Zvyšující se počet elektromobilů na cestách si vyžaduje i rozšíření speciální techniky, která se postará o jejich případné požáry.
Ať už jde o hořící Tesly v podzemních garážích nebo hodiny doutnající hybridní BMW, požáry elektrických či elektrifikovaných vozů představují pro hasiče nová rizika a zcela jiný přístup k hašení vozidel i záchraně posádky. Upravují se pracovní postupy záchranných složek, ale rovněž používaná technika k boji s tímto typem požárů.
U tradičního českého výrobce hasičské techniky Kobit - THZ tak vzniklo speciální vozidlo, které je určené právě pro hašení elektromobilů či hybridů a jejich obtížněji zvladatelných baterií v plamenech. Rychlý zásahový automobil (RZA) stojí na platformě Toyoty Hilux 6x6. Použití již od základu odolné a prověřené techniky je tedy zřejmé.
Celý projekt je ostatně přehlídkou schopností několika českých firem. Do vývoje a stavby tak byl zapojen i výrobce hasících zařízení Atenta, kdežto samotná šestikolová přestavba nezničitelného Hiluxu je prací Autosalonu Dajbych, známého experta na off-roady. Spolupráce se samotným Generálním ředitelstvím Hasičského záchranného sboru ČR byla samozřejmostí.
U speciálního hasičského Hiluxu je zmiňována jeho výhoda nasazení v nepřístupném terénu nebo v prostorech s omezenou výškou (do 185 cm), kam by se normální hasičský vůz nedostal. Vozidlo je pak vybaveno vysokotlakým hasicím systémem CCS Cobra, umožňujícím rychlé a efektivní hašení trakčních akumulátorů.
Ve výbavě se objevuje i akumulátorové vyprošťovací nářadí, přetlaková ventilace, detekční technika a další předepsaná výbava RZA. Časté riziko samovznícení baterií u elektromobilů i po jejich zdánlivém uhašení má posádka vozu pod kontrolou díky přenosnému i stabilnímu monitorovacímu systému termovize. Vzhledem k vysoké účinnosti hasebního média a čerpadla je však možné hasičský Hilux použít i pro širokou škálu dalších typů zásahů.