Kromě bezpečnostní struktury karoserie s přesně definovanými deformačními zónami je bezpochyby nejdůležitějším vynálezem v oblasti ochrany cestujících při nehodě bezpečnostní pás.
Když se bezpečnostní pásy objevily po druhé světové válce v prvních automobilech americké provenience, nebyla to tehdy samozřejmě žádná nová myšlenka. Například v letectví se bezpečnostní pásy začaly používat již před první světovou válkou. Ovšem specifické požadavky automobilového odvětví si vyžádaly vlastní vývojovou cestu.
Dvoustupňový omezovač síly zabraňuje nadměrnému zatížení částí těla přicházejících do kontaktu s bezpečnostním pásem.
Nutnost účinného zachycení setrvačného pohybu těla sedící osoby při nárazu bylo nutné skloubit s vysokými nároky na komfort a snadné používání bezpečnostního pásu, zejména pokud jde o jeho připnutí a odepnutí.
Tříbodový pás zavedlo Volvo
Nejjednodušší dvoubodový bezpečnostní pás se brzy ukázal být řešením s nedostatečným přínosem. Proto se dnes už nepoužívá ani na prostředních sedadlech vzadu.
Tříbodový bezpečnostní pás automobilky Volvo je vystaven v muzeu Smithsonian National Museum of American History.
Vývoj proto směřoval k tříbodovému bezpečnostnímu pásu, který jako první uvedla do sériové výroby švédská automobilka Volvo v roce 1959. Větší rozšíření a především používání bezpečnostních pásů si však vynutila až příslušná legislativa vstupující v platnost po celém světě od 70. let.
Různé směry vývoje
Postupný vývoj se zaměřil na vylepšování funkce bezpečnostních pásů. Klasický samonavíjecí mechanismus s blokovací funkcí byl v 80. letech poprvé doplněn předpínačem a později i omezovačem síly. Nedávno byl do sériové výroby uveden bezpečnostní pás s integrovaným airbagem.
Předpínače bezpečnostních pásů jsou zpravidla spojeny s omezovači síly.
Od 70. let až do poloviny 90. let se zejména v USA používaly často automatické bezpečnostní pásy, které měly přispět k většímu využívání tohoto bezpečnostního prvku v praxi. S nástupem airbagů bylo však od tohoto systému, jehož nevýhodou jsou kompromisy z hlediska bezpečnosti, upuštěno.
V současnosti upozorňuje cestující na nepřipnutý pás signalizace na přístrojové desce, doplněná případně akustickým signálem.
Smysl bezpečnostního pásu
Deformační struktura karoserie zmenšuje při nárazu do pevné překážky zpomalení vozidla. Pokud však cestující není připoután, pohybuje se setrvačnou silou vpřed a naráží do pevných částí interiéru zpomalením, které odpovídá nárazové rychlosti a je mnohem vyšší než zpomalení vozu, jehož náraz byl ztlumen deformační zónou.
Deformační zóna by bez bezpečnostního pásu nedávala velký smysl.
Výsledné hodnoty zatížení lidského organismu jsou pak již při relativně nízkých rychlostech tak vysoké, že hrozí velmi vážné následky, často i smrtelné. Bezpečnostní pás má tedy za úkol zachytit tělo sedící osoby tak, aby se bezprostředně po nárazu pohybovalo se stejným zpožděním jako vozidlo.
Na americkém trhu se již prodávají vozy s airbagy v bezpečnostních pásech, které lépe rozkládají síly působící při nárazu na tělo.