Výkon mají stejný, sportovní zaměření také, ale po stránce ceny se liší opravdu silně. Podívali jsme tedy i na výbavu a schopnosti obou ostrých Golfů.
Na jedné straně klasická technika, kterou jsme už mohli vyzkoušet, na straně druhé cesta elektrifikace, která se vám bude snažit do budoucna ušetřit nějaký ten peníz za palivo nebo parkování (a třeba někomu ulehčí i na svědomí). Nové a stejně silné Golfy GTI a GTE už najdete v českém konfigurátoru, takže se „papírové“ srovnání přímo nabízí.
V případě klasického Golfu GTI máme pod kapotou přeplňovaný benzinový čtyřválec 2.0 TSI o výkonu 180 kW (245 koní) a točivém momentu 370 N.m, který ve spojení se sedmistupňovým DSG zajistí zrychlení z nuly na 100 km/h za 6,2 sekundy, maximální rychlost 250 km/h a kombinovanou spotřebu 6,5 l/100km.
Ze startu nabízí české zastoupení zatím jen variantu s DSG, která přijde na minimálně 892.900 Kč. Už teď však víme, že verze s manuálním šestikvaltem vyjde na 832.900 Kč, tedy o 60.000 Kč levněji. Nepochybně lze tedy možnost volby (a ušetření peněz) brát jako velkou výhodu klasického GTI.
Plug-in hybridní Golf GTE totiž dochází ke stejnému výkonu 180 kW (245 koní) a lehce vyššímu točivému momentu 400 N.m trochu jinak, a to kombinací přeplňovaného čtyřválce 1.4 TSI, elektromotoru a lithium-iontové baterie o kapacitě 13 kWh. Výhradně pak ve spojení s šestistupňovým DSG, manuál u hybridu nečekejte.
GTE startuje na ceně 989.900 Kč, tedy o 97.000 Kč dráž než GTI vybavené automatem. Svou vyšší cenovku za moderní ústrojí si pak chce GTE ospravedlnit třeba možností čistě elektrického dojezdu až 60 km, kombinovanou spotřebou 1,7 l/100km nebo produkcí 38 g CO₂/km – díky čemuž lze bezplatně parkovat na modrých a fialových zónách v Praze a dálniční známka už také není váš problém.
Lze si ale představit, že správným nadšencům do řízení nebude po chuti vyšší hmotnost GTE, kvůli čemuž zaostává minimálně dynamikou v přímce. Na 100 km/h se i přes vyšší točivý moment dostane za 6,7 vteřiny a maximálně dosáhne na 225 km/h. Stejně jako v GTI pak GTE standardně vypomáhá v zatáčkách elektronická uzávěrka diferenciálu XDS+. Adaptivní podvozek DCC je v obou případech volitelnou položkou (20.500 Kč).
Standardní výbavou se oba Golfy příliš neliší. V základu čekejte 17palcová litá kola, chytré LED Matrix světlomety, vyhřívaný multifunkční volant v kůži, sportovní sedačky s vyhříváním, třízónovou klimatizaci, balíček asistentů včetně adaptivní tempomatu s omezovačem rychlosti nebo parkovacích senzorů vpředu i vzadu, dále 10,25palcový digitální přístrojový štít, 10palcový infotainment s navigací, ambientní osvětlení interiéru nebo bezklíčový přístup.
Nakonec však pár rozdílů přece jen najdete. Například stylové přední mlhovky v designu medových pláství si musíte u GTE přikoupit volitelně (8700,- Kč), zatímco u GTI jsou standardní výbavou. Uvnitř se také liší potahy – v GTI s tradičně červeným károváním, kdežto v GTE je modré. Volitelný audiosystém Harman/Kardon s 8 reproduktory a výkonem 400 W je pak možné objednat pouze v GTI. Výrazná žlutá metalíza Lime (18.100 Kč) je zase k dispozici pouze pro GTE.
Volkswagen Golf GTI vs. GTE: Technické údaje a české ceny |
Model |
Golf GTI |
Golf GTE |
Motor |
2.0 TSI |
1.4 TSI
+ elektromotor |
Zdvihový objem [cm3] |
1984 |
1395 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
Největší výkon [kW/min] |
180/5000-6500 |
180/- |
Největší toč. moment [N.m/min] |
370/1600-4300 |
400/- |
Převodovka |
7A |
6A |
Max. rychlost [km/h] |
250 |
225 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
6,2 |
6,7 |
Pohotovostní hmotnost [kg] |
1463 |
1624 |
Spotřeba [l/100 km] |
6,5 |
1,7 |
Základní cena [Kč] |
892.900 |
989.900 |
Golf GTI s manuální šestistupňovou převodovkou vstoupí do prodeje později (od 832.900 Kč). |