okna, Ochrana před přiskřípnutím, Elektricky ovládaná přední okna, Centrální zamykání dveří, Startování klíčkem, Středová loketní opěrka, Barevný TFT multiinformační displej v přístrojovém štítu, Osvětlení v zavazadlovém prostoru, Statické vodící čáry na displeji parkovací kamery, 60:40 sklopná zadní sedadla, Podélně a výškově nastavitelný volant,  Ovládání automatických dálkových světel, Zvuková izolace na předním skle, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Nastavitelná výška sedadla předního spolujezdce, Manuální vypnutí airbagu spolujezdce, Systém pro upevnění dětských autosedaček (ISOFIX), Středový airbag řidiče a spolujezdce, Přední airbag řidiče a spolujezdce, Boční airbag řidiče a spolujezdce, Boční airbag zadních cestujících

Příplatková výbava: Lak Modrá kobaltová (13.000 Kč), Paket Tech (35.000 Kč), Paket Style (35.000 Kč)

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud