Nový model Tipo od Fiatu dostal při crash testech od Euro NCAP hned dvě hodnocení. Jeden test proběhl se systémem AEB, druhý bez něj. Jak to dopadlo?
Fiat Tipo byl hodnocen dvakrát z prostého důvodu: systém automatického brzdění totiž automobilka u svého modelu nabízí pouze za příplatek. A právě společnost Euro NCAP, která vůz hodnotila, uděluje od začátku letošního roku dvojí hodnocení na základě výbav. Ve standardní výbavě dostalo Tipo pouze tři hvězdičky z pěti, se zmiňovaným bezpečnostním systémem to pak bylo o jednu hvězdu lepší. Žádná sláva to tedy rozhodně nebyla...
Dvojí hodnocení má být jasným důkazem toho, jak prospěšní jsou jednotlivé bezpečnostní systémy, které automobilky nabízejí. V případě Fiatu Tipo byl testován pětidveřový hatchback s motorem 1.6 MultiJet o hmotnosti 1350 kg.
Výsledek testu je pak rozdělen do tří stěžejních kapitol. Ochrana dospělých, dětí a chodců. V prvním případě se Fiatu vedlo obstojně. V naprostém pořádku byla ochrana nohou u řidiče i spolujezdce a Tipo si vedlo dobře také během nárazu celou šíří vozu. Funkce systému autonomního brzdění, která je součástí příplatkového balíčku, byla vyhodnocena jako mezní, selhávala totiž při rychlostech nižších než 20 km/h.
V případě ochrany dětí to bylo o poznání horší. Velmi špatná byla ochrana krku figuríny, která simulovala cestujícího ve věku 10 let. V případě šestiletého dítěte zase není dostačující ochrana hrudníku. V testu bočního nárazu byla bezpečnost dětí v pořádku, Fiatu však byly strženy body za to, že zádová část dětské sedačky se oddělila od své základny. A jak by při nehodě dopadli chodci? Nárazník poskytuje dobrou ochranu nohou a v pořádku byla také ochrana pánve.
Celkově si Fiat u modelu Tipo vysloužil tři hvězdičky za vůz bez systému AEB a čtyři hvězdy následovaly po testu varianty s tímto prvkem. Italský výrobce si nevedl nejhůř, zároveň se ale příliš nepředvedl. Největší slabinou byla ochrana dětských cestujících na zadních sedačkách automobilu.