V bílé barvě nejvíce vynikne líbivý a nekomplikovaný design

V bílé barvě nejvíce vynikne líbivý a nekomplikovaný design

Zdání SUV má vyvolat i plastový kryt pod nárazníkem

Zdání SUV má vyvolat i plastový kryt pod nárazníkem

Zadní svítilny jsou dělené a vůz opticky rozšiřují

Zadní svítilny jsou dělené a vůz opticky rozšiřují

Boční linie se však moc neliší od tvarů současných hatchbacků

Boční linie se však moc neliší od tvarů současných hatchbacků

Zajímavý zlom v oblasti B sloupku

Zajímavý zlom v oblasti B sloupku

Dražší verze mají LED denní svícení v hlavních reflektorech

Dražší verze mají LED denní svícení v hlavních reflektorech

Mlhovky jsou součástí standardní výbavy

Mlhovky jsou součástí standardní výbavy

Nízké provedení klasické masky KIA ve tvaru tygřího nosu

Nízké provedení klasické masky KIA ve tvaru tygřího nosu

Výfuk se neschovává

Výfuk se neschovává

Sedačky naprosto odpovídají určení tohoto vozu

Sedačky naprosto odpovídají určení tohoto vozu

Hlavové opěrky se dají dostatečně vysoko vysunout a navíc mají i horizontální nastavování

Hlavové opěrky se dají dostatečně vysoko vysunout a navíc mají i horizontální nastavování

Odkládacích prostor je ve voze dost. Tento ve dveřích pojme i láhev na nápoje s objemem půldruhého litru

Odkládacích prostor je ve voze dost. Tento ve dveřích pojme i láhev na nápoje s objemem půldruhého litru

Displej multimediálního systému je umístěn vysoko, a tudíž dobře na očích

Displej multimediálního systému je umístěn vysoko, a tudíž dobře na očích

Volant v našem voze byl klasický kulatý, lze ale mít i zploštělou variantu v dolní části

Volant v našem voze byl klasický kulatý, lze ale mít i zploštělou variantu v dolní části

Tlačítka po obvodu displeje jsou dostatečně velká

Tlačítka po obvodu displeje jsou dostatečně velká

Také ovladače klimatizace jsou snadno po ruce

Také ovladače klimatizace jsou snadno po ruce

Grafika přístrojových ukazatelů není zbytečně komplikovaná

Grafika přístrojových ukazatelů není zbytečně komplikovaná

O teplotní pohodu na palubě je ve vyšších verzích postaráno

O teplotní pohodu na palubě je ve vyšších verzích postaráno

Volná tlačítka pro asistenční systémy jsou vlevo od volantu

Volná tlačítka pro asistenční systémy jsou vlevo od volantu

S výjimkou základního motoru 1,25 mají všechny motorizace šestistupňovou manuální převodovku. Automat prý přibude do nabídky příští rok

S výjimkou základního motoru 1,25 mají všechny motorizace šestistupňovou manuální převodovku. Automat prý přibude do nabídky příští rok

Parkovací brzda zůstala mechanická. Loketní opěrka je standardem

Parkovací brzda zůstala mechanická. Loketní opěrka je standardem

Vzadu je místa dost

Vzadu je místa dost

Od kapes na zadních stranách předních opěradel už mnozí upouštějí. Kia naštěstí ne

Od kapes na zadních stranách předních opěradel už mnozí upouštějí. Kia naštěstí ne

Ve voze byla instalovaná mezipodlaha. Ta se v Česku do standardu nedostane

Ve voze byla instalovaná mezipodlaha. Ta se v Česku do standardu nedostane

Chytrým řešením je, že ji lze při manipulaci s předměty pod ní, zavěsit

Chytrým řešením je, že ji lze při manipulaci s předměty pod ní, zavěsit

Při sklopení opěradel vznikne téměř úplně rovná plocha

Při sklopení opěradel vznikne téměř úplně rovná plocha

Stonic může jezdit buď na patnácti nebo sedmnáctipalcových kolech

Stonic může jezdit buď na patnácti nebo sedmnáctipalcových kolech

Benzinová čtrnáctistovka má klidný chod a je solidně odhlučněná

Benzinová čtrnáctistovka má klidný chod a je solidně odhlučněná

Podvozek nezklame ani při prudších změnách směru

Podvozek nezklame ani při prudších změnách směru

Zdání SUV má vyvolat i plastový kryt pod nárazníkem
Zadní svítilny jsou dělené a vůz opticky rozšiřují
Boční linie se však moc neliší od tvarů současných hatchbacků
Zajímavý zlom v oblasti B sloupku
29
Fotogalerie

Kia Stonic pobaví i v zatáčkách. První jízda s novinkou z Koreje

Při mezinárodní prezentaci jsme zkoušeli převážně vůz s motorem 1,4, který má být v Česku tím nejžádanějším

Segment malých SUV zažívá obrovský boom. Jsou si toho dobře vědomi i zástupci korejské automobilky KIA, kteří v této velikosti připravili již druhý svůj model. Po Soulu přichází teď na trh Stonic.

A má velké ambice. "Předpokládáme, že se stane jedním ze tří nejžádanějších vozů v naší modelové nabídce," uvedl pověřený ředitel tuzemského zastoupení Arnošt Barna během mezinárodní novinářské prezentace v Berlíně. Při ní jsme měli možnost najet s autem zhruba dvě stovky kilometrů, zhruba polovinu z toho ve městě.

Podle našeho názoru to nejsou plané řeči. Povedený design určitě přitáhne do autosalonů značky velké množství zájemců o novinku. Navíc, jak jsme se sami přesvědčili, auto také velmi solidně jezdí a je dostatečně prostorné, aby splnilo potřeby menších rodin.

Přestože se vůz vyrábí v Korejské republice, vyvíjen byl také v Evropě a původně bylo určen jen pro evropské zákazníky (už si ho prý ale vyžádali také korejští dealeři).

Jestli se něco Kie v poslední době daří, tak je to design. Stonic vypadá dobře z každého úhlu. Obzvláště pokud jde o vyšňořenou verzi ve světlejší pastelové barvě a střechou v kontrastním odstínu. Zajímavé jsou i některé nápady. Například "zlom" v plastovém lemování prahů nebo nízká verze masky chladiče ve tvaru již tradičního tygřího nosu.

V interiéru naopak vládne střízlivost a přehlednost. I člověk, který by do stonicu přesedl z vozu úplně jiné značky se tu rychle zabydlí. Plasty na palubní desce i na obložení dveří jsou z tvrdého materiálu, nicméně nepůsobí lacině a vypadají také trvanlivě.

Vše je na svém místě

Líbila se nám velká tlačítka pro ovládání komfortních funkcí i kolem displeje infotainmentu. Sedáky mají dostatečnou délku i šířku také pro jedince s rozměrnějšími postavami, totéž platí i o opěradlech. Boční vedení je ale spíše symbolické.

Kia sice tvrdí, že zachovala vyšší posaz, kvůli kterému si lidé SUV či crossovery kupují, nám však připadalo, že v nejnižší poloze je sedačka zhruba stejně vysoko jako v běžném malém hatchbacku. Však také Kia Stonic není žádný přehnaně vysoký automobil. Střecha leží nad zemí ve výšce 1520 milimetrů, což je například jen o necelých sedm centimetrů výše než u klasického Volkswagenu Golf.

Výhled šikmo vpřed je díky poměrně tenkému sloupku čelního skla dobrý. I když se zvenčí zdá, že se linie střechy směrem dozadu docela výrazně snižuje, ve skutečnosti je na zadních sedadlech slušný prostor i pro docela vysoké lidi. Redaktor s výškou 186 centimetrů se zde posadil na místo za řidičem obsazené stejně vysokým kolegou. Před koleny měl poté volný třícentimetrový prostor a na hlavou dva centimetry vzduchu.

Zavazadlový prostor má objem 332 litrů (pokud je pod dnem uloženo dojezdové kolo). Vozy, které nám připravili v Německu ho neměly, tudíž by se sem vešlo dalších dvacet litrů nákladu.

Řídit ji baví

Přestože jsme neměli možnost vůz zkoušet na povrchu typickým pro české okresky s výtluky, záplatami a promačkanými krajnicemi, po jízdách v Německu si troufneme tvrdit, že stonic bude v oblasti jízdních vlastností jedním z nejlepších zástupců v této třídě. Definitivně jsme si to potvrdili na betonové ranveji bývalého vojenského letiště pár desítek kilometrů od německého hlavního města. Tam pro nás z kuželů vytýčili slalom s řadou zatáček různých poloměr a posadili nás do stonicu s litrovým turbomotorem. Přestože jsme byli před rozjezdem mezi kužely ke smyslu tohoto počínání poněkud skeptiční, po prvním kole jsme si už říkali, že to vůbec není špatné a po druhém jsme o tom byli již skálopevně přesvědčeni.

Tvrdší podvozek bude možná občas někomu trošku lézt na nervy třeba při přejíždění železničních přejezdů nebo na kostkách ve městě, ale auto má díky němu velmi bezpečné a předvídatelné jízdní vlastnosti. Nedotáčivost je i díky lehkému motoru v přídi velice mírná, náklony v zatáčkách jsou znatelně menší než u většiny konkurentů. Obratnosti napomáhá také elektronika, která přibržďuje při průjezdu obloukem vnitřní kola. Nepůsobilo to na nás nijak uměle a násilně.

Na běžných silnicích jsme ale seděli za volantem verze se zážehovým motorem 1,4. U ní se předpokládá, že tuzemské zákazníky zaujme nejvíce. Agregát je spojený se šestistupňovou manuální převodovkou. Ta řadí přesně, avšak pohyb páky v drahách provází určité cvakání. O pohyb vozu se starají výhradně přední kola, "čtyřkolka" se nenabízí a nabízet nebude. Stejně tak se u tohoto modelu nepočítá s hybridní nebo plně elektrickou verzí.

Hluk pohonné jednotky je utlumený velice dobře, trochu více nás rušil ten přicházející od odvalujících se sedmnáctipalcových kol. Většina trasy vedla po městě a kvalitních silnicích v okolí německé metropole. Na dálnici jsme zavítali jen na pár kilometrů. Navíc na ní byl hustý provoz, takže rychleji než 150 jsme jet nemohli. Při "stotřicítce" motor točí 3100 otáček. Ve městě spotřeba činí zhruba sedm litrů. Při volnějším tempu na silnicích s limitem 100 kilometrů nám pak palubní počítač ukázal spotřebu 5,6 litru. To vůbec není zlé.

Naprosto stejnou spotřebu pak měl druhý den vůz vybavený turbodieselem 1,6. S ním jsme ovšem projížděli zhruba čtyřicet kilometrů dlouhou trasu napříč městem.

Další naše dojmy z vozu najdete v komentované fotogalerii:

aDSC_0591.JPGb DSC_0593.JPGc DSC_0594.JPG

Kia

Nejstarší korejská automobilka Kia byla založena v roce 1944, automobily začala ale vyrábět až v roce 1974. Do společnosti po jejím bankrotu vstoupil v roce 1998 Hyundai.

Automobilka své vozy vyrábí i v továrnách v Česku a na Slovensku, mimo jiné i Kia Ceed.

Kia Picanto • Kia Rio •​ Kia Ceed •​ Kia Sportage •​ Kia Sorento •​ Kia Stonic •​ Kia e-Soul •​ Kia Niro

Doporučujeme

Články odjinud