Kultivovanost nového motoru
Nízká spotřeba
Vynikající dojezd
Komfortní podvozek
Kvalitní materiály i jejich zpracování
Váhavá dvouspojková převodovka
Pohon 4x2 pouze s druhým nejnižším stupněm výbavy
Lehce podprůměrná dynamika
Vyšší hmotnost
8 /10
Sportage je na trhu už od roku 1994 a stejně jako RAV4 i tato Kia patří k zakladatelům segmentu kompaktních SUV. Korejci na to akorát šli svého času na rozdíl od Toyoty poněkud více od lesa. Část techniky si vypůjčili z osobní dodávky Mazdy a postavili v podstatě bytelný offroad na žebřinovém rámu s tuhou zadní nápravou a připojitelným pohonem 4x4, ačkoli výsledek vypadal na první pohled jako obyčejný přizvednutý kombík říznutý minivanem.
Tato robustní a odolná technika v nenápadném balení vydržela Kii přes deset let, pak ale dřevorubec odložil sekyru, nechal si narůst plnovous a přestěhoval se do města. Tedy, co to povídám… Vůz vyměnil rám za samonosnou karoserii, motory otočil napříč a čtyřkolku přidal pouze jako nadstandardní výbavu. A tak je tomu dodnes. Z terénního stroje se stalo velmi žádané auto se zvýšenou stavbou a prodává se tak dobře, že každá čtvrtá v Evropě prodaná Kia nese na zádi nápis Sportage. Tolik základní fakta i s drobnou historickou vsuvkou.
Pokud se ptáte, proč v úvodu tolik povyku kolem dávno známého vozu, který byl ve svém prozatím posledním vydání představen v roce 2015, a tudíž už dávno nepatří mezi novinky, dost možná vám unikla jedna podstatná maličkost. Oblíbená Kia má za sebou facelift. A protože se průběžná modernizace tentokrát neomezila pouze na obligátní úpravu světel či výměnu nárazníků, stojí za to podívat se na ty nejdůležitější modifikace zblízka.
Skoro neviditelná plastika
V minulém testu jsme vám detailně představili vrcholný dvoulitrový diesel se čtyřkolkou a osmistupňovým automatem, který byl kvůli spotřebě a emisím nově naočkován mild-hybridním systémem. Tím ale výčet změn pod přední kapotou Sportage nekončí. Možná ještě významnější novinkou je naftový čtyřválec o objemu 1,6 litru nahrazující nejen starou sedmnácstistovku, ale také podladěnou variantu 2.0 CRDi.
Nová šestnáctistovka je podle mě důležitějším motorem zejména proto, že je na rozdíl od špičkové vznětové jednotky k mání i s pohonem 4x2, v nejdostupnější verzi je oproti dvoulitru o nezanedbatelných 170 tisíc korun levnější a můžete si ji objednat i s automatem. A právě tímto oslím můstkem se dostáváme k automobilu na úvodní fotografii, který by v této motorizaci mohl být tím nejprodávanějším provedením na trhu.
Určujícím měřítkem jeho vizuální atraktivity bude pochopitelně váš vkus, nicméně soudím, že pokud se vám dosavadní Sportage líbila, názor na přepracovaný vůz nejspíše nezměníte. Vypadá skoro stejně, zcela identický ale není. Tvůrci lehce zvětšili a zaoblili přední masku, vyměnili nárazníky, do předních i zadních světel integrovali podle výbavy LED, a v případě, že byste se hlouběji ponořili do ceníku, nepochybně byste objevili nové typy kol či nějaký ten odstín laku navíc.
V podobně opatrném a decentním duchu se nesou i úpravy interiéru. Auto dostalo malinko jiný volant a obměna se dotkla rovněž grafiky některých přístrojů, nicméně žádný převrat se zde nekoná. Palubní deska i nadále oplývá spoustou hardwarových tlačítek, což může někomu připadat zastarale, ve skutečnosti je však pracoviště řidiče mimořádně přehledné a intuitivní.
Středový dotykový displej vymezený po stranách výdechy ventilace by mohl být nepatrně větší, určitě by se pak jednotlivé části menu daly roztáhnout a o to snadněji by se ovládaly. Ve výsledku však Sportage dělá svým ergonomickým konceptem (s výjimkou logiky řazení převodovky v sekvenčním režimu) velmi dobrý dojem. Podobně příjemným zjištěním je rovněž fakt, že Kia nepodcenila ani výběr materiálů a jejich zpracování. Asi bych dokázal vypíchnout pár konkurenčních aut s ještě hodnotnější kabinou, nicméně není jich mnoho a od SUV s cenou jen lehce převyšující 600 tisíc bych neočekával nic navíc.
Downsizing spíše symbolický
Částečná hybridizace dvoulitru a výměna stávající menší vznětové jednotky za čtyřválec s ještě nižším objemem jde pochopitelně na ruku přísnějším emisním limitům a ukazuje snahu automobilky vyhnout se vysokým pokutám, než že by obě změny zohledňovaly nějaká konkrétní přání zákazníků. Přesto nová šestnáctistovka jisté výhody přináší.
Přiznávám, že si na všechny charakteristiky staré jedna-sedmičky nevzpomínám, s klidným svědomím vám ale můžu říci, že když nic jiného, dostanete alespoň výrazně tišší a kultivovanější agregát. Diesel nedělá zbytečný kravál ani po studeném startu, zahřátím ale ještě ztichne a při ustálené jízdě je jeho akustický projev opravdu nevtíravý.
Kia připravila hned dvě varianty 1.6 CRDi, tu slabší se 115 koňmi a točivým momentem 280 newtonmetrů se však rozhodla v ČR nenabízet. Místo něj je výchozím naftovým motorem verze s výkonem 100 kW (136 koní) při 4000 otáčkách za minutu a nejvyšším točivým momentem 320 N.m dostupným od 2000 otáček.
To nejsou vysloveně skromná čísla, na druhou stranu však asi chápete, že ve spojení s hmotností atakující hranici 1,7 tuny nelze očekávat dynamiku na úrovni podobně motorizovaného hatchbacku. Také proto trvá akcelerace z místa na stovku skoro jedenáct a půl sekundy a Sportage ani svou maximální rychlostí 180 kilometrů v hodině nepřepíše žádné rekordní tabulky. Přesto auto v reálném provozu nepůsobí tupě, unaveně nebo vysloveně líně.
Svůj podíl má na tom i dobře zpřevodovaný sedmistupňový dvouspojkový automat, pár věcí mi na něm ale vadí. Předně má problém s jemnými rozjezdy při parkování nebo jízdě v kolonách. Na malé přidání plynu auto příliš nereaguje, stačí ale šlápnout na pravý pedál o milimetřík nebo dva intenzivněji a Sportage poskočí jako vyplašená kočka. Pomohlo by více prokluzu, jenže spojky v tomto autě fungují víceméně binárně.
Druhý problém spočívá v relativně letargických změnách jednotlivých kvaltů při běžné jízdě, respektive pomalejším podřazování i při ostřejší pobídce plynem. Naštěstí tohle lze vyřešit buď přepnutím auta do sportovního režimu, kdy převodovka citelně uspíší svou práci, nebo využitím „manuálního“ módu, ačkoli překlopení páky voliče směrem řidiči má své mouchy.
Jednak je zde špatně logika řazení, jak už jsem psal o pár odstavců výše. A navíc se mi opakovaně stalo, že jsem páku tvarovanou do T nechtěně vrátil v levotočivých zatáčkách zpátky do automatu, protože její levá polovina mírně přesahuje půdorys středového tunelu.
Jedinou výhodou dvouspojkové převodovky ve srovnání se standardním šestistupňovým manuálem je podle oficiálních technických údajů v lepší provozní efektivitě, každopádně rozdíl pouhých 0,1 litru na 100 km je vcelku zanedbatelný.
Kia říká, že šestnáctistovka ve spojení s DCT bere 4,7 až 4,9 litru nafty na stovku, což překvapivě není nedostižná meta. Dokonce ji lze s mírnou snahou o nějakou tu desetinku srazit níž. Musíte mít ale velmi lehkou pravačku a pohybovat se co nejplynuleji na okresce v rozmezí od zhruba sedmdesát až sto kilometrů v hodině.
Obvyklé tempo ve smíšeném provozu při dodržování rychlostních limitů nicméně o moc náročnější na palivo není. Sportage bude v tomto režimu usrkávat někde mezi 6,0 až 6,5 litru na 100 km, zatímco ve městě stoupnou její nároky asi o litr výš. To jsou pořád docela sympatická čísla, která když spojíte s nádrží o objemu 62 litrů, znamenají dojezd nejméně 800 a teoreticky až 1300 kilometrů.
Závěr
Pokud nemáte problém s pochopením psaného textu a dočetli jste test Sportage až sem, patrně byste i bez tohoto shrnutí sami přišli na to, že nový vznětový motor 1.6 CRDi nebude volbou těch, kteří přikládají dynamice v seznamu priorit značnou důležitost.
Naopak v případě, že poměr hmotnosti a výkonu nepovažujete za významnou výhodu, a dáváte raději přednost nízké spotřebě či dlouhému dojezdu, zkrátka, že hledáte spíše schopnosti maratónce než sprintera, pak jste nepochybně poznali, že jste na správné adrese.
Kia vám k velmi dobré provozní efektivitě přidá prostorný a zároveň kvalitně zpracovaný interiér a co jistě potěší, je i výtečně odladěný podvozek. V kombinaci se 17palcovými koly nabízí přesně tu míru stability a jízdního komfortu, jakou považuji u rodinně orientovaného SUV za ideální. Tím chci říct, že se Sportage svým podvozkem úspěšně vyhnula prkennosti, a přesto z jejího zavěšení nemáte dojem, že by mělo místo tlumičů nebo silentbloků želé fazolky.
Karoserie se v zatáčce nakloní poněkud více, než byste asi čekali, a i v přeposilovaném řízení je cítit, že tohle auto asi nebude šampionem Grossglockneru. Nicméně má v sobě dost přilnavosti a současně poddajnosti, aby sedlo lidem upřednostňujícím pohodlí před čímkoli jiným a kteří se zároveň nebojí říznout nějaký ten oblouk, když na to přijde.
Kia Sportage - souhrn cen |
Základní cena vozu |
484.980 Kč (1.6 GDi 4x2 Comfort/97 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
629.980 Kč (1.6 CRDi 4x2 Exclusive/100 kW) |
Cena testovaného vozu |
674.980 Kč (1.6 CRDi 4x2 Exclusive/100 kW) |
Technické údaje: Kia Sportage
Rok • stupeň výbavy
2019 • Exclusive
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 598 cm3
Vrtání • zdvih
77,0 mm • 85,8 mm
Nejvyšší výkon
100 kW (136 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
320 Nm při 2 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
11,4 s
Nejvyšší rychlost
180 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
dvouspojková • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
480 l • 1 469 l
Objem palivové nádrže
62 l
Hmotnost: provozní • celková
1 668 kg • 2 145 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
5,0 • 4,5 • 4,9 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 613 mm • 1 625 mm
Rozměr pneumatik
225/60 R17
Rozměry: délka × šířka × výška
4 485 × 1 855 × 1 645 mm