Model Stratos sliboval návrat už v roce 2010. Nakonec z toho ale nic nebylo. Dočkat bychom se tentokrát měli už během blížícího se ženevského autosalonu.
Fanoušci motorismu si rozhodně vzpomínají na rallye vůz Lancia Stratos. Než vznikla tato speciální závodní verze, automobilka vypustila do světa také 492 exemplářů na běžné silnice. Teď se chystá velkolepý návrat. I když ten byl poprvé oznámen už v roce 2010...
Již před osmi lety jsme se mohli kochat konceptem označovaným jako New Stratos. Celou řadu komponentů na čele s motorem si novinka vypůjčila od Ferrari F430 Scuderia. A to byl zároveň kámen úrazu. Ferrari se nakonec nepozdávalo, že by Stratos využíval podvozek modelu F430. Pininfarina následně odmítl vytvořit karoserii. V roce 2011 se tak sen o návratu uznávaného modelu rozplynul. Až do teď.
Projektu vrátí život spolupráce společností Manifattura Automobili Torino (MAT) a New Stratos Gbr. Celkově se vyrobí pouhých 25 kusů, přičemž zákazník bude mít k dispozici různé možnosti a varianty. Základní platforma, kterou MAT použije, umožní vytvoření závodní verze GT, verze Safari stavěná pro horší terén, ale také vůz pro každodenní použití.
Design bude navazovat na slavný a úspěšný rallye vozu minulosti. Lehká konstrukce, motor s výkonem přesahujícím 550 koní a speciálně vyladěné odpružení mají být příslibem skvělého sportovního automobilu.
Novinka ve všech variantách bude odhalena na začátku příštího měsíce během autosalonu v Ženevě. Tam se také všichni nedočkavci dozvědí cenovku nového Stratosu.
Lancia, založená v roce 1906, patří k nejstarším světovým automobilkám. První vůz vznikl v roce 1908.
Až do šedesátých let 20. století zůstala Lancia nezávislá. V roce 1969 ji ale převzal Fiat, kde má roli luxusnější alternativy k jeho automobilům. Od roku 2021 patří Lancia do skupiny Stellantis.
Lancia Ypsilon