Vzdušná kabina
Perfektní přední sedadla
Strmé a přesné řízení
Práce podvozku při vyšším tempu
Vysoká cena
Nutnost připlácet si i za běžné prvky výbavy
Hlučný naftový motor
Cukání převodovky při rozjezdech
7 /10
Jedno musím říct hned na začátku: Audi Q3 minulé generace jsem měl docela rád. Jasně, možná to nebylo proporčně nejvyváženější, vnitřním prostorem největší, a stran ovládání ani nejméně komplikované kompaktní SUV v segmentu, mělo však své kouzlo a přinejmenším ve verzích s pohonem všech kol velice hezky jezdilo. Zatáčelo jako běžný kompakt, bylo hbité, tuhé, a dokonce i s 19palcovými koly pracoval podvozek na jedničku, nedovolil uskočení zádi a byl dobře odhlučněný.
Jenže tohle auto je už nadobro minulostí a dnes tady máme druhou generaci. Je nová v každém ohledu. Platformou MQB namísto dřívější PQ35 počínaje, obrovským grilem, diodovými světly a velmi vzdušným kokpitem konče. Pro souboje o zákazníka v ostře sledovaném segmentu kompaktních SUV jsou to hodně silné zbraně, to ale samo o sobě k úspěchu nestačí.
Nebojte se barev!
Už i Audi pochopilo, že auto, a teď nemám na mysli jenom SUV, nemusí být pouze bílé, šedé, černé nebo stříbrné. Důkazem budiž i flotila testovacích kousků, mezi kterými náš „šmoulově“ modrý vynikal. Ani se mi zprvu nechtělo věřit, že jde o Q3. Rozměrová disproporce je pryč, do délky přibylo téměř 10 centimetrů, rozvor náprav je delší o skoro 8 centimetrů, necelé dva centimetry přibyly do šířky a půl centimetru novinka ztratila na výšce. Samozřejmě porovnávám s předchůdcem.
Audi Q3: Srovnání rozměrů s předchůdcem |
Generace |
II. |
I. |
Rozdíl |
Délka [mm] |
4484 |
4388 |
96 |
Šířka [mm] |
1849 |
1831 |
18 |
Výška [mm] |
1585 |
1590 |
-5 |
Rozvor [mm] |
2680 |
2603 |
77 |
Objem kufru [l] |
530 |
460 |
70 |
Možná budete mít zprvu problém rozeznat nové Audi Q3 od většího modelu Q5, ale to pouze do doby, než je uvidíte vedle sebe. Ona totiž druhá generace Q3 působí jako daleko větší auto, než ve skutečnosti je, navíc nápis 35 TDI na zádi budí dojem, jako by pod kapotou pracovalo něco mnohem většího než dvoulitrový turbodiesel. Pokud chcete dosáhnout největšího „wow“ efektu, sáhněte po verzi S line a modrém laku Turbo (stojí 11.699 Kč). Zároveň však počítejte s tím, že se pod milion dostanete pouze v případě volby patnáctistovky TSI o výkonu 110 kW.
Zkoušená verze 35 TDI S line se sedmistupňovým automatem stojí 1.028.900 Kč a má také 110 kW. Musíte si vybrat, zda chcete automat, nebo čtyřkolku, protože kombinaci obojího Audi u nové Q3 neumí. Po zahrnutí všech příplatkových prvků, které najdete v poslední kapitole tohoto testu, se dostáváme na 1.419.899 Kč a je pravdou, že uvnitř byste takovou sumu zřejmě netipovali.
Vítejte v digitálním věku
Poslední poznámkou nemám na mysli strohost přístrojovky a množství matných plastů. Jak jsem nedávno psal v reportu z prvního svezení s novým BMW řady 3, jde o úhel pohledu, navíc když je všechno hezky sesazeno a konstrukce je bytelná, nevidím jediný problém. Mrzí mě spíše zdánlivé drobnosti, jako chybějící roletka držáků na kelímky ve středovém tunelu a tlačítko pro synchronizaci teploty pro řidiče a spolujezdce na panelu automatické klimatizace, kterou dostanete v rámci paketu Gravity za 95.200 Kč. I Škoda Karoq toto tlačítko má…
Přístrojovka částečně přebírá koncept představený už u vlajkové lodi A8, s tím rozdílem, že spodní část s panelem klimatizace zůstává klasická. Hlavní displej je prostý běžných tlačítek, je příjemně citlivý a na zjednodušené menu (ve srovnání s A8, A6 atd.) si zvyknete rychle. Stejně jako u nové generace hatchbacku A1 je v základu i virtuální kokpit, ovšem jednodušší s 10,25palcovou obrazovkou. Chcete-li větší množství funkcí, třeba zobrazení mapy navigace či informace o médiích, bude vás to stát 5100 korun. Nejvyšší verze s 12,3palcovou obrazovkou, kterou vidíte na snímcích, pak stojí 11.800 Kč, případně 6700 korun, pokud si ji dokupujete k paketu Gravity.
No a tak je to u Audi Q3 v podstatě se vším. Chcete 12voltovou zásuvku a dvojici USB vstupů pro zadní cestující? Musíte si připlatit. Nebo asistent dálkových světel? Fajn, ale připlaťte si za něj. A co dojezdovou rezervu? V pohodě, ale za 4300 korun. Nebo snad indukční nabíječku v panelu pod klimatizací, která telefon „napojí“ na anténu vozidla a zlepší tak příjem signálu? Žádný problém, ale připravte si 11.300 korun.
Ano, Audi Q3 není levná záležitost. Ostatně výsledná cena testovaného kousku, kterou jsem uváděl o pár odstavců výše, hovoří jasně. Pokud se ale dokážete přes tento fakt přenést a Q3 prostě chcete, nebude vám házet klacky pod nohy. Kokpit je mnohem vzdušnější a prostornější než dříve, tvar přístrojovky neomezuje kolena řidiče, který se už konečně může za volantem více rozvalit, ale hlavně si už nepřipadáte, jako byste neseděli v autě, ale na něm.
Sedadla, v našem případě „esková“, čalouněná Alcantorou a kůží, a navíc s možností prodloužení předních sedáků, hezky podepírají stehna a jsou pohodlná i při dlouhých přesunech. Minulá generace Q3 byla překvapivě prostorná také na zadních sedadlech, ta nová ale v tomto pohledu laťku o moc výš neposouvá. Z mého pohledu je to dáno trochu uvolněnější polohou nohou díky nižší výšce posazu. Měřím 190 centimetrů, a pokud se posadím sám za sebe, moc prostoru už před koleny nezbývá. Na druhou stranu si ale nepřipadám stísněně.
I proto považuji zadní lavici posuvnou v rozmezí 15 centimetrů za bonus v případě potřeby zvětšení objemu kufru z 530 na 675 litrů. I v základu toho ale pojme dost a plocha navíc není omezena výčnělky, které by vás štvaly při nakládání širokých předmětů. Zadní sedadla jsou dělená v poměru 40:20:40, takže se při převozu lyží a dlouhých předmětů nemusíte trefovat do malého průvlaku, ale jednoduše sklopíte střední díl a zbudou dvě plnohodnotná a široká místa k sezení.
Pokračování 2 / 3
Diesel v menšině
Motorová paleta Audi Q3 je složena výhradně ze čtyřválců. Jednotek je dohromady pět a výkony se pohybují v rozmezí 110 až 169 kW. Už jsem uváděl, že zkoušený nafťák s výkonem 110 kW můžete mít buď s automatem a předním pohonem, nebo se čtyřkolkou a manuálem (rozdíl je 7000 Kč ve prospěch DSG). Při požadavku automatu a čtyřkolky pak musíte sáhnout o „poličku“ výše, kde najdete verzi Q3 40 TDI S tronic quattro (140 kW) za nejméně 1.070.900 Kč. A to je o rovných 107.000 Kč více, než kolik zaplatíte za kombinaci, o které se tady dnes bavíme.
Nejsem vyznavačem názoru, že kompaktní SUV nutně potřebuje naftový motor, hlavně mám ještě v živé paměti verzi 1.5 TSI/110 kW, se kterou jsem jezdil v rámci tiskovky k uvedení nové generace Q3 na český trh. Bylo to mimořádně tiché a kultivované auto, zkoušený dvoulitrový nafťák ale běží hrubě i na poměry konkurenčních motorů. Třeba v porovnání s Citroënem C5 Aircross 2.0 BlueHDi, který jsme tady měli minulý týden, se nechce moc uklidnit ani při ustálených otáčkách a jednoduše hlučí více, než bych si u luxusního auta s cenou téměř milion korun v základu představoval.
Výkon 110 kW máte k dispozici v 3000 otáčkách za minutu a točivý moment 340 N.m nastupuje už v 1750 otáčkách. Automat umí průběh zrychlení a tahu hezky vyhladit a při klidné jízdě řadí neznatelně, bezchybný ale není. Možná si vzpomínáte, že jsem u sedmistupňové převodovky DQ381 (u vybraných verzí motorů 2.0 TDI a TSI) v minulosti kritizoval necitlivé chování spojky při rozjezdech. Šlápnete na plyn, nic moc se neděje, šlápnete více a auto z ničeho nic poskočí.
Dá se na to zvyknout a s plynem pracovat tak, že jej nejdříve přišlápnete více a hned povolíte, jenže tohle funguje hlavně v případech, kdy před sebou máte relativně volné pole, což nebývá třeba při parkování úplně zvykem. A pak je tady také výrazná prodleva mezi došlápnutím plynu do podlahy a reakcí hracího řetězce – typicky, když potřebujete co nejrychleji vystřelit z křižovatky. Vystřelíte, ale jako smyslů zbavení a převodovka se pak může zbláznit, aby stíhala sázet vyšší kvalty.
Tohle chování jsem si vysvětloval zájmem výrobce co nejvíce omezit množství emisí a vždycky u toho vzpomínal na komfortní měničové skříně „klouzající“ v zájmu komfortu posádky. Jenže jak jsme si nedávno řekli v testu oplastovaného Fordu Focus, už ani ty měniče kolikrát nejsou, co bývaly.
Spotřeba se sice může držet relativně nízko, záleží však, jak s autem pracujete. Při klidném tempu si naftové Q3 vzalo 5,7 l/100 km, týdenní průměr po více ne jedenácti stech ujetých kilometrech však činil 7,1 l/100 km. V mém případě je třeba počítat s větším podílem dálnice, avšak v rychlostech okolo maximálních povolených limitů.
Čím víc tlačíš, tím líp pruží
S verzí S line totiž pouze optický paket, ale také sportovní podvozek s tužšími tlumiči, v našem případě bez možnosti nastavení tuhosti. Bezbřehý komfort jako u Citroenu C5 Aircross jsem nečekal a ani se jej nedočkal, nové Audi Q3 je výsledek snahy o vytvoření naprostého univerzálu. A daří se to.
Na příplatkových 19palcových kolech se po přejezdech větších městských nerovností, jako jsou propadlé kanály, tramvajové pásy nebo kočičí hlavy, karoserie občas lehce natřásá, pocit nepohodlí ale vyvolá až na ostrých spárách. Tlumiče se mohou opřít do tuhé karoserie a snaží se kola udržet co nejvíce u silnice, což je naprosto v pořádku, osobně bych se ale nebát přitlačit v oblasti odhlučnění podvozku, protože odvalující pneumatiky slyšíte v autě za milion stejně jako u Škody Karoq za polovinu.
Naftové SUV s předním pohonem nikdy nebude stroj vyloženě pro radost z jízdy a ani Audi Q3 takové není, mezigeneračně však neztratilo nadšení v zatáčkách. Zkoušený kousek byl vybaven příplatkovým progresivním řízením (stojí 7900 Kč), ve volantu máte jistotu toho, co auto dělá, a také pociťujete zpětnou vazbu od předních kol. Bez pohonu 4x4 budou tendence vždycky spíše nedotáčivé než neutrální, tady ale máte o vývoji situace opravdu slušný přehled.
Je to hezky znát v táhlých zatáčkách menšího poloměru, když balancujete na hraně přilnavosti a čekáte nástup stabilizačního systému. Abyste vyvolali jeho zásah, musíte opravdu hodně a mnohdy nesmyslně cuknout volantem, to ale neznamená, že nad vámi elektronika nebdí po celou dobu jízdy. Přibrzďování kol, které má usměrnit příď ke středu zatáčky, je totiž zejména na kluzkém povrchu výrazné, má ale spíše informační charakter, než že by vás brzdilo v rozletu.
Nejlepšího chování se dočkáte ve chvílích, kdy začnete tlačit na pilu. Pak je jedno i to, že jedete po hrubém asfaltu se záplatami. Podvozek se rozhýbe a tlumí maximum toho, co se dostane pod kola. Při dynamičtějším zacházení jsem ocenil, že vůz nebyl vybaven nastavitelnými jízdními režimy a adaptivními tlumiči, protože se choval vždy stále stejně a předvídatelně. Neříkám, že jindy registrujeme brutální rozdíly, nějaké se ale najdou a chvíli trvá, než si najdete ideální setup. Tady tohle všechno odpadlo a celek nakonec vykrystalizoval v povedený a nekonfliktní kompromis.
Pokračování 3 / 3
Závěr
Nové Audi Q3 mezigeneračně vyrostlo, působí dospěleji, zažilo tradiční technologický posun a dobře jezdí. Tužší podvozek, který se váže k verzi S line, si při svižnějším tempu oblíbíte a není překážkou ani v kombinaci s velkými koly a horším povrchem silnice. Jako super věc se jeví příplatkové progresivní řízení se strmějším převodem, které nemá zbytečně tuhý odpor a slušně informuje o tom, co se děje s předními koly.
Stále jsem zastáncem názoru, že nafťák není pro kompaktní SUV nutnost. Testovaný dvoulitr s výkonem 110 kW navíc není z nejtišších a honba za každým gramem emisí se podepisuje na kultuře rozjezdů v případě, že zvolíte předokolku s převodovkou DSG. To cukání fakt není moc příjemné.
Musíte se muset přenést i přes cenovou politiku. Že si za pár vybraných prvků vždycky připlatít, je jasné, aby ale mezi nimi byla automatická klimatizace, navíc v „osekané“ verzi, co se funkcí týče, asistent dálkových světel nebo USB vstupy pro zadní cestující, to jsem nečekal. Mnohdy jsou to položky za pár stovek, nezapomínejme však, že se bavíme o autě za milion…
Audi Q3 - souhrn cen |
Základní cena vozu |
865.900 Kč (Q3 35 TFSI/110 kW) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
963.900 Kč (Q3 35 TDI DSG/110 kW) |
Cena testovaného vozu |
1.419.899 Kč (Q3 35 TDI DSG S line/110 kW) |
Technické údaje: Audi Q3
Rok • stupeň výbavy
2018 • S line
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 1 968 cm3
Nejvyšší výkon
110 kW (150 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 500 až 4 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
340 Nm při 1 750 až 3 000 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,2 s
Nejvyšší rychlost
207 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 7 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
530 l • 1 525 l
Objem palivové nádrže
60 l
Hmotnost: provozní • celková
1 655 kg • 2 155 kg
Prům. spotřeba: město • mimo • komb.
5,4 • 4,3 • 4,7 l/100 km
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 584 mm • 1 576 mm
Rozměr pneumatik
235/50 R19
Rozměry: délka × šířka × výška
4 484 × 1 856 × 1 586 mm
Základní výbava: Litá 18palcová kola, akustické čelní sklo, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, manuální klimatizace, MMI rádio, digitální přístrojový štít s 10,25“ displejem, multifunkční kožený volant, S line nárazník vpředu, sportovní podvozek, světelný a dešťový senzor, diodové světlomety (denní a potkávací), tempomat, upozornění na opuštění jízdního pruhu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, dělená, posuvná a sklopná zadní sedadla a další.
Volitelná výbava: Lak Modrá Turbo (11.699 Kč), akční paket Gravity – dvouzónová automatická klimatizace, parkovací senzory vpředu a vzadu, elektricky ovládané víko kufru, diodové světlomety, vyhřívaná přední sedadla, diodové osvětlení interiéru, MMI rádio Plus, elektricky ovládaná bederní opěrka (95.200 Kč), 19palcová litá kola (25.300 Kč), 12V zásuvka a dva USB vstupy vzadu (1500 Kč), alarm (12.100 Kč), ambientní osvětlení (2800 Kč), asistent dálkových světel (3800 Kč), navigace MMI plus (47.500 Kč), Audi Soundsystem (8200 Kč), virtuální kokpit plus s 12,3“ obrazovkou (6700 Kč), Audi phone box (11.300 Kč), dojezdové rezervní kolo (4300 Kč), hliníkové obložení interiéru (2600 Kč), multifunkční kožený sportovní volant (7500 Kč), paket lesklé optiky (5700 Kč), panoramatické střešní okno (36.800 Kč), progresivní řízení (7900 Kč), příprava pro tažné zařízení (4500 Kč), S line interiér (42.800 Kč), střešní ližiny z eloxovaného hliníku (2400 Kč), automaticky zaclonitelné vnitřní zpětné zrcátko (5000 Kč), středová loketní opěrka vzadu s držákem na nápoje (3400 Kč), čalounění kombinující alcantaru a koženku (11.300 Kč), šrouby se zabezpečením proti krádeži kol (1.000Kč).