Ford už má zase reprezentativní luxusní model. Z Ameriky přijíždí plug-in hybridní SUV Explorer s výkonem mustangu.
Ford Explorer patří k tradičním americkým SUV od roku 1990, kdy nahradil model Bronco. Z pěti generací zkusila v Evropě štěstí jen ta druhá a nyní se pokusí prosadit novinka s pořadovým číslem 6 coby nejluxusnější model Fordu. Je po americku obří, výbavou ani výkonem nešetří, a aby prokličkoval bruselskou legislativou, neobejde se bez částečné elektrikace. Věříte mu, že díky externímu nabíjení a hybridnímu pohonu jezdí při hmotnosti 2,5 tuny a výkonu 336 kW za tři litry benzinu? Tak minimálně to v okolí polské Visly vyzkoušíme.
Koho zláká?
Explorer útočí na specifickou pozici českého trhu. S délkou pět metrů, silným plug-in hybridem a cenou lehce přes dva miliony korun nejde o typické rodinné auto, byť gigantický interiér s posuvnou zadní lavicí, výklopnou třetí řadou sedadel a obřím kufrem hravě zastane úlohu galaxy.
Jeho americký volant sevřou spíš ruce manažera, podle nás věrného forďáka, který se dosud musel spokojit nanejvýš s luxusní verzí mondea, protože nic prestižnějšího Ford v Evropě nenabízí. S přetahováním zákazníků od konkurence to nebude mít explorer snadné. O něco menší, ale podobně ladění Korejci Hyundai Grand Santa Fe nebo Kia Sorento vyjdou mnohem levněji a řidiči zvyklí na prémiové značky se do Fordu nejspíš nepoženou.
Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV: Rozměry karoserie |
Délka [mm] |
5063 |
Šířka včetně zrcátek [mm] |
2285 |
Výška [mm] |
1783 |
Rozvor [mm] |
3025 |
Objem kufru 7 míst/5 míst/maximum [l] |
240/635/2274 |
Duch Ameriky a tamní svérázný přístup k luxusu jsou z exploreru přece jen cítit, plechový zvuk dveří nebo lacinější plasty v interiéru se hlavně německým SUV za obdobné peníze nevyrovnají. Američan kontruje ostrými exotickými rysy, kusem auta navíc a plnou výbavou ve standardu, bohužel třeba rozmazlující adaptivní tlumiče ani vzduchové odpružení nenabízí. Kolébavý podvozek je vyhrazený americkému prémiovému dvojčeti Lincoln Aviator, Ford naopak svěřil explorer do rukou divize Performance a nechal podvozek pro Evropu naladit podle svých dynamických standardů. Tohle vypadá na hodně zajímavý mix vlastností…
Baští podle přísunu elektřiny
Ford nasadí v Evropě jediný pohon, tím je zmíněný plug-in hybrid stojící na přeplňovaném benzinovém šestiválci o objemu tři litry. Mezi něj a desetistupňový automat je vložený elektromotor o výkonu 70 kW, čerpající energii z 13,6kWh baterie pod podlahou. Ze zásuvky ji dobijete za necelých šest hodin a pak můžete jezdit jen na elektřinu. Reakce na plyn jsou celkem ostré, takže pozor při pomalých manévrech.
Elektricky ujede explorer skoro 50 km. Budete-li se tedy courat jen městem, pravidelně dobíjet a šestiválec naskočí jen občas, pak skutečně můžete jezdit za proklamované tři litry na sto i méně. S luxusním SUV ale přece jen rádi vyrazíme do dáli. Pak přijde ke slovu hybridní režim, kdy se oba motory doplňují, a při každém zpomalování se energie střádá zpět do baterie. Po elektrickém rozjezdu se s lehkým cuknutím připojí benzin a pak už vše šlape jak skvěle promazaný stroj.
Polskými Beskydy včetně lehké terénní vložky – explorer má plně automatický pohon všech kol s preferencí zadní nápravy – jsme takto korzovali za 8,6 l/100 km, což není na takového obra vůbec špatný výsledek. A to jsme se občas nechali unést 457 koníky pod kapotou a pěkně na to šlápli. Šestiválec zahučí a mamut se rozletí jako bodnutý oštěpem.
Teď je ta správná chvíle střihnout pár serpentin a prověřit podvozek. Zpočátku jsme měli pocit, že spíš kormidlujeme parník a na silnici se sotva vejdeme, ale časem jsme získali jistotu a nakonec projížděli zatáčky s pískáním pneumatik a lehkým vybočováním zádě. Ford zkrátka i do luxusního SUV vtiskl trochu své pověstné sportovnosti a výsledek je fajn. Většinu cesty se explorer hezky vznášel, na menších výmolech si dvacetipalcová kola tlumeně podupávala a jen na těch větších si ford bouchl víc, než bychom si za dva miliony přáli.
Na každý pád vítáme amerického objevitele Evropy s otevřenou náručí. Ford si luxusní model zaslouží a explorer je ztělesnění vlastností, které od značky čekáte. Hezky jezdí, je prostorný, vybavený, silný a nečekaně úsporný s bonusem možnosti elektrického provozu.
Snadná volba
Explorer do Česka přichází s jediným pohonem ve dvou výbavách, lišících se především vizuálně. ST-Line brnká na sportovní notu, má tmavá kola, černou masku chladiče, střešní ližiny i další exteriérové prvky a v neposlední řadě nepatrně tužší odpružení.
O 16.000 Kč dražší verze Platinum se nese ve znamení noblesy. Září chromem, uvnitř má palubní desku potaženou kůží a nepřiplácíte u ní za modrou, černou ani stříbrnou metalízu. Výbava exploreru je vrchovatá, prostoru pro příplatky příliš nezbývá: v podstatě jde jen o barvu (8000 Kč až 31 900 Kč), záruku prodlouženou z 5 let/100 00 km na 8 let/160 000 km (45 000 Kč) a doplňky z katalogu příslušenství.
Ford Explorer 3.0 V6 EcoBoost PHEV: Technická data a české ceny |
Motor |
3.0 V6 EcoBoost |
Převodovka |
10A |
Zdvihový objem [cm3] |
3000 |
Válce/ventily |
6/4 |
Největší výkon [kW/min] |
336/5750 |
Točivý moment [N.m/min] |
825/2500 |
Výkon hybridní soustavy [kW/min] |
336/5750 |
Maximální rychlost [km/h] |
230 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
6,0 |
Kombinovaná spotřeba NEDC/WLTP [l/100 km] |
2,9/3,1 |
Dojezd na elektřinu NEDC/WLTP [km] |
48/42 |
Hmotnost přívěsu nebrzděný/brzděný [km] |
750/2500 |
Provozní/užitečná hmotnost [kg] |
2466/769 |
Základní cena ST-Line [Kč] |
2.010.900 |
Základní cena Premium [Kč] |
2.026.900 |
Článek vyšel v aktuálním čísle časopisu Svět motorů. Můžete si ho objednat na ikiosek.cz.