Červený, bílý a šedivě matný. Tyto tři exempláře nového áčka se novinářům představily při premiéře v Amsterodamu /Mercedes-Benz třídy A

Červený, bílý a šedivě matný. Tyto tři exempláře nového áčka se novinářům představily při premiéře v Amsterodamu /Mercedes-Benz třídy A

Hlavní světlomety dodávají vozu trošku smutný výraz /Mercedes-Benz třídy A

Hlavní světlomety dodávají vozu trošku smutný výraz /Mercedes-Benz třídy A

Logo uprostřed masky chladiče je hodně velké a skrývá za sebou radar / Mercedes-Benz třídy A

Logo uprostřed masky chladiče je hodně velké a skrývá za sebou radar / Mercedes-Benz třídy A

Zadní sloupek je docela masivní Mercedes-Benz třídy / A Mercedes-Benz třídy A

Zadní sloupek je docela masivní Mercedes-Benz třídy / A Mercedes-Benz třídy A

Tvar zadních světlometů není příliš komplikovaný / Mercedes-Benz třídy A

Tvar zadních světlometů není příliš komplikovaný / Mercedes-Benz třídy A

Dvě koncovky výfuků jsou falešné /Mercedes-Benz třídy A

Dvě koncovky výfuků jsou falešné /Mercedes-Benz třídy A

Což dokládá pohled pod nárazník /Mercedes-Benz třídy A

Což dokládá pohled pod nárazník /Mercedes-Benz třídy A

Linie AMG má difuzor /Mercedes-Benz třídy A

Linie AMG má difuzor /Mercedes-Benz třídy A

Nad zadním oknem je mohutný spojler doplněný po straně začerněnými křidélky /Mercedes-Benz třídy A

Nad zadním oknem je mohutný spojler doplněný po straně začerněnými křidélky /Mercedes-Benz třídy A

Kvůli aerodynamice se změnil i tvar klik. Bez klíče se odemknou zámky i po doteku na ty zadní /Mercedes-Benz třídy A

Kvůli aerodynamice se změnil i tvar klik. Bez klíče se odemknou zámky i po doteku na ty zadní /Mercedes-Benz třídy A

Vystavené kusy stály na devatenáctipalcových kolech /Mercedes-Benz třídy A

Vystavené kusy stály na devatenáctipalcových kolech /Mercedes-Benz třídy A

Kapota je s výjimkou okrajů prakticky rovná /Mercedes-Benz třídy A

Kapota je s výjimkou okrajů prakticky rovná /Mercedes-Benz třídy A

Auto může mít ve výbavě i klasický head-up displej /Mercedes-Benz třídy A

Auto může mít ve výbavě i klasický head-up displej /Mercedes-Benz třídy A

Nastupování dozadu není snadné /Mercedes-Benz třídy A

Nastupování dozadu není snadné /Mercedes-Benz třídy A

Zavazadlový prostor doznal změn k lepšímu /Mercedes-Benz třídy A

Zavazadlový prostor doznal změn k lepšímu /Mercedes-Benz třídy A

Touchpad bude jen v nejvyšších verzích /Mercedes-Benz třídy A

Touchpad bude jen v nejvyšších verzích /Mercedes-Benz třídy A

Jednotlivé ovladače jsou precizně zpracované /Mercedes-Benz třídy A

Jednotlivé ovladače jsou precizně zpracované /Mercedes-Benz třídy A

Moc se líbí i výdechy klimatizovaného vzduchu /Mercedes-Benz třídy A

Moc se líbí i výdechy klimatizovaného vzduchu /Mercedes-Benz třídy A

Velký displej na horním okraji palubní desky /Mercedes-Benz třídy A

Velký displej na horním okraji palubní desky /Mercedes-Benz třídy A

Ve výbavě AMG jsou i červeně prošívané sedačky /Mercedes-Benz třídy A

Ve výbavě AMG jsou i červeně prošívané sedačky /Mercedes-Benz třídy A

Nový tvar mají rovněž dveřní kliky /Mercedes-Benz třídy A

Nový tvar mají rovněž dveřní kliky /Mercedes-Benz třídy A

Takto vypadá interiér prakticky stejně jako v třídě S /Mercedes-Benz třídy A

Takto vypadá interiér prakticky stejně jako v třídě S /Mercedes-Benz třídy A

Nová pozice tlačítka parkovací brzdy /Mercedes-Benz třídy A

Nová pozice tlačítka parkovací brzdy /Mercedes-Benz třídy A

Modernější tvar má i volič režimů automatické převodovky /Mercedes-Benz třídy A

Modernější tvar má i volič režimů automatické převodovky /Mercedes-Benz třídy A

Dotyková tlačítka na volantu slouží k listování i potvrzování funkcí /Mercedes-Benz třídy A

Dotyková tlačítka na volantu slouží k listování i potvrzování funkcí /Mercedes-Benz třídy A

Haptickou odezvu má také touchpad /Mercedes-Benz třídy A

Haptickou odezvu má také touchpad /Mercedes-Benz třídy A

Navigační údaje můžete mít jak na head-up displeji, tak mezi přístrojovými ukazateli nebo na centrálním diespleji /Mercedes-Benz třídy A

Navigační údaje můžete mít jak na head-up displeji, tak mezi přístrojovými ukazateli nebo na centrálním diespleji /Mercedes-Benz třídy A

Z jednotlivých režimů si dokáže vybrat každý /Mercedes-Benz třídy A

Z jednotlivých režimů si dokáže vybrat každý /Mercedes-Benz třídy A

Ve sportovním módu jsou čísla zobrazená žlutě /Mercedes-Benz třídy A

Ve sportovním módu jsou čísla zobrazená žlutě /Mercedes-Benz třídy A

Část menu centrálního displeje /Mercedes-Benz třídy A

Část menu centrálního displeje /Mercedes-Benz třídy A

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

 | Mercedes-Benz A (W177)

| Mercedes-Benz A (W177)

Hlavní světlomety dodávají vozu trošku smutný výraz /Mercedes-Benz třídy A
Logo uprostřed masky chladiče je hodně velké a skrývá za sebou radar / Mercedes-Benz třídy A
Zadní sloupek je docela masivní Mercedes-Benz třídy / A Mercedes-Benz třídy A
Tvar zadních světlometů není příliš komplikovaný / Mercedes-Benz třídy A
78
Fotogalerie

Nový Mercedes A poprvé naživo: Zvenku žádné drama, zato uvnitř revoluce

V souladu s nedávno nastoleným novým uhlazenějším designem větších modelů Mercedes-Benz je i přicházející 4. generace třídy A.

Jen jediný prolis na boku a uprostřed kapoty dokonce žádný. To je hlavní rozdíl v designu exteriéru čtvrté generace Mercedesu třídy A oproti dosluhující verzi. Ten působil hodně dramaticky a způsobil ohromné zvýšení zájmu zákazníků o tuto nejmenší řadu automobilky s třícípou hvězdou ve znaku.

Nyní "áčko" působí na první pohled usedleji. Jednak je to v souladu s trendem, který razí šéfdesignér Gorden Wagener, a také za tím lze vidět i snahu vyhovět vkusu čím dál většího okruhu zákazníků. Třída A totiž už dávno není jen vozem pro evropské zákazníky.

Jedná se o globální a velice důležitý vůz. Vždyť vloni si kompaktní modely - tedy hatchback A, třídu B, CLA, CLA Shooting Brake a GLA, koupilo 620.000 zákazníků. A počty budou narůstat, protože derivátů bude celkem 8. Oznámen už byl i sedan, ale my tušíme také třídveřové kupé a rozmnožení verzí se dá očekávat i v případě nového "béčka".

Na něco se však přesto sáhnout nesmělo. Tím je třeba úchvatná perličková výplň masky chladiče v linii AMG V interiéru pak nezůstal kámen na kameni. Pryč jsou klasické analogové přístrojové ukazatele - nahradil je ve všech verzích displej. V nejvyšší úrovni se táhne od levého A sloupku až téměř ke spolujezdci. Má skvělé rozlišení a spousty variant zobrazení. Třeba režim sport o sobě dává vědět žlutým zabarvením.

Nemohl jsem si nevšimnout změny polohy tlačítka elektrické parkovací brzdy, která je teď mnohem výše vlevo, změnu tvaru po letech prodělal i volič automatické převodovky.

Mercedes se chlubí, že v autě je významně více místa. Nejvíce je to patrné na předních sedadlech v úrovni  loktů. Tam je na třídu kompaktních hatchbacků prostoru skutečně dost. Horší je to ale vzadu. Začíná to už malým úhlem otevírání zadních dveří, pokračuje úzkým otvorem zejména v dolní části a vrcholí vysokým a širokým prahem. Nastupování tedy bude pro rozložitější vyšší jedince docela obtížné.

Pokud už se dovnitř dostanou, tak už to zde s životním prostorem není tak zlé. Pro lidi s výškou nad 180 centimetrů je sice prostoru tak akorát, ale ani hlava ani kolena se nebudou dotýkat čalounění. Na zadní straně středové konzole jsem objevil dvě USB zásuvky, což se hodí. Materiály jsou kvalitní a zpracování příkladné. 

Bude s vámi mluvit inteligentně

Zarazil mě na vůz prémiové značky jediný detail. Skrze přední sklo byly vidět "přiznané " šrouby uchycující hlavní širokánský displej k palubní desce. Je ale dost dobře možné, že než se oficiálně spustí prodej, připraví Mercedes patřičné záslepky.

Kdo má rád ambientní osvětlení, ten si přijde na své. Proužků, v nichž se objevuje barevné světlo, je totiž uvnitř podstatně více, a navíc si lze vybrat ze 64 barev. Přepestrá je také paleta barev čalounění.

To podstatné je ale široký displej rozdělený na dvě zóny. Zobrazovacích režimů části za volantem je spousta. Přepínat mezi nimi a vyvolávat jednotlivé funkce menu lze pomocí dotykové plošky, kterou už známe z třídy E a modernizovaného "eska". Na pravé straně je zrovna taková. Tou se zase ovládají funkce centrálního displeje. Vůbec celý volant je přesně takový, jakým řídíte luxusní limuzínu - třídu S. Tohle se budoucím majitelům nového áčka bude určitě líbit.

Komu by pravé tlačítko na volantu nevyhovovalo, může mít v závislosti na zvolené úrovní výbavy ještě jednu či dvě další možnosti. Tou první je vždy dotykové ovládání přímo na displeji, tou druhou pak touchpad na středové konzole.

"Chceme minimalizovat možnosti, kdy se lidé přestávají věnovat řízení. Při vysokých rychlostech pochopitelně není dobré sundávat ruku z volantu, proto by se mělo v co nejvyšší míře využívat ovládání volantu. Při zastavení na červené si pak řidič podle libosti zvolí buď touchpad nebo dotykovou obrazovku," vysvětlil jeden z techniků během představování tohoto konceptu infotainmentu.

Vrcholnou evolucí je ale hlasové ovládání inteligentního a stále se učícího systému MBUX. Stačí říct "Hey, Mercedes", a pak v češtině, která je jednou z prozatím 23 instalovaných jazykových mutací, zadat potřebný příkaz. Můžete dokonce vyslovit i komplikovanější zadání typu: Naviguj do Přístavní ulice a zavolej matce. Nemusí se přitom dodržovat žádný speciální slovosled nebo používat jen vybrané termíny. Pokud to bude v praxi opravdu fungovat, tak hurá.

Jen vtipy vyprávět neumí, což doložil sám šéf koncernu Daimler Dieter Zetche. Vyžadoval to po voze, který krátce předtím při premiéře v jednom amsterodamském hangáru vyjel na pódium. "To bohužel neumím, zkonstruoval mě německý inženýr," ozvalo se z reproduktorů.

Chvíli jsem si hrál i s navigací. Pohybem prstů na displeji lze nejen zvětšovat a zmenšovat zobrazovací měřítku, ale i si mapu natočit do úhlu, jaký vám pro orientaci bude nejlépe vyhovovat.

Do cíle cesty tentokrát v áčku můžete přivézt více zavazadel. Kufr se totiž zvětšil na velmi solidních 370 litrů (mezigenerační rozdíl 29 litrů), nakládací otvor je navíc širší.

Ještě před premiérou jsem měl možnost zúčastnit se několika workshopů a přednášek, kde se rozebírala řada aspektů této novinky. Díky tomu už například vím, že součinitel aerodynamického odporu je pouze 0,25, což je na hatchback vynikající hodnota a oproti minulé generaci znatelné zlepšení. V dálničních rychlostech se pak samo o sobě projeví zlepšením spotřeby v řádu 0,24 litru každých sto kilometrů. Kvůli tomu byly přepracovány například zrcátka a dokonce i dveřní kliky.

Budoucí slabší verze motorů dostanou vlečenou nápravou, ty silnější multilink. Nová zážehová třináctistovka dostala systém odpojování válců při nízké zátěži a o celých jedenáct stupňů se také zmenšily slepé úhly ve výhledu z místa řidiče. Stalo se tak díky optimalizaci tvaru všech sloupků karoserie.

Představení vozu veřejnosti proběhne během ženevského autosalonu, ceny budou oznámeny také v březnu. Oficiálním datem vstupu vozu na trh je 5. květen.

Mercedes-Benz A W177 - motory dostupné v rámci uvedení na trh
Motor A 200 (OM 282) A 250 (OM 260) A 180 d (OM 608)
Převodovka 6M(7A) 7A 7A
Zdvihový objem [cm3] 1332 1991 1461
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Vrtání/zdvih [mm] 72,2/81,4 83/92 76/80,5
Největší výkon [kW/min] 120/5500 165/5500 85/4000
Točivý moment [N.m/min] 250/1620-4000 350/1800-4000 260/1750-2500
Kompresni poměr 10,6:1 10,5:1 15,1:1
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 5,6(5,1) 6,0 4,1
Maximální rychlost [km/h] 225 250 202
Zrychlení 0-100 km/h [s] 8,2(8,2) 6,2 10,5

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud