7
Fotogalerie

Na brzdě: Toyota GT86

V rámci redakčního testu jsme vzali Toyotu GT86 kromě letiště a různých okresek také na brzdu. Naměřené hodnoty jsou zajímavé, ale možná ještě zajímavější je průběh výkonu i točivého momentu.

Představovat motor použitý v Toyotě GT86 (respektive v Subaru BRZ) je věc zcela nesmyslná. O tomhle autě toho už bylo napsáno tolik, že by pomalu mohlo v této disciplíně konkurovat legendě v podobě Škody Rapid. Takže stručně: plochý zážehový čtyřválec vycházející z posledního benzinového dvoulitru Subaru dostal hlavu, ventily, sání, vstřikování… od Toyoty a výsledkem jsou tabulkové hodnoty 200 koní dostupných při 7000 ot./min a vrchol točivého momentu 205 Nm (6400 – 6600 ot./min).

Už z těchto základních údajů je zřejmé, že použitý boxer dává vše, co umí, až v těch úplně nejvyšších otáčkách, což je podle mého názoru u auta postaveného pro řidiče naprosto správně. Upřímně kritiku na konto projevu motoru v nízkých a středních otáčkách příliš nechápu. Ano, auto zrovna dvakrát nejede, dokud ovšem nepřekročí ručička otáčkoměru hranici pěti tisíc. Podrobnosti o jízdě a všeho kolem si necháme na připravovaný test, na výsledku měření je krásně vidět, proč tomu tak je.

gt86_02.JPGgt86_03.JPGgt86_04.JPG

Naše naměřené hodnoty jsou následující. Maximální výkon činí 189,32 koní při 6933 ot./min a vrchol točivého momentu dosahuje na 201,31 Nm při 6406 ot./min. S klidným svědomím bych se nebál tvrdit, že GT86 opravdu má to, co výrobce slibuje. Důvodem o něco nižších výsledných hodnot bude velmi pravděpodobně fakt, že v nádrži byl místo předepsaného naturalu 98 natural 95.

Co určitě stojí za povšimnutí, to jsou průběhy. Kdo někdy měl to štěstí a už se s GT86 svezl, ten mi dá zřejmě zapravdu, když napíšu, že se motor postupně sbírá a že ve středních otáčkách trochu poleví, aby následně „vyložil všechny své trumfy“. Přesně v takovém duchu se nesly mé první dojmy z motoru a výsledný graf to pouze potvrdil. Japonští inženýři jednoduše naladili použitý boxer tak, aby se nejlépe choval nad hranicí pěti tisíc otáček. Když pojedete ostře a budete řadit až těsně před omezovačem, pod pět tisíc vám otáčky nikdy nespadnou. V této oblasti se také průběh výkonu i točivého momentu „srovná“ do příkladných křivek.

Toyota GT86 na brzdě rozhodně nezklamala. A nezklamala ani na silnici. Je to aktuálně jeden z vůbec nejzábavnějších automobilů na trhu. Kompletní test přineseme už příští týden. 

graf.jpg


 

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud