Po řadě upoutávek už Toyota odhaluje koncept elektrického SUV, které bude vznikat ve spolupráci se Subaru. Prvotina na sdílené platformě e-TNGA dostala označení bZ4X...

Po řadě upoutávek už Toyota odhaluje koncept elektrického SUV, které bude vznikat ve spolupráci se Subaru. Prvotina na sdílené platformě e-TNGA dostala označení bZ4X...

...a přestože jde zatím o studii, v mnoha ohledech už vypadá připravena do produkce. Na sériovou verzi totiž nemáme čekat dlouho, její uvedení plánuje Toyota příští rok.

...a přestože jde zatím o studii, v mnoha ohledech už vypadá připravena do produkce. Na sériovou verzi totiž nemáme čekat dlouho, její uvedení plánuje Toyota příští rok.

Ostrými liniemi a vysokou přídí může bZ4X připomínat současné SUV RAV4, jako elektromobil má ovšem koncept z velké části zahlazenou příď s pomyslně spojenými LED světlomety.

Ostrými liniemi a vysokou přídí může bZ4X připomínat současné SUV RAV4, jako elektromobil má ovšem koncept z velké části zahlazenou příď s pomyslně spojenými LED světlomety.

Záď s ohledem na aerodynamiku splývá razantně dolů a zadní svítilny spojuje LED pás. Nechybí zde ani malá odtrhová hrana pod zadním oknem.

Záď s ohledem na aerodynamiku splývá razantně dolů a zadní svítilny spojuje LED pás. Nechybí zde ani malá odtrhová hrana pod zadním oknem.

V kabině připomíná konfigurace níže položeného volantu a menšího, výše umístěného přístrojového štítu styl dnešních Peugeotů a jejich i‑Cockpit.

V kabině připomíná konfigurace níže položeného volantu a menšího, výše umístěného přístrojového štítu styl dnešních Peugeotů a jejich i‑Cockpit.

Infotainment systém má poté klasicky uprostřed velkou širokoúhlou obrazovku a určitě potěší, že ani u konceptu Toyota úplně nezanevřela na výhody fyzických tlačítek (jsou i na volantu).

Infotainment systém má poté klasicky uprostřed velkou širokoúhlou obrazovku a určitě potěší, že ani u konceptu Toyota úplně nezanevřela na výhody fyzických tlačítek (jsou i na volantu).

Středový tunel má dvě patra a níže se nachází velký odkládací prostor, USB porty a přihrádka pro bezdrátové dobíjení telefonu.

Středový tunel má dvě patra a níže se nachází velký odkládací prostor, USB porty a přihrádka pro bezdrátové dobíjení telefonu.

O pohonném ústrojí svého elektrického SUV neprozrazuje Toyota žádné informace kromě toho, že využije pohonu všech kol. Označení „bZ“ odkazuje na bezemisní strategii „beyond zero“...

O pohonném ústrojí svého elektrického SUV neprozrazuje Toyota žádné informace kromě toho, že využije pohonu všech kol. Označení „bZ“ odkazuje na bezemisní strategii „beyond zero“...

...číslovka je určení modelu v rodině elektromobilů bZ, kterých má přijet hned několik. Dodatečné „X“ bude označovat pohon všech kol nebo kategorií SUV/crossoverů.

...číslovka je určení modelu v rodině elektromobilů bZ, kterých má přijet hned několik. Dodatečné „X“ bude označovat pohon všech kol nebo kategorií SUV/crossoverů.

Do roku 2025 plánuje Toyota uvedení celkem sedmi elektrických modelů rodiny bZ. Produkce sériové verze bZ4X bude probíhat v Japonsku a v Číně.

Do roku 2025 plánuje Toyota uvedení celkem sedmi elektrických modelů rodiny bZ. Produkce sériové verze bZ4X bude probíhat v Japonsku a v Číně.

 Zdroj: Toyota

| Zdroj: Toyota

 Zdroj: Toyota

| Zdroj: Toyota

 Zdroj: Toyota

| Zdroj: Toyota

 Zdroj: Toyota

| Zdroj: Toyota

...a přestože jde zatím o studii, v mnoha ohledech už vypadá připravena do produkce. Na sériovou verzi totiž nemáme čekat dlouho, její uvedení plánuje Toyota příští rok.
Ostrými liniemi a vysokou přídí může bZ4X připomínat současné SUV RAV4, jako elektromobil má ovšem koncept z velké části zahlazenou příď s pomyslně spojenými LED světlomety.
Záď s ohledem na aerodynamiku splývá razantně dolů a zadní svítilny spojuje LED pás. Nechybí zde ani malá odtrhová hrana pod zadním oknem.
V kabině připomíná konfigurace níže položeného volantu a menšího, výše umístěného přístrojového štítu styl dnešních Peugeotů a jejich i‑Cockpit.
14
Fotogalerie

Toyota se do elektromobilů nehrne. Sází hlavně na hybridy a vodík, zákazník si vybere

Neukvapujme se v přechodu na bateriové vozy, hlásí japonská značka. Svým zákazníkům chce dát i nadále možnost zvolit pohon dle svých potřeb.

Zatímco některé automobilky se zřejmě snaží předhánět v tom, která co nejdřív ukončí výrobu spalovacích motorů, Toyota nechce vsázet na jedinou kartu. Stopku tradičnímu druhu pohonu vyhlásily už například Volvo, Audi, Ford pro své evropské osobní modely nebo General Motors. Toyota na výročním zasedání akcionářů oznámila, že je příliš brzy na to, aby se soustředila na jedinou možnost.

„Někteří lidé milují bateriové vozy, ale jiní nevnímají současné technologie jako praktické,“ prohlásil šéftechnik značky Masahiko Maeda. „Nakonec je důležité to, co si zákazníci vyberou,“ dodal. Svou roli v přístupu značky také hraje přístup k celkovým emisím vozu v rámci jeho životního cyklu, které zahrnují i materiálově náročnou výrobu baterií.

Různé technologie by si podle Toyoty měly mít možnost konkurovat a trh určí, co je nejlepším řešením. Značka proto plánuje investovat do hybridní techniky a palivových článků až do roku 2050. Nicméně pracuje i na elektromobilech. Nedávno představila koncept SUV s názvem bZ4X, které vzniklo na platformě e-TNGA ve spolupráci se Subaru. V prodeji by mělo být v polovině příštího roku.

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud