TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion | Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion | Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion | Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion | Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion | Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion | Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion | Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion | Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion | Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion | Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion | Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion | Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion | Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion | Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion | Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion | Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion | Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion | Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion | Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion | Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion | Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion | Foto: Vladimír Kadera

TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera
TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera
TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera
TEST Volkswagen Arteon Shooting Brake 2.0 TDI 147 kW 4Motion Foto: Vladimír Kadera
22
Fotogalerie

TEST Volkswagen Arteon 2.0 TDI SB 147 kW: Super dálniční křižník, ale se dvěma výhradami

Za Volkswagen Arteon si oproti Passatu nepřiplatíte moc navíc. Jak jezdí s motorem 2.0 TDI Evo o výkonu 147 kW?

Radosti
Hezký design
Skvělá spotřeba
Prostorný zavazadelník
Tichý motor
Solidní hudba
Starosti
Prodleva převodovky DSG
Funkce systém start/stop
Sedadlo řidiče by mohlo být níž
Dotykové ovládání na volantu
Ve vyšších rychlostech svist od bezrámových oken
8  /10

Volkswagen Arteon se dá obecně považovat za líbivé auto. Není nijak křiklavý a má fajn oblé tvary doplněné vkusnými vodorovnými linkami. Designově není v ničem přehnaný, jen bere linky modelu Passat a trochu je uhlazuje do tvaru gran toureru. Jeho přítomnost na silnici vám tak přidá asi více kreditu než Passat nebo Škoda Superb, které s ním mají shodné technické základy.

Dostal jsem do ruky klíče od praktičtější karosářské varianty Shooting Brake s motorem 2.0 TDI o výkonu 147 kW, který je spojený se sedmistupňovým automatem a pohání všechna čtyři kola. Stejný setup měla i Škoda Superb Combi, se kterou jsem v loňském roce najezdil téměř 4000 kilometrů. Volkswagen Arteon mi tak velkou porci kilometrů společnost sice nedělal, ale na jasný závěr to bohatě stačilo.

Nešetřit na správných místech

Začnu opravdu velkým pozitivem, kterým jsou přední sedadla ergoComfort. Připlácí se za ně 35.800 Kč a jsou dostupná ve spojení s potahy z kůže Nappa za 46.900 Kč. Pomiňme teď masážní a paměťovou funkci, nejdůležitější jsou vynikající tvarování pro tělo a elektrické nastavení ve 14 směrech. Najít ideální řidičskou pozici bylo velmi snadné, sedadlo podpírá na těch správných místech, drží v zatáčkách a ani po dlouhé cestě vás neunaví.

Jel jsem s Arteonem do Salzburgu, což je nějakých pět hodin jízdy. Na zastávce k protažení ani nebylo nutné vylézat z auta a v cílové destinaci jsem vystoupil odpočatý. Chválím dobrou podporu stehen, dlouhé sedáky, vedení opěradla i správně předsazenou opěrku hlavy. Vadu vidím jedinou, a tou je, že vyšší postavy už asi budou škrtat hlavou o strop. Já občas jen cítil dotek vlasů o stropnici. Klidně bych ho tak usadil níž, ale to by přes tu masu elektroniky asi stejně moc nešlo. Příplatek tak doporučuji všem, kdo plánuje v autě překonávat delší trasy. Na poposkakování po okresních silnicích je však příplatek asi zbytečný.

Takhle už to bude pořád?

Ovládání palubních funkcí? No tak tady už je to horší. Digitální ovládání klimatizace není tak dobré jako předchozí provedení s tlačítky, ale tak nějak jsme ho už vzali na milost. Mnohem horší je to totiž s dotykovými tlačítky na volantu. Ovládat tlačítka poslepu není tak přesné, špatně se vám budou jednotlivé funkce nahmatávat a klidně se stane, že vám prst prostě někam sklouzne. Haptická odezva také moc nepomáhá.

Infotainment s dotykovým ovládáním mě na druhou stranu nijak neuráží, nabíhá už poměrně rychle a grafika je přehledná. Věčné vady na kráse s připojením Apple Carplay jsou už ale k vzteku. Bezdrátově tuto funkci nepoužívám, protože se pak telefon přehřívá. Po kabelu problém není, ale když telefon vypojíte a opět připojíte, systém ho občas nepozná a musíte čekat, nebo celý proces opakovat. Na druhý pokus se mi ale systém vždy chytil.

Facelift přinesl Volkswagenu Arteon i karosářskou variantu Shooting Brake, což je vlastně kombi varianta klasických grand tourerů. Jde ale opět pouze o stylovku, kapacita zavazadelníku se totiž zvedla o pouhé dva litry, konkrétně z 563 a 565 litrů. Po sklopení zadních sedadel to pak dělá 1632 litrů. To už je oproti klasické verzi s 1557 litry sice větší rozdíl, ale pořád žádná hitparáda.

Vůbec to ale není špatně. Kufr je obrovský, pravidelný a dá se říct, že využijete každý litr. Jeli jsme do Rakouska ve třech lidech fotit a natáčet a zavazadelník pojal techniku naprosto bez problému. Týdenní dovolenou ve čtyřech v něm tedy podle mého v klidu zvládnete. Po této stránce tak Arteon SB neztrácí nic oproti Škodě Superb Combi nebo VW Passatu Variant. Z interiéru tedy máme shrnuto to nejdůležitější, tak pojďme na ty jízdní rozdíly.

Pokračování 2 / 3

Držte ho v krouťáku

Motor 2.0 TDI Evo s označením EA 288 jsem měl ve vyšší výkonové variantě, tedy se 147 kW, místo levnější varianty se 110 kW. Motor má v aktuálním provedení hliníkový blok, nově navrženou hlavu válců nebo elektricky ovládané lopatky turbodmychadla. Odhlučnění je o fous lepší než u Superbu. Motor si klidně vrká a i když ve vysokých otáčkách hlučnější trochu už je, pořád to není nic, co by vás vyloženě vytrhlo z komfortní zóny.

Jako většina naftových motorů toho ve vysokých otáčkách už moc nenabídne a je tak dobré ho držet takzvaně na krouťáku. V případě, že řadíte pádly pod volantem, což jsou tady spíš taková plastová kočičí ouška, ho tedy držte v pásmu dvou až čtyř tisíc. Neztratí se ale ani v automatickém režimu převodovky, sílu má a umí se hezky probrat z volnoběhu. Předjíždění není problém a 160 km/h na německé dálnici je pro auto nenucené.

Fajn je také spotřeba. Zatímco svižnou jízdu z Prahy do Salzburgu jsme dali za průměrných 7,3 l/100 km, zpáteční byla mnohem příznivější. Celkem 420 kilometrů jsme dali za pět hodin a spotřeba činila 6,2 l/100 km, což je na téměř plně obsazené velké auto s bagáží a jízdou na hranici rychlostních předpisů přijatelné. Nádrž na 66 litrů tak bez větších problémů vydrží i na 1000 kilometrů.

Zase to DSG

Souhra dvouspojkové automatické převodovky DSG a motoru 2.0 TDI Evo by mohla být lepší. Převodovka sice řadí logicky a neposílá motor do nesmyslných otáček, ale hodně se loudá. Když jedete za pomalým autem a chcete ho předjet, tak po sešlápnutí čekáte, než si to software přebere. Ano, samozřejmě si můžete pomoci kickdownem, tedy sešlápnutím plynového pedálu až na zem, nebo pohladit levé kočičí ouško k podřazení, což obojí trochu pomůže, ale u mnoha jiných aut stačí prostě sešlápnout plynový pedál do poloviny a předjíždí se.

Navíc, když jste na plynový pedál moc zbrklý, tak s vámi auto cukne, a to nemusíte být ani ve sportovním režimu. Zdaleka nejhorší je to ale v kombinaci se systémem start/stop. Když stojíte na křižovatce a sešlápnete plynový pedál, čekáte třeba dvě sekundy. Ty mohou být během připojování z vedlejší silnice na frekventovanou hlavní docela zásadní. Ano, dá se s tím naučit pracovat a pomůžete si, když budete na plyn hodně jemný. Jenže by to nebylo nutné, kdyby to bylo udělané lépe.

Kdo to tady klepe

Volkswagen Arteon R-Line doplněný o elektronickou uzávěrku diferenciálu XDS a adaptivní podvozek DCC (vždy s 20palcovými koly) je na dálnici velmi příjemným autem. Ani nebudete myslet na to, že vás podvozek nijak ruší. Úplně s autem splynete, což už se ale nedá říct o svistu kolem bezrámových oken, kterému se už ve vysokých rychlostech bohužel neubráníte. Úplně jako v nějakém prémiovém autě si tedy připadat nebudete, ale není to nic hrozného.

Na nerovnostech už to bylo s podvozkem trochu horší, třeba menší nerovnosti máte přiznané všechny. Auto máloco zcela odfiltruje a když náhodou trefíte velkou nerovnost, dostanete nepříjemnou ránu do kabiny. Za tohle ale spíš viním 20palcová kola obalená do nízkoprofilových pneumatik Pirelli P Zero 245/35 R20, ještě k tomu nafoukané na 2,9 baru. Takhle jsou kola na autě sice moc hezká, ale jako majitel bych upřednostnil spíš funkčnost.

Na Škodě Superb, se kterou jsem v loňském roce absolvoval tu obrovskou italskou štreku, byly osmnáctky s pneumatikami Goodyear Eagle F1 235/45 R18. Nevypadaly tak dobře, ale nabídly právě tu funkčnost a pohodlí, kterou od auta na dlouhé vzdálenosti očekáváte. Toto je ale obecný problém aut, která mají sportovní jen výbavu, ale nejsou vyloženě ostrá.

Cena

Škoda Superb Combi ve výbavě Sportline vyjde s tímto motorem, převodovkou a pohonem všech kol na 1.182.900 Kč. Volkswagen Passat Variant je ve stejném setupu za 1.349.900 Kč no a konečně Volkswagen Arteon R-Line v této konfiguraci stojí 1.371.900 Kč. Je tak moc fajn, že Arteon stojí takřka stejně jako Passat. S pár příplatky se ale cena vozu samozřejmě vyšplhá nad milion a půl.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Volkswagen Arteon je určitě fajn. Za mě je hezký, nestojí o moc víc než Volkswagen Passat a příplatkové sedačky v kombinaci s použitelným zavazadlovým prostorem jsou pro něj opravdu dobrými argumenty. Pravda, jedinečný je hlavně designem a ničím jinak nevyčnívá. Prémiovka to prostě není, ale má k tomu blízko, už jen když koukáte předním oknem na tu vyboulenou kapotu.

20palcová kola na něm nedoporučuji, protože jakmile opustíte hladké silnice, bude vás po chvíli mrzet, že ty nízkoprofilové pneumatiky máte. Převodovka mi bohužel moc nesedla, jsou jiná auta této třídy, která umí být ještě hladší. Ohledně motoru a hlavně jeho spotřeby ale nemám moc křivých slov. Takže Arteon jako auto na dlouhé trasy ano, ale chce to malá kola a buďte jemní na převodovku.

BMW iX: Souhrn cen
Základní cena vozidla                 1.086.900 Kč (1.5 TSI/110 kW Elegance)
Cena s testovaným motorem a výbavou 1.371.900 Kč (2.0 TDI Evo/147 kW R-Line)
Cena testovaného vozidla         1.630.800 Kč (2.0 TDI Evo/147 kW R-Line)

Technické údaje: Volkswagen Arteon Shooting Brake

Rok • stupeň výbavy
2022 • R Line
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 968 cm3
Nejvyšší výkon
147 kW (200 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 600 až 4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
400 Nm při 1 750 až 3 500 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
7,5 s
Nejvyšší rychlost
233 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
dvouspojková • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
565 l • 1 632 l
Objem palivové nádrže
66 l
Hmotnost: provozní
1 650 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
5,8 • 3,9 • 4,6 l/100 km
Rozvor náprav
2 835 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 587 mm • 1 576 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 866 × 1 871 × 1 442 mm

Sériová výbava (R-Line): chromované boční lišty, LED zadní svítilny, přední LED světlomety s Light Assist, Easy Open a Keyless Access, vyhřívaná přední sedadla, adaptivní tempomat, Digital Cockpit Pro, 3zónová automatická klimatizace Climatronic, telefonní rozhraní Comfort s bezdrátovou nabíječkou, navigace Discover Media, Travel Assist včetně Emergency Assist, čalounění stropu v černé barvě

Volitelná výbava: stříbrná metalíza Pyrit (18.800 Kč), 20palcová kola s adaptivní regulací podvozku DCC (68.400 Kč), potahy Nappa s ergoComfort sedadlem řidiče (82.700 Kč), paket Design - zatmavená boční okna, ambientní osvětlení (21.600 Kč), nezávislé topení (46.900 Kč), elektricky posuvné panoramatické okno (33.800 Kč), soundsystém Harman Kardon (37.900 Kč), paket Assistance Gigh (37.800 Kč)

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud