Kapitoly článku:
Při příležitosti české premiéry nejnovější bondovky Spectre přinášíme aktualizovanou verzi staršího článku, ve kterém podrobně mapujeme zajímavá auta z kultovní série o agentu Bondovi. Přehled aut a vysvětlující popisky najdete v přiložené fotogalerii.
Kde se James Bond vzal?
Mnozí se těmto filmům pohrdavě vysmívají, a to především pro těžko uvěřitelné scény a extrémně ostré hranice mezi dobrem a zlem. Skutečností však je, že filmy s Jamesem Bondem byly a jsou dokumentem o době svého vzniku. Díky nim si připomínáme tehdejší evropskou módu v oblékání, chování, architektuře nebo někdejší dopravní provoz.
Navíc průvodní píseň ke každému z dílů, která pokaždé nese název daného filmu a variuje původní hudební bondovský motiv geniálního skladatele filmové hudby Montyho Normana, zůstane navždy typickým příkladem dobové „středoproudé“ muziky jak po hudební stránce, tak v otázce výběru jejího interpreta.
Například ve třetím pokračování „bondovek“ s názvem Thunderball tak roku 1965 zazpíval Tom Jones, You Only Live Twice si střihla mladičká Nancy Sinatrová, Shirley Bassey v roce 1971 nazpívala Diamonds Are Forever, Paul McCartney se svojí ženou Lindou připojil o dva roky později Live and Let Die, později znamenitě převzato skupinou Guns ´n´ Roses, za zmínku stojí také Goldeneye Tiny Turner nebo Die Another Day od Madonny.
Nás nyní ovšem nebude zajímat sociologický význam nekončící série o Jamesi Bondovi. Zaměříme se na auta, která se v konkrétních filmech objevila. Kromě těch, které používal agent 007 osobně, se zmíníme také o některých strojích, které si ve filmech zahrály menší úlohy. Doufám, že tímto svým článkem neurazím znalce novel a filmů o Jamesi Bondovi, neboť jsem si vědom, že v tomto případě jde jen o stručný nástin situace.
Vůbec prvním vozem Jamese Bonda byl Aston Martin se „spodovým“ čtyřválcem 1,5 l. V novele SilverFin, zasazené do roku 1933, si jej James pravidelně půjčoval od svého strýce Maxe, ačkoli mu bylo teprve 13 let. Tento vůz byl zničen ve třetí novele Double or Die a James si pořídil Bentley 4,5 litre. Ale zpět k filmům, ačkoli nás playboye by jistě zajímaly i Bondovy herecké partnerky, tzv. „bondgirls“. V následujících dvou pokračováních se pozastavíme u každého oficiálního filmu s Jamesem Bondem v hlavní roli, a to v chronologickém pořadí.
Dr. No (Doktor No), 1962, Sean Connery
V prvním filmu jezdil James Bond vozem Sunbeam Alpine Mk. II z roku 1960. Tento otevřený vůz byl vybaven dvoukarburátorovou verzí čtyřválce 1 592 ccm z Hillmanu Minx, který dával 78 koní a vozu stačil k dosažení rychlosti přes 150 km/h. Ve vedlejší roli se zde objevil také taxík Chevrolet Bel Air, který Bonda vezl z letiště.
From Russia with Love (Srdečné pozdravy z Ruska), 1963, Sean Connery
Bonda jste zde mohli vidět nejčastěji za volantem jeho černého čtyřlitrového Bentleye s přeplňováním. Na chvíli sedlal žlutou dodávku Chevrolet, v Istambulu se nechal svézt limuzínou Rolls – Royce a jeho pronásledovatelé používali Citroën Traction Avant.
Goldfinger (Goldfinger), 1964, Sean Connery
Ačkoli v původní Flemingově stejnojmenné novele jezdil Bond ve voze Aston Martin DB3 (upřednostnil jej tenkrát před Jaguarem 3,4 l), ve filmu se poprvé objevil za volantem modelu, který se stal pro postavu Bonda typickým: Astonu Martin DB5. Nejslavnější automobil Jamese Bonda. Vzhledem k omezeným možnostem tehdejších filmových triků byla řada jeho vylepšení skutečná.
