15
Fotogalerie

Bezpečnostní pásy: vývoj se nezastavil

Kromě bezpečnostní struktury karoserie s přesně definovanými deformačními zónami je bezpochyby nejdůležitějším vynálezem v oblasti ochrany cestujících při nehodě bezpečnostní pás.

Když se bezpečnostní pásy objevily po druhé světové válce v prvních automobilech americké provenience, nebyla to tehdy samozřejmě žádná nová myšlenka. Například v letectví se bezpečnostní pásy začaly používat již před první světovou válkou. Ovšem specifické požadavky automobilového odvětví si vyžádaly vlastní vývojovou cestu.

396838a2001f7083up.jpg396849a2001f7084up.jpg 
Dvoustupňový omezovač síly zabraňuje nadměrnému zatížení částí těla přicházejících do kontaktu s bezpečnostním pásem.

Tříbodový pás zavedlo Volvo

Nejjednodušší dvoubodový bezpečnostní pás se brzy ukázal být řešením s nedostatečným přínosem. Proto se dnes už nepoužívá ani na prostředních sedadlech vzadu.

33651_1_5up.jpg
Tříbodový bezpečnostní pás automobilky Volvo je vystaven v muzeu Smithsonian National Museum of American History.

Vývoj proto směřoval k tříbodovému bezpečnostnímu pásu, který jako první uvedla do sériové výroby švédská automobilka Volvo v roce 1959. Větší rozšíření a především používání bezpečnostních pásů si však vynutila až příslušná legislativa vstupující v platnost po celém světě od 70. let.

Různé směry vývoje

Postupný vývoj se zaměřil na vylepšování funkce bezpečnostních pásů. Klasický samonavíjecí mechanismus s blokovací funkcí byl v 80. letech poprvé doplněn předpínačem a později i omezovačem síly. Nedávno byl do sériové výroby uveden bezpečnostní pás s integrovaným airbagem.

2000FordTaurus-24up.jpg2000FordTaurus-25up.jpg 
Předpínače bezpečnostních pásů jsou zpravidla spojeny s omezovači síly.

V současnosti upozorňuje cestující na nepřipnutý pás signalizace na přístrojové desce, doplněná případně akustickým signálem.

Smysl bezpečnostního pásu

Deformační struktura karoserie zmenšuje při nárazu do pevné překážky zpomalení vozidla. Pokud však cestující není připoután, pohybuje se setrvačnou silou vpřed a naráží do pevných částí interiéru zpomalením, které odpovídá nárazové rychlosti a je mnohem vyšší než zpomalení vozu, jehož náraz byl ztlumen deformační zónou.

08C418_13up.JPG08C418_15up.JPG 
Deformační zóna by bez bezpečnostního pásu nedávala velký smysl.
13LincolnMKT_18up.jpgFORD_SAFETY_SKV5023up.jpg 
Na americkém trhu se již prodávají vozy s airbagy v bezpečnostních pásech, které lépe rozkládají síly působící při nárazu na tělo.

 

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud