Zatímco motorsport divize Škody pilně pracuje na uvedení nové generace závodní Fabie pro kategorii Rally2, mladoboleslavská automobilka se znovu ohlíží na své závodní speciály minulosti i blízké budoucnosti. Přesněji nám tedy přináší hrstku zajímavých videí, ve kterých ukazuje rozmanitost zvukového projevu jednotlivých speciálů.
U příležitosti letošního jubilea 120 let úspěchů značky v motorsportu se v krátkých videích postavila na start pomyslné soutěže šestice závoďáků – letitý spider 1100 OHC, legendy 200 RS a 130 LR, rovněž Favorit 136 L a z nejnovější techniky i poslední Fabia Rally2 evo a dokonce experimentální prototyp elektrické rallye Fabie RE-X1 Kreisel.
Všechna auta předvedou nastartování a následný rozjezd, názorně ukazující, jak se projev závodních speciálů Škody za uběhlých více než 60 let proměnil. V diskuzi se pak můžete podělit o názory, který závoďák podle vás zní vůbec nejlépe.
Škoda 1100 OHC
Tento krasavec se vyráběl v letech 1957–1960, vznikly však pouze dva kusy typu spider a dva vozy kupé. Spider měl karoserii sklolaminátovou, kupé hliníkovou. Motor byl odvozen ze Škody 440, navíc dostal dva karburátory Jikov, popřípadě Weber, hliníkovou hlavu motoru a rozvod ventilů DOHC. Čtyřválec o objemu 1089 cm³ dával výkon 70 kW (95 koní) a 3,9 metru dlouhý vůz s ním uháněl rychlostí až 190 km/h.
Pokračování 2 / 6
Škoda 200 RS
Slavné a dodnes používané označení sportovních modelů Škody – písmena RS značící rallye sport – se poprvé objevilo na soutěžních prototypech 180/200 RS. Vozy s „velkoobjemovými“ motory (1,8 a 2,0 litru), které dosahovaly rychlosti až 240 km/h, se po československých „erzetách“ proháněly v letech 1974–75, než je nahradil kultovní model 130 RS.
Pokračování 3 / 6
Škoda 130 LR
Jedny z posledních soutěžních škodovek s motorem vzadu byly modely 130 LR, které vznikly podle specifikací co do regulí velice volné skupiny B. Ta byla v roce 1986 zrušena, Škoda 130 LR však stihla dosáhnout do té doby nejlepšího výsledku české značky ve světovém šampionátu – šestého absolutního místa v Rallye San Remo.
Pokračování 4 / 6
Škoda Favorit 136 L
Čtyřválec o objemu 1,3 litru s rozvodem OHV, výkon 105 koní (77 kW), točivý moment 117 N.m. To byly parametry novinky, která od sezony 1989 nahradila slavné speciály s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Časy to byly plodné, Favorit pravidelně triumfoval v kategorii do 1,3 litru a výjimkou nebyla ani solidní umístění v celkovém pořadí mistrovství světa. Největším zápisem soutěžního modelu bylo celkové vítězství ve Světovém poháru Formule 2 pro vozy s pohonem jedné nápravy a s motorem do dvou litrů v roce 1994.
Pokračování 5 / 6
Škoda Fabia Rally2 evo
V roce 2015 navázala na úspěchy Fabie S2000 nová Fabia R5, kterou si velmi oblíbily soukromé týmy. V dubnu 2019 následovala nově homologovaná Fabia Rally2 evo, kterou první zákazník oficiálně převzal v červenci 2019. Oním šťastlivcem byl Toni Gardemeister, bývalý tovární jezdec Škody Motorsport. Dodnes více než 150 závodních týmů z celého světa odebralo přes 430 těchto speciálů. Nepřekvapí tedy, že Fabia Rally2 evo již překonala hranici 10.000 zákaznických startů.
Pokračování 6 / 6
Škoda RE-X1 Kreisel
Možnou elektrickou budoucnost v automobilových soutěžích naznačil experimentální prototyp postavený ve spolupráci se společností Kreisel Electric specializující se na technologie baterií. Jako základ posloužila Fabia Rally2 evo. Elektromobil dosahuje výkonu 260 kW (354 koní) a točivého momentu 600 N.m. O pohon se starají dva elektromotory, přísun elektřiny zajišťuje akumulátor o kapacitě 52,6 kWh. Speciál včetně 330kg baterie váží 1330 kg, což je jen o metrák víc, než má „běžná“ Fabia Rally2 evo.