30
Fotogalerie

Znáte sporťák Qiantu K50? Je to čínská odpověď na BMW i8 a Teslu v jednom

Vypadá jako poněkud nepovedená kopie benzín-elektrického BMW, K50 je však zbrusu nový sériový čínský sportovní elektromobil, který se právě dostal do prodeje. Bez subvencí vyjde na 2,5 milionu.

Zatímco evropské automobilky se na elektrickou mobilitu připravují průběžně a hlavní nástup svých čistě bateriových modelů chystají v letech 2020 až 2025, kdy vstoupí v platnost přísnější emisní limity, v Číně se věci mají poněkud jinak.

Tamní státem vydatně dotované projekty i elektromobilita jako taková se díky nově vznikajícím automobilkám či start-upům postupně transformuje a místo konceptů a prototypů přichází na trh první vlna sériových elektrických aut.

Jedním z nich je i dvoudveřové sportovní kupé K50 automobilky Qiantu Motor, která je dceřinou společností koncernu CH Autotechnology se sídlem v Pekingu, ačkoli samotná továrna stojí v Su-čou, v provincii Ťiang-su.

Novinka je v prodeji teprve měsíc a firma si za něj účtuje 754.300 juanů, což v přepočtu dělá přibližně 2.450.000 Kč. Ve skutečnosti však zákazník zaplatí pouze 686.800 juanů, tedy asi 2,23 milionu, jelikož může využít státní subvenci ve výši zhruba 146 tisíc korun a lokální úlevu něco kolem 73 tisíc korun.

Co za tuto částku majitel dostane, posoudíte po stránce designu jistě i sami, každopádně nám tento vůz některými svými detaily připomíná nepovedenou kopii BMW i8, vzdáleně říznutou Audi R8. Ať už si ale o tvarech nového čínského kupé myslíte cokoli, po technické stránce měli tvůrci evidentně snahu navrhnout a postavit moderní stroj.

Pokud se nám správně podařilo rozluštit data z původního zdroje, základem K50 je hliníkový rám, který oproti srovnatelné ocelové konstrukci ušetřil až třicet procent hmotnosti. Vnější panely auta jsou pak kompletně z uhlíkového kompozitu a váží pouhých 46 kg.

V zájmu úspory hmotnosti jsou lehké materiály prakticky všude, třeba přední sedadla čalouněná Alcantarou dostala kostru z hořčíkovo-hliníkové slitiny. Přidejte k tomu hliníkové devatenáctky s pneumatikami o rozměru 235/35 ZR19 vpředu a 265/35 ZR19 vzadu, brzdový systém Brembo, stabilizační program Bosch a máte částečný obrázek o tom, co Qiantu Motor při vývoji podstoupilo.

Z uvedeného se může zdát, že K50 musí být lehké jako pírko a ono asi skutečně nebude příliš těžké, nicméně váha říká něco jiného. Podle oficiální tabulky váží až 1960 kg a asi není těžké uhodnout, proč tomu tak je. Můžou za to pochopitelně akumulátory, přesněji řečeno spousta akumulátorů.

Jejich výrobce neznáme, ale jejich celková kapacita je 78,84 kWh, což je (hrubým přepočtem) přibližný ekvivalent 30 litrů benzínu. Podle automobilky tato porce energie stačí při průměrné spotřebě 19,9 kWh na 100 kilometrů podle normy NEDC na dojezd nejméně 380 km, ačkoli tvůrci říkají, že při ustálené rychlosti 60 km/h to může být až 510 km.

Balíček baterií pracuje s napětím 650 voltů a stará se o napájení dvou elektromotorů. Stejně jako u některých modelů Tesly, také K50 je čtyřkolka, jelikož každá jednotka zajišťuje pohon jedné nápravy. Každý motor disponuje 190 koni a maximálním točivým momentem 290 newtonmetrů, takže celkový kombinovaný výkon auta činí 380 koní a 580 Nm.

Novému čínskému elektromobilu stačí tyto parametry ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy, zatímco nejvyšší rychlost auta je „přes 200 kilometrů v hodině“. A abychom měli výčet technických parametrů kompletní, přidáváme ještě základní rozměry. Qiantu je dlouhé 4634 mm, široké 2069 mm, vysoké 1253 a jeho nápravy jsou od sebe vzdáleny 2650 mm.

 

Doporučujeme

Články odjinud