Již zde měl tento vůz všechny dostupné modifikace včetně neprůstřelných výklopných panelů vpředu i vzadu, kulometů pod předními parkovacími světly, zařízení na tvorbu kouřové clony a olejových skvrn či katapultu sedadla spolujezdce. Ve „vystřelovacích“ scénách byla místo sedadla spolujezdce vestavěna bezpečnostní sedačka ze stíhačky, která figurínu symbolizující padoucha vystřelila do výšky údajných deseti metrů.
Zatímco „střelba“ z kulometů byla naoko opravdová (do hlavní vstřikoval elektromotorem hnaný systém kapky acetylénu), výsuvné hřeby na pneumatikách byly dílem filmového triku. Veškeré vybavení včetně řady servomotorů a zásobníků výrazně zvýšilo hmotnost vozu, takže i při výkonu 330 koní byla nejvyšší rychlost 232 km/h takřka nedosažitelná.
Poté, co se z Goldfingeru počal klubat kasovní trhák, vyrobili v automobilce Aston Martin v Newport Pagnellu dvě repliky tohoto vozu, které se pak objevily na řadě výstav a exhibicí. Stříbrný Aston Martin DB5 si zahrál ještě ve filmech Thunderball a Golden Eye, menší role mu byly svěřeny také v Tomorrow Never Dies, The World is not Enough a posledním Cassino Royale. Kromě slavného Astonu DB5 (který se objevil i v několika dalších filmech včetně Cannonball Runu s Rogerem Moorem) by bylo vhodné zmínit v souvislosti s filmem Goldfinger také bílý kabriolet Ford Mustang Tilly Mastersonové, Lincoln Continental, Rolls Royce Phantom III Sedance de Ville pana Goldfingera a černý Mercedes 190 Bondových pronásledovatelů.
Thunderball (Thunderball), 1965, Sean Connery
Také film Thunderball patřil stříbrnému Astonu Martin DB5, který své pronásledovatele kropil proudy vody. Opět si zde zahrál otevřený Mustang, tentokrát ve světle modrém laku, Bonda pronásledovali v dalším Fordu, v černém Skylineru. Při této koncentraci vozů s modrou elipsou ve znaku nepřekvapí, že se malou roličkou ve filmu mihnul také vnuk zakladatele značky, Henry Ford II. Fiona zde kromě Mustanga proháněla také motocykl BSA 650 ccm Lightning.
You only live twice (Žiješ pouze dvakrát), 1967, Sean Connery
V tomto díle, úzce spjatém s Japonskem, excelovala Toyota 2000 GT, ačkoli Bond osobně za volant neusedl. Patřila jeho pomocníkovi Akimu a představovala mezník ve vývoji japonských sportovních vozů. Toyota 2000 GT se stala senzací tokijského autosalonu v roce 1965, šlo o elegantní kupé s řadovým dvoulitrovým šestiválcem, který dával 150 až 200 koní a umožnil vozu dosáhnout rychlosti přes 220 km/h. Mezi jeho přednosti patřily nezávislé zavěšení všech kol, pětistupňová převodovka či kotoučové brzdy Dunlop na všech kolech.
Během následujících tří let se jich vyrobilo jen asi 350 kusů a dvě z těchto kupé byla přestavěna na roadstery pro využití ve filmu You only live twice. V duchu tehdejší představy o technické převaze japonských inženýrů byla „Bondova“ Toyota vybavena například kamerovým systémem pro sledování dění před a za vozem, bezdrátovým komunikační zařízením, hlasem aktivovaným záznamníkem v autorádiu či videorekordérem v přihrádce před řidičem nebo malou barevnou televizí. Ve filmu You only live twice se můžete dále setkat třeba s vozy Dodge Polara či Toyota Crown 2300.
On Her Majestys Secret Service (Ve službách Jejího Veličenstva), 1969, George Lazenby
Hlavní role se tentokrát poprvé zhostil jiný herec než Sean Connery. Výběr George Lazenbyho se však záhy ukázal jako ne příliš šťastný, Connery byl již s postavou Bonda až příliš pevně spjat a Lazenby navíc nijak neoslnil. Lazenby ve filmu sedlal opět Aston Martin, tentokrát v provedení DBS V8. Na tomto voze byl jasně patrný tlak ze strany amerických dealerů této značky, kteří zkrátka vyžadovali osmiválec.
Ačkoli šlo o moderní čtyřvačkovou vstřikovou jednotku, která navíc dávala 375 koní a vozu umožnila dosáhnout rychlosti téměř 260 km/h, Aston Martin DBS byl příliš těžký. K dispozici byla také třístupňová automatická převodovka Chrysler typu Torqueflite. Bondovo auto se objevilo pouze ve čtyřech scénách tohoto filmu, pravděpodobně bylo vybaven ostřelovací puškou v palubní desce a vůz nechránily neprůstřelní štíty. DBS se mihnul i v následujícím díle s názvem Diamonds are forever. V tomto filmu se můžete setkat také s Mercury Cougar Convertible nebo Rolls Roycem Silver Cloud I.
Diamonds are forever (Diamanty jsou věčné), 1971, Sean Connery
Sean Connery byl v roli Bonda zpět a tentokrát usedl za volant červeného Fordu Mustang ve verzi Mach 1 modelu 1971. Vůz ve filmu byl vybaven několika továrními příplatkovými prvky výbavy včetně sportovního podvozku, jeho osmiválec dával výkon 250 km/h. Bylo to sice doba začínajícího úpadku slavné řady Mustang, Bond však opět nezklamal a předváděl mimořádně působivé kousky včetně jízdy po dvou kolech.
Live and let die (Žít a nechat zemřít), 1973, Roger Moore
Sean Connery odmítl roli v nové bondovce a s ní i honorář ve výši 5,5 milionů dolarů. Poprvé se tak v roli agenta 007 objevil Roger Moore, který Conneryho štafetu převzal se ctí a na řadu dalších pokračování. Děj se točí kolem drogové mafie, James Bond cestuje nejprve do New Orleansu a později na karibský ostrov, ovládaný kultem Voodoo. Tento kult maskuje obrovskou výrobnu heroinu doktora Kananga.
Ve filmu se objeví starý londýnský dvoupodlažní autobus, dva policejní vozy Chevrolet Nova modelu 1973 nebo Cadillac Fleetwood, který ze zpětného zrcátka střílí šipky s jedem. K vidění je zde také Chevrolet Corvette, maskovaný pod karosářskými díly Cadillacu Eldorado, čímž vznikl vůz Corvorado. Výraznou roli v tomto filmu sehrály také rychlé motorové čluny.
The man with the golden gun (Muž se zlatou zbraní), 1974, Roger Moore
Bondův americký vůz AMC Matador v tomto filmu předvedl odvážnější kousky než kdykoli před tím. Vynikal mezi nimi především skok přes řeku, který nebyl dílem triku, ale skutečnou událostí. Na přípravu tohoto skoku byl poprvé využit počítač. Ten po naprogramování dostupných údajů o provozu automobilů vypočítal přesné rozměry a sklony odrazové a dopadové rampy, kvalitu použitého materiálu a doporučil právě automobil AMC Matador. Ten podle počítače musel při skoku vážit včetně řidiče přesně 1 460,60 kg, vzdálenost měla mezi rampami měřit 15,86 m a nájezdová rychlost činit 64,36 km/h.
Dalším vozem, který si liboval v provozu ve vzduchu, byl opět AMC, tentokrát typu Hornet. Ten posloužil jako základ pro skutečný „autoletoun“, jenž byl nakonec 9,15 metrů dlouhý, 12,80 metrů široký a 3,04 metrů vysoký. Ačkoli se tento stroj do vzduchu dostal, ve většině scén byl nahrazen zhruba metrovým, dálkově ovládaným modelem. V dalších automobilových rolích vystoupily například Mercedes 240D nebo MGB.
The spy who loved me (Agent, který mě miloval), 1977, Roger Moore
Na londýnském autosalonu v roce 1975 poprvé zazářil Lotus Esprit s kabátem střiženým u Giugiara. Auto se zalíbilo také producentu bondovek Broccolimu, který již v té době připravoval nový film The spy who loved me. Automobilka Lotus po možnosti prezentace svého nového modelu sáhla bez dlouhého přemýšlení, neboť z předchozích zkušeností bylo jasné, že účast každého vozu v bondovce předcházela obrovskému komerčnímu úspěchu. S autem byly v prvních několika letech samé problémy: interiér byl mírně řečeno spartánský, jak co do výbavy, tak do dílenského zpracování, dveřní okna často stávkovala, topení nefungovalo, motor se přehříval a proti korozi neošetřený skelet rezivěl.
Továrna přesto filmařům dodala nejprve dva a brzy dalších šest Espritů v sériovém provedení, pouze se speciálním krycím plechem pod motorem. Při jedné scéně, točené na Sardinii, byl Bond ve svém Lotusu pronásledován černým Fordem Taunus. Bond své nepřátele zasypal proudem cementu, který byl ve skutečnosti jen ovesnou moukou. V dalších scénách se Esprit změní v ponorku. Jeden z Espritů byl proto předán specializované floridské firmě Perry Submarines, která jej upravila pro pohyb pod vodní hladinou. Většina záběrů byla točena právě s tímto strojem, který byl veden pomocí kabelů, dvaceti metrů kolejnic, elektromotorů a potápěčů.
Moonraker (Moonraker), 1979, Roger Moore
V tomto celkem nudném filmu vypadá Roger Moore většinou jako parodie sama sebe. Když Bond dorazí do Ria de Janeira, odváží jej do hotelu modrý Rolls – Royce Silver Wraith II. Dalším vozem, který do děje zasáhne, je sanitka Chevrolet Veraneio, v níž jsou Bond a agentka CIA Dr. Goodheadová uneseni. Tato dvojice krátce použije také Mini Moke.
For your eyes only (Jen pro tvé oči), 1981, Roger Moore
V páté Moorově roli agenta 007 používal James Bond především dva vozy: Lotus Esprit Turbo a zdánlivě nepatřičně i Citroën 2CV, slavnou „kachnu“. Většina příběhu se točila na ostrově Korfu (zde byl jeden z Espritů zničen řízenou detonací, když se do něj snažili padouši vloupat), pro zimní scény v Cortina d´Ampezzo jiný z filmařských Lotusů vybavili střešním nosičem pro lyže. Vzhledem k nízkým teplotám se tento vůz nakonec objevil pouze ve dvou záběrech. Daleko zajímavější však bylo obsazení lidového Citroënu 2CV do role Bondova auta. Bond je v jedné scéně divoce pronásledován černým Peugeotem 504. Nešlo proto samozřejmě o sériové provedení tohoto spartánského vozidla.
Pro filmování byly u jednoho z britských dealerů vozů Citroën vyrobeny čtyři upravené prototypy. Zatímco zvenčí se takřka nelišily od sériových automobilů, pod karosérií bylo všechno jinak. Bond tak na plátně jezdil speciálem s ležatým čtyřválcem ze Citroënu GS o výkonu 54 koní (dvakrát tolik co u sériového vozu). Zvuk nového motoru byl pomocí speciálních tlumičů upraven tak, aby zněl stejně jako u běžného Citroënu 2CV. Podvozek byl prodloužen směrem vpřed, vyztužen a vybaven tuhými tlumiči a mohutnými stabilizátory, aby bylo možné udržet stroj na silnici. Po filmování jednomu z těchto vozů naměřili maximální rychlost 164 km/h. Avšak ani tento film nelze označit za strhující, trochu vzrušení tak přinášel snad jen okouzlující elegán Dean Martin v roli Matta Helma.