Navrhované rozšíření bezpečnostní výbavy nových vozidel v Evropě se řeší už delší dobu. Po dřívějším odsouhlasení komisí však nyní zavedení nových prvků od roku 2022 schvaluje i Evropský parlament. Zdroj: Pixabay.com

Navrhované rozšíření bezpečnostní výbavy nových vozidel v Evropě se řeší už delší dobu. Po dřívějším odsouhlasení komisí však nyní zavedení nových prvků od roku 2022 schvaluje i Evropský parlament. | Zdroj: Pixabay.com

Nařízení teď poputuje k ministrům jednotlivých členských států v Radě EU k definitivnímu schválení. Zdroj: Pixabay.com

Nařízení teď poputuje k ministrům jednotlivých členských států v Radě EU k definitivnímu schválení. | Zdroj: Pixabay.com

Zástupci států EU se již na současném znění navrhovaných pravidel a nařízení dříve shodli. Pokud tedy nedojde k další úpravě plánu, nařízení o nové bezpečnostní výbavě vstoupí v platnost okamžitě. Zdroj: Pixabay.com

Zástupci států EU se již na současném znění navrhovaných pravidel a nařízení dříve shodli. Pokud tedy nedojde k další úpravě plánu, nařízení o nové bezpečnostní výbavě vstoupí v platnost okamžitě. | Zdroj: Pixabay.com

Znamená to, že automobilky budou muset u nových modelů uvedených od května 2022 zajistit standardní výbavu ve formě řady bezpečnostních systémů a opatření. Zdroj: Volvo

Znamená to, že automobilky budou muset u nových modelů uvedených od května 2022 zajistit standardní výbavu ve formě řady bezpečnostních systémů a opatření. | Zdroj: Volvo

V případě již vyráběných modelů pak musí výbavu doplnit do dvou let. Více se o samotné výbavě dočtete v článku. Zdroj: Pixabay.com

V případě již vyráběných modelů pak musí výbavu doplnit do dvou let. Více se o samotné výbavě dočtete v článku. | Zdroj: Pixabay.com

Nařízení teď poputuje k ministrům jednotlivých členských států v Radě EU k definitivnímu schválení. Zdroj: Pixabay.com
Zástupci států EU se již na současném znění navrhovaných pravidel a nařízení dříve shodli. Pokud tedy nedojde k další úpravě plánu, nařízení o nové bezpečnostní výbavě vstoupí v platnost okamžitě. Zdroj: Pixabay.com
Znamená to, že automobilky budou muset u nových modelů uvedených od května 2022 zajistit standardní výbavu ve formě řady bezpečnostních systémů a opatření. Zdroj: Volvo
V případě již vyráběných modelů pak musí výbavu doplnit do dvou let. Více se o samotné výbavě dočtete v článku. Zdroj: Pixabay.com
5
Fotogalerie

Povinná výbava auta: EP schvaluje černé skřínky a asistenty rychlosti

Už je takřka definitivně rozhodnuto. Evropský parlament nyní schválil diskutované rozšíření výbavy nových vozů, do které patří například černá skřínka nebo inteligentní asistent rychlosti.

Navrhované rozšíření bezpečnostní výbavy nových vozidel v Evropě se řeší už delší dobu. Po dřívějším odsouhlasení komisí však nyní zavedení nových prvků od roku 2022 schvaluje i Evropský parlament. Nařízení teď poputuje k ministrům jednotlivých členských států v Radě EU k definitivnímu schválení.

Zástupci států EU se již na současném znění navrhovaných pravidel a nařízení dříve shodli. Pokud tedy nedojde k další úpravě plánu, nařízení o nové bezpečnostní výbavě vstoupí v platnost okamžitě. Znamená to, že automobilky budou muset u nových modelů uvedených od května 2022 zajistit standardní výbavu ve formě řady bezpečnostních systémů a opatření (viz níže). V případě již vyráběných modelů pak výbavu doplnit do dvou let.

V seznamu navrhované výbavy se nachází inteligentní asistent rychlosti (ISA), funkce varování o ospalosti a rozptýlení řidiče, systém krizového brzdění při detekci překážky před vozidlem, detekce překážky za vozidlem, systém nouzového udržení vozu v pruhu, monitoring tlaku v pneumatikách a zapisovač údajů o nehodě (tzv. černá skřínka). Mezi opatřeními se objevuje i zajištění vozu k případné instalaci imobilizéru s funkcí detekce řidiče pod vlivem alkoholu.

Přestože Evropská komise mluví o jasném cíli razantně snížit počet dopravních nehod a tedy zachránit ročně tisícovky životů na silnicích, největší kontroverzi samozřejmě vzbuzuje zavedení „inteligentního asistentu rychlosti (ISA)“ a „černé skřínky“.

Systém ISA byl často popisován jako prostý omezovač rychlosti, který vám bude automaticky zasahovat do řízení. Europoslankyně a zpravodajka Róża Thun ovšem tento popis systému odmítá.

„Systém ISA na základě údajů z navigace a funkce sledování dopravních značek upozorní řidiče na každé překročení povolené rychlosti. Nezavádíme omezovač rychlosti, ale inteligentní systém, díky němuž budou řidiči vědět, kdy překročí povolenou rychlost. Zvýší to bezpečnost nás všech a řidičům to pomůže vyhnout se pokutám,“ uvedla Thun. Informace přinesl server TN.cz

Řidiči by pak měla zůstat možnost systém vypnout či zapnout dle vlastního rozhodnutí. Při každém nastartování vozu by se ovšem ISA znovu aktivoval a řidiče informoval, že tato funkce vozu je zapnutá.

Takzvané „černé skřínky“ mají poté zapisovat údaje o stavu, rychlosti či poloze vozu těsně před nehodou, v jejím průběhu a rovněž určitou dobu po ní. Dle schválených nařízení mají být data anonymní a uchovávaná pouze k možné analýze a posouzení nehody. Jednoduše řečeno by nemělo být možné skrze „černou skřínku“ špehovat řidiče a jeho chování na silnici.

Mezi novinkami schválenými Evropským parlamentem se u nových osobních aut a dodávek objevuje také rozšíření ochranných zón karoserie vozu pro náraz hlavy chodců či cyklistů. U nákladních vozů a autobusu mají nová nařízení pro konstrukci vozů zlepšit výhled z kabiny.

Doporučujeme

Články odjinud