58
Fotogalerie

TEST Renault Alaskan 2.3 dCi AT: To dobré netřeba měnit!

Nový Alaskan se od Nissanu Navara liší jen elegantnějším designem. A v tom je jeho síla...

Kapitoly článku:


Radosti
Povedená designové změna
Prostorný a kvalitní interiér
Silný motor
Plynule řadící převodovka
Komfortní a jistý podvozek
Starosti
Rozlišení kamerového systému
Manipulace s roletou korby
Víko nelze zcela sklopit
9  /10

Dosud to byl hlavně Renault, kdo nejen svou alianci zásoboval užitkovými modely. Jak Kangoo, tak Trafic či Master, můžeme po světě spatřit pod různými značkami. Jednou si však Francouzi pro změnu vypůjčili od Nissanu a výsledkem je Renault Alaskan na základech Navary.

Alaskan dává Renaultu smysl především v Jižní Americe, kde je značka zavedená, stejně jako segment pracovních pick-upů. V prvních fázích vývoje se dokonce uvažovalo o tom, jestli vůbec tento model vozit i do Evropy. Tady se žádný pick-up nestane prodejním trhákem, ale Alaskan Renaultu smysl dává. V Evropě má větší dealerskou síť než Nissan a dokáže auto nabídnou v rámci širokého portfolia dodávek.

I přesto, jak okrajovým segmentem střední pick-upy v Evropě jsou, vstupuje Alaskan do nebývale nabité konkurence. Tuto dvojici doplňuje také blízce příbuzný Mercedes-Benz X, Fiat se u Fullbacku ve velmi podobném příběhu spřáhnul s Mitsubishi. Do toho je tu Volkswagen Amarok a nejprodávanější pick-up v Česku - Ford Ranger.

Alaskan se zatím nabízí v osobní verzi se čtveřicí dveří. My jsme vyzkoušeli tu nejlépe vybavenou variantu, s nejsilnějším motorem a automatickou převodovkou.

Miss Pick-up u mě má v kapse

Byť se Alaskan od dárce orgánů liší v podstatě jen přídí, rukopis Francouzů je znát. Velká diodová denní světla ve tvaru C se sice navzdory poslednímu designovému jazyku automobilky vměstnala do světlometů a nevybočují pryč, ale chromovaná maska a celkový výraz autu velmi sluší. Chromových prvků je možná až příliš, ale v kombinaci s hnědou metalízou to neruší.

DSC04717.jpgDSC04729.jpgDSC04742.jpg
LED světlomety jsou dostatečně výkonné i při dálkovém režimu.

Renault na rozdíl od Nissanu, který Navaru nabízí ve čtyřech karosářských variantách, nabízí jen čtyřdveřovou verzi Double Cab. Řešení korby tentokrát zařadím do první "exteriérové" kapitoly, protože o zavazadelník pochopitelně nejde. Byť uzavřít korbu jde díky hliníkové roletě, kterou v současnosti dovozce nabízí v akci zdarma.

Pro její uvolnění musíte cvičit s odjištěním a přiznám se, že jsem se u toho pořádně navztekal. Jakmile se potřebný pohyb naučíte, je roleta příjemný řešením, byť lehce ubírá z maximálního využití korby na délku. Europaleta se dřevem se však vešla i tak. Při nakládání bych ale ocenil možnost sklopit víko do svislé polohy. To bych ale zase přišel o francouzskou invenci, a sice uchycení víka na plynové vzpěře, kterou Nissan nenabízí. Při otevření s ním tedy netřísknete jako u konkurence a manipulace je celkově snazší.

Uvnitř jako v hrubším SUV...

V interiéru si u Renaultu návrháři příliš hlavu nelámali. Změnil se totiž pouze volant, a to ještě jenom jeho střed. To bylo nezbytné pro zasazení loga té správné automobilky.

Jenže když doslova vyšplháte (je to pick-up, takže se nanastupuje, ale šplhá...) na místo řidiče a rozhlédnete se, snadno si uvědomíte, že je vlastně dobře, že to tak nechali. Renault mohl zavést svou invenci, ale v Navaře to nevypadá dramaticky hůř než třeba v SUV X-Trail. U pracovního pick-upu podobný styl berete s radostí.

DSC04757.jpgDSC04774.jpgDSC04797.jpg
Při nakládání by se hodila možnost víko sklopit do svislé polohy.

Za volantem rychle najdete příjemnou pozici, sedadla jsou pohodlná, dokonce se prý nechala inspirovat u NASA, a stěžovat na prostor si nebudou ani zadní pasažéři. Nenajdou tady sice komfort sezení jako v první řadě, ale cestovat tady lze s přehledem. A když zadní sedačky zrovna nepotřebujete, jejich sedáky je možné vyklopit směrem vzhůru a vytvořit tak jakýsi zavazadlový prostor.

V Alaskanu je rovněž tentýž infotainmnet s dotykovou obrazovkou, jaký najdeme i v Nissanu Navara. Je přehledný a rychlý, v pick-upu nám tolik nevadí ani nemoderní grafika či na dnešní poměry relativně malá obrazovka. Velkou škodou je však zobrazování 360stupňového kamerového systému. Tento pomocník je v terénu a při jakémkoli manévrování normálně k nezaplacení, ale kvůli nekvalitnímu zobrazení na displeji se na detaily musíte až příliš soustředit.

I ostatní ovládací prvky chválím za přehlednost a intuitivnost ovládání. Pod panelem klimatizace najdete volby pohonu všech kol či uzávěrku diferenciálu. Díky nejvyšší výbavě Intens a perforovanému koženému čalounění, lepším dekorům, ale i střešnímu oknu, se pak nestydíte vzít umytého Alaskana do centra města k divadlu a vyzvednout rodiče z představení. Vnitřek i zevnějšek zkrátka vybízí k vážně míněnému dennímu užívání pro osobní účely. Sekunduje tomu však i jízdní projev?

Renault

Francouzská automobilka Renault byla založena třemi bratry v roce 1899. Renault byl až do roku 1996 státní automobilka a i dnes francouzská vláda kontroluje část společnosti.

Renault Scénic • Renault Clio • Renault Zoe • Renault Captur • Renault Megane • Renault Grand Scenic • Renault Kadjar

Doporučujeme

Články odjinud