BMW dále potvrzuje svou oddanost vodíku. Nyní už ukazuje nové pohonné ústrojí, které vyvíjelo společně s Toyotou.
Soustředění BMW rovněž na technologii vodíkových ústrojí pokračuje. Po nedávném uvedení konceptu vodíkového SUV X5 a potvrzení alternativně poháněných X6 i X7 nyní automobilka detailněji představuje jejich pohonné ústrojí, které vyvíjí ve spolupráci s Toyotou.
Menší produkci modelů spoléhajících na vodíkové palivové články chce totiž BMW rozjet v roce 2022, a to právě nabídkou vodíkové X5. Celou rodinu takto poháněných modelů s nulovými emisemi chce pak automobilka nabízet v roce 2025. Vodíku BMW natolik věří, že jej popisuje jako potencionální čtvrtý pilíř nabídky pohonných ústrojí značky.
Nyní představená pohonná soustava i Hydrogen NEXT používá elektromotor páté generace technologie eDrive, který zanedlouho využije i čistě elektrické BMW iX3. V případě vodíkového ústrojí dokáže vyprodukovat výkon až 275 kW (374 koní).
Samotný palivový článek poháněcí soustavy disponuje elektrickým výkonem až 125 kW (170 koní), vznikajícím na základě chemické reakce mezi vodíkem a kyslíkem z okolního vzduchu. Pod palivovým článkem je umístěn elektrický měnič, který upravuje napětí tak, aby jím byl poháněn elektrický motor a přebytky zadržela baterie – ta je nabíjena rekuperací kinetické energie a současně právě elektřinou z palivových článků.
Vozidlo disponuje také dvěma nádržemi o tlaku 700 bar, které společně pojmou šest kilogramů vodíku. „Tato zásoba zajišťuje dlouhý dojezd bez ohledu na klimatické podmínky. Doplnění paliva navíc zabere jen asi tři až čtyři minuty,“ dodává Jürgen Guldner, viceprezident oddělení pro technologie vodíkových palivových článků.
Uvedení první malé série vodíkových X5 až za dva roky má svůj důvod. Podle BMW by se totiž mohla do té doby více rozšířit potřebná infrastruktura v podobě rozsáhlé celoevropské sítě vodíkových čerpacích stanic. Pro značku je také důležité, aby byl vodík jako palivo nejdříve vyráběn v dostatečném množství s využitím zelené energie a navíc za konkurenceschopnou cenu.