Jediným automobilem značky Peugeot, vyráběným v letech 1949 až 1955, byl model 203, jenž automobilce Peugeot zajistil přežití v klíčovém údobí po skončení druhé světové války.
Kapitoly článku:
Těžká doba
Typ 203 byl zároveň prvním zcela novým modelem značky Peugeot od skončení války. Jeho vývoj tajně probíhal již v průběhu války. Veřejnosti se poprvé představil na pařížském autosalonu v roce 1947, ale kvůli stávkám a nedostatku výrobního materiálu se z něj mohli první motoristé těšit až na počátku roku 1949. Tehdy zároveň končila výroba klasického předválečného typu Peugeot 202 typického párem kulatých světlometů skrytých pod vysokou a úzkou maskou chladiče.
Základem nabídky byl původně Peugeot 203 s čtyřdveřvou uzavřenou karoserií sedan
Až do premiéry modelu 403 v roce 1955 byl střední typ 203 jediným vozem, který Peugeot vyráběl. Do roku 1960, kdy byla jeho výroba zastavena, vzniklo v hlavní továrně Peugeotu v Sochaux bezmála 700 000 vozů tohoto typu. Peugeot 203 byl prvním automobilem značky využívajícím samonosné karoserie, jejíž design působil na svoji dobu moderním dojmem. Šlo o pokračování řady Peugeotů s dvojkou na začátku, jež pokračuje dodnes.
Blatníky stále částečně vystupovaly z obrysů karoserie a celý vůz odrážel vlivy nejen špičkových kreací evropských karosářských škol, ale také amerických vozů, zejména pak Chevroletů. Zprvu se Peugeot 203, dodávaný jenom jako čtyřdveřový sedan, neprodával nijak dobře, ale odbyt oživily během roku 1950 do výroby zaváděné nové karosářské verze.
Kombiverze Commerciale a Familiale s prodlouženým rozvorem zaznamenaly značný prodejní úspěch
Mezi nimi vynikalo praktické pětidveřové kombi Commerciale s rozvorem náprav prodlouženým o 200 mm a jeho odvozená osobní varianta Familiale s šesti sedadly ve třech řadách. Stejný postup v pozdějších letech Peugeot použil při tvorbě kombiverzí i v modelech 404 a 504.
Decentní vylepšení
První modernizací prošel Peugeot 203 a „v novém“ se představil v Paříži na podzim roku 1952. Vylepšené vozy se vyznačovaly instalací trojúhelníkových ventilačních okének v předních dveřích, větším zadním sklem u sedanů a přemístěním přístrojového štítu ze středu palubní desky přímo před řidiče.
Peugeot 203 jako elegantní polokabriolet z roku 1951, tedy před modernizací
Novinkou se stalo provedení Peugeot 203 Coupé. O trefu do černého ale nešlo a prodeje neplnily očekávání továrny, takže kupé z nabídky během následujícího roku v tichosti zmizelo. Na přiložených snímcích můžete vidět také různé kabriolety a polokabriolety, jež ale byly stavěny výhradně u externích firem. Nicméně odstranění střechy či jejích částí znamenalo pro samonosnou karoserii problém, jenž si vyžádal instalaci dodatečných výztuh citelně zvyšujících hmotnost vozu.
Verze kupé z roku 1952 nezaznamenala větší prodejní úspěchy a její výroba byla záhy v tichosti zastavena
Podvozek Peugeotu 203 měl přední kola zavěšena nezávisle a jejich pérování zajišťovalo příčné půleliptické listové pero. Zadní tuhá náprava příčně ustavená Panhardskou tyčí pak disponovala vinutými pružinami. O pohon modelu Peugeot 203 se staral výhradně řadový nadčtvercový čtyřválec s rozvodem OHV uložený podélně nad přední nápravou. Vyznačoval se zdvihovým objemem 1290 ccm a hliníkovou hlavou s půlkulovými spalovacími prostory a příčným vyplachováním.
Dosahoval nejvyššího výkonu 42 koní (31 kW) a po modernizaci v roce 1952 mírně posílil na 45 koní (33 kW), přičemž podle tvrzení automobilky Peugeot nikterak nenarostla spotřeba paliva ani daňová zátěž provozovatele (silniční daň se tehdy v řadě evropských zemí odvíjela od výkonových či objemových tříd).