Při vývoji prvního plug-in hybridního modelu M se automobilce podařilo spojit nebývalý luxus s dynamikou DNA divize M.
BMW XM je prvním elektrifikovaným modelem královské rodiny a automobilka si dala velmi záležet na tom, aby si výsostné postavení zasloužil. Podařilo se jí spojit moderní technologie a nebývalý luxus SUV s velmi dynamickým charakterem, který zároveň nezapomíná na komfortní notu. Zdá se, že XM tedy nabídne zajímavou kombinaci toho nejlepšího z více světů.
Hned v úvodu lze říci, že XM je zamýšlený jako dosud nejvýkonnější model značky. Základem plug-in hybridního pohonu je V8 o objemu 4,4 litru s dvojitým přeplňováním. Jednotka vychází z návrhu závodního speciálu pro sezónu 2023 severoamerické série IMSA WeatherTech SportsCar. Pozornost byla věnována zesílenému klikovému mechanismu, turbodmychadlům s elektricky ovládanými obtokovými ventily, lopatkovému olejovému čerpadlu a odlehčené vaně z plastu. Aby se vibrace motoru nepřenášely do kabiny, BMW blok ukotvilo dvěma silentbloky. Adekvátní zvukový projev zajišťuje aktivní výfukový systém s klapkami.
Spalovací motor samotný poskytuje výkon 360 kW (489 koní) se 650 Nm točivého momentu. Sekunduje mu elektromotor umístěný v převodovce, který díky redukovanému převodu dokáže poskytnout výkon srovnatelný s mnohem větší jednotkou. Celkový výkon soustavy dosahuje 480 kW (653 koní) s 800 Nm. BMW XM zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 4,3 sekundy a s paketem M Driver's následně pokračuje až na maximální rychlost 270 km/h. Komu by i to přišlo málo, v příštím roce dorazí vrcholná verze Label Red s výkonem 550 kW s rovnými 1000 Nm.
Hybridní pohon tedy zajišťuje nebývalou dynamiku, ale zároveň dělá z BMW XM úsporné auto. Díky chytrému managementu zapojování obou jednotek si novinka vystačí jen s 1,6 l/100 km paliva. Právě osmistupňová automatická převodovka s mokrou vícelamelovou spojkou je další novinkou z dílny BMW. Kromě schopnosti odpojit motor při jízdě pouze na elektromotor si řidič může zvolit tři úrovně dynamiky řazení.
Lithium-iontová baterie s využitelnou kapacitou 25,7 kWh umožňuje ujet v čistě elektrickém režimu 82 až 88 kilometrů. Palubní nabíječka zvládne nabíjet střídavým proudem o výkonu 7,4 kW, takže zcela vybitou baterii „naplníte“ za zhruba 4 hodiny hodiny.
Abyste si dynamické jízdní vlastnosti užili přesně dle nálady, je vůz vybaven třemi hlavními režimy nastavení pohonu všech kol. Již v základu soustava upřednostňuje zadní nápravu, tento poměr se dá ještě zvýšit volbou sportovního módu. Opačnou alternativou je režim pro jízdu po nezpevněném povrchu. Hladký průjezd zatáčkou po vytyčené stopě zajišťuje elektronický zadní diferenciál rozdělující hnací sílu mezi levá a pravá kola, takže není nutné přibrzďovat kola na vnitřku zatáčky. Nechybí ani samostatný mód „M“, který potlačí zásahy elektronických asistentů na minimum a nechá řidiči si plně vychutnat potenciál vozu.
BMW XM je v základu vybaveno adaptivními tlumiči s ocelovými pružinami vyvinutými speciálně pro tento model. Přední náprava s dvojitými příčnými rameny využívá hliníkové součástky pro snížení hmotnosti. Vzadu najdeme pětiprvkovou nápravu s hliníkovými náboji a kovanými horními rameny. Sestavu doplňují aktivní stabilizátory. V oblasti podvozku se bavíme také o systému natáčení všech kol a novém elektronickém posilovači řízení s komfortním i sportovním nastavením. Stejná volba je dostupná i pro účinnost brzd. Když jsme u toho, tak BMW XM standardně obouvá 21palcová kola s pneumatikami o rozměrech 275/45 vpředu a 315/40 vzadu. Na přání můžete mít ještě o jeden nebo dva palce větší sestavu.
Vzhledem k délce karoserie 5110 mm a rozvoru 3105 mm není o prostor v kabině nouze. Navíc šířka 2005 mm je dosud největší ze všech vyráběných modelů. Tvary karoserie odpovídají stylu vlajkových lodí. Toto postavení umocňují zlaté prvky na ledvinkách a bočních oknech. Kapota byla navržena s ohledem na co nejlepší možný výhled při parkování. Zajímavým prvkem na zádi jsou vertikálně umístěné koncovky výfuku.
Interiér definuje extravagantní design podpořený prvotřídními materiály. Zajímavostí je kombinace hnědé kůže na výplních dveří s tmavými sedačkami a středovým tunelem. Stropnice a sloupky pokrývá Alcantara. Celkem jsou k dispozici čtyři varianty výbavy. Při nástupu i výstupu spustí vůz světelnou show pomocí LED na palubní desce, dveřích i stropu.
Kompletní přehled o dění přináší řidiči standardně dodávaný prohnutý displej tvořený 12,3palcovou informační obrazovkou a 14,9 palce velkým kontrolním displejem. Pro minimální odvádění pozornosti je tu ještě head-up displej. Multimediální zařízení přináší nejnovější generaci online navigace a rozšířených služeb včetně sledování zábavních kanálů jako třeba YouTube. To oceníte zejména v kombinaci s prémiovými audiosoustavami Harman Kardon (16 reproduktorů s výkonem 415 W) a systémem Bowers & Wilkins (20 reproduktorů s výkonem 1500 W). Díky možnosti nahrát digitální klíč do iPhonu majitele odpadá nutnost nosit fyzický klíček.
Mimořádný zážitek z nového XM si mohou užít také cestující na zadních sedadlech. Ta mají anatomické vedení a díky bočnicím zasahujícím až k výplni dveří poskytují vysoký komfort. I přes rozdělení 40:20:40 nabízí plnohodnotné prostřední sedadlo. Sklopením druhé řady lze základní objem zavazadelníku zvětšit z 527 na 1820 litrů. Na přání lze mít i elektricky ovládané tažné zařízení pro přívěs s maximální nosností 2700 kg.