V těchto hodinách zkoušíme v okolí Barcelony novou generaci modelu Mazda 3. Jako vůbec první v českém éteru vám nyní nabízíme naše první praktické zkušenosti, ale také další podrobnosti včetně cen, specifikací a techniky.
Kapitoly článku:
Čerstvý hráč nastupuje
Včerejší den jsme z velké části prožili za volantem nové Mazdy 3 při testovacích jízdách na pobřeží Garraf u Středozemního moře, jen několik kilometrů od Barcelony. Hned úvodem je třeba připustit, že okolnosti nám tentokrát nedopřály připravit pro vás živé snímky v kvalitě, na kterou jste zvyklí. V průběhu dneška se proto těšte na fotografie nové, věřme zajímavější.
Nová Mazda 3 při živém setkání budí respekt
Nová, v pořadí již třetí generace modelu Mazda 3 slavila svoji oficiální premiéru teprve před několika týdny na autosalonu ve Frankfurtu. Připomeňme, že ačkoli se i tento model Mazdy bude na rozdíl od konkurence vyrábět výhradně v Japonsku, na evropském trhu bude hrát zásadní úlohu. Pustí se zde totiž do souboje v mimořádně exponovaném segmentu nižší střední třídy. Dosud vzniklo více než 3,6 mil. vozů Mazda 3.
Musím poznamenat, že jezdit s opravdu novým autem a poznávat detaily jeho konstrukce je skutečným potěšením. Asi už všechny tak nějak štve, že drtivá většina automobilových novinek je novinkami pouze v uvozovkách, neboť jde s ohledem na minimalizaci počátečních investic zpravidla jen o více či méně rozsáhlé facelifty.
Jorgen Olesen, viceprezident pro logistiku a služby zákazníků u společnosti Mazda Motor Europe, mi při rozpravě na toto téma řekl: „Já tomu nerozumím. Když jsme třeba do výroby a běžného provozu zaváděli po všech stránkách zcela novou Mazdu CX-5, měli jsme s ní daleko méně technických starostí, než bývají s facelifty…“.
Jerome De Haan, Jorgen Olesen a Takeo Moriuchi na tiskové konferenci k nové Mazdě3
Na úvodní pondělní konferenci vystoupil rovněž Takeo Moriuchi, programový manažer vývoje automobilů u Mazda Motor Corporation, který nám přiblížil myšlenkové pochody a strategie svého týmu při vývoji novinky, ale také řadu jejích technických fines. Prozradil také, že hlavní inspirací bylo japonské sousloví „jinba ittai“, jež lze přeložit jako „jezdec a jeho kůň“.
Nový jazyk, nová technika
Nová Mazda 3 je další evolucí stylistického principu Kodo, který jsme již viděli v modelech Mazda 6 a Mazda CX-5, ovšem svoji premiéru slavil již v září roku 2010 v podobě koncepční studie „čtyřdveřového kupé“ Mazda Shinari. Hned při prvním živém setkání vám bude Mazda 3 připomínat větší „šestku“, která je vlastně také docela čerstvým modelem, ale jak je vidět na „trojce“, pokrok zastavit nelze.
Skyactiv, to nejsou jen nové motory a převodovky...
Nová Mazda 3 působí oproti svému předchůdci opravdu elegantním a vyváženým dojmem, za výraznou pětiúhelníkovou maskou se skrývají lamely upravující proudění vzduchu v okolí chladičů s důrazem na omezení odporu vzduchu. K tomu přispívají také samočinně se přivírající lamely za mřížkou ve spodní části nárazníku. Při pohledu z boku si všimneme dvojice výrazných, měkce řezaných oblouků, jež opticky propojují horní hrany předních a zadních sdružených svítilen a střetávají se v oblasti sloupků B.
Také interiér působí poněkud dospělejším, kvalitněji provedeným dojmem, ovšem třeba oproti větší řadě Mazda 6 vyniká odvážněji pojatým přístrojovým štítem s jediným kulatým ciferníkem uprostřed (někomu to možná trochu připomene Volvo V40). Samozřejmostí je moderní multimediální soustava nabízející všestrannou propojitelnost s externími zařízeními či přístup na internet.
... ale také promyšlená struktura karoserie a závěsů kol
U Mazdy jí říkají HMI, oproti větší „šestce“ má displej s větší úhlopříčkou a jednodušší a přehlednější ovládání otočným ovladačem na středové konzole a několika přilehlými tlačítky. Funguje to znamenitě, oproti vzpomínané Mazdě 6 se skupiny tlačítek nedublují a v kombinaci s hlasovým ovládáním jde o vyvážený celek s intuitivním systémem.
O pohon nové generace Mazdy 3 se starají moderní čtyřválcové motory řady Skyactiv, jež jsou v principu překvapivě jednoduché a bez potíží plní připravovanou emisní normu Euro VI. Připomeňme, že pod heslo Skyactiv u Mazdy skrývají prakticky všechny mechanické komponenty včetně převodovek a závěsů kol. Jerome De Haan, šéf PR u Mazda Motor Europe, na barcelonské prezentaci uvedl, že v roce 2016 bude z principů Skyactiv vycházet 80 % vyrobených vozů Mazda.
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5