| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC | Foto: Samuel Mareček

| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček
| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček
| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček
| Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Foto: Samuel Mareček
46
Fotogalerie

TEST Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Prestige: Auto, které vám soused může závidět

Modernizace sjednotila design Dacie Duster s aktuálními modely Sandero a Logan. O styl jde až v druhé řadě, vítané změny přišly na všech frontách. Má ale smysl utrácet za nejvyšší výbavu?

Radosti
Výkonová rezerva motoru
Moderní funkce infotainmentu
Jízdní komfort
I s kompromisy férová cena za plnou výbavu
Starosti
Rozmazaný obraz infotainmentu
Horší rozlišení parkovacích kamer
Interiér nese znaky levných verzí
8  /10

Sledovat genezi Dacie Duster od první generace, představené na autosalonu v Ženevě v roce 2010, je zajímavé. Z původně trochu neotesaného, ale také jednoduchého, praktického a hlavně dostupného auta se dnes po faceliftu druhé generace v této luxusní verzi Prestige může stát povoz, který vám bude soused závidět.

Jen si vzpomeňte na různé vtipné kompromisy originálu z doby před více než deseti lety: třeba tlačítka stahování oken na středovém panelu pod rádiem nebo komický kontrast lakovaných prvků palubní desky a volantu s plastem, který lze dnešní optikou již bez diskuze označit za ohavný. A srandovní nálepka u stropu, varující před převrácením při rychlém průjezdu zatáčkou? Ani tu už v dusteru nenajdete.

Tak co může být nového?

Pro Dacii musí být dost těžké model Duster vylepšovat. Je potřeba nabízet zákazníkům stále nové funkce i výbavu, ale auto nesmí přijít o svou dostupnost. Poslední sbírka novinek v rámci faceliftu ukazuje, že jde o velmi delikátní záležitost. Tak se na ně pojďme podívat.

Zvenčí si jistě všimnete nové čelní masky, předních LED světel, zadního spoileru nebo jiného designu zadních svítilen. Tyto změny (kromě světel) mají společně s novými ložisky kol a pneumatikami přinést snížení emisí CO2 o téměř šest gramů na kilometr – alespoň u čtyřkolky. Že není čím se chlubit? Každý gram je nyní důležitý, schválně se zeptejte automobilek, proč rády dávají rezervní kolo do základní výbavy (u Dusteru je vždy za příplatek 4000 Kč).

Uvnitř jsou změny na první pohled spíše kosmetické. Máme zde nové čalounění sedaček a tvar hlavových opěrek, palubní počítač s displejem u všech výbav, dvě nové verze infotainmentu či schránku na středovém tunelu s posuvnou loketní opěrkou. Zajímavostí je ale šestistupňová dvouspojková převodovka EDC. K mání je výhradně se zkoušeným nejsilnějším 110kW čtyřválcem s pohonem předních kol – pokud chcete čtyřkolku, šaltovat musíte hezky postaru.

Silný motor Dusteru sluší, stále sice nejde o žádného trhače asfaltu, ale má s ním výkonovou rezervu pro případ, že jedete plně naloženi. Dynamika v přímce je uspokojivá a majitel se konečně může chlubit, že jeho Dacia jede plus mínus 200 kilometrů v hodině a zrychlí na stovku do deseti sekund. Na druhou stranu, typický zákazník značky se určitě bez problému spokojí i s verzí s 96 kW.

Motor se chová způsobně a vcelku tiše, nevibruje a jde o příjemného společníka. Automat k němu a obecně k autu těchto tvarů hezky sedí a může otevřít cestu k Dacii Duster těm, kteří mají s manuálním řazením problém. Změny rychlostních stupňů probíhají většinou bez většího dramatu, EDC motor nedusí v příliš nízkých otáčkách, ani zbytečně netrápí v přehnaně vysokých. I bez lehké nohy na plynu (ne že by duster provokoval k jízdě s pedálem až na podlaze) se pohodlně vejdete do sedmi litrů na sto, klidnější povahy se mohou klidně podívat až k šesti litrům a nějakým drobným.

Tato nejvyšší výbava Prestige automaticky dostává 17“ litá kola s pneu v rozměru 215/60. Žádná penalizace stran velkých disků nebo nedostatečného profilu zde tedy nehrozí. Duster i na sedmnáctkách pruží dobře a typický český okreskový tankodrom nebo dlažební kostky ho jen tak nerozhodí. Náklony v zatáčkách zde sice jsou, ale nepřijde vám, že oblouk opustíte saltem „přes boudu“ mimo vozovku. Pokud to začnete přehánět nebo neodhadnete zatáčku, nedotáčivost přichází relativně pozdě a plynule – Duster je tedy vstřícný i pro méně zkušené řidiče.

Pokračování 2 / 3

Jízdou v pořádku, „luxus“ uvnitř?

Jak už zaznělo výše, uvnitř jsou změny „tu a tam“ a více překvapí řidiče, který přesedlá z první generace na druhou, než krotitele předfaceliftu. V této vyšlechtěné verzi asi nejvíce zaujme 8“ obrazovka systému Media Nav, která umí Apple CarPlay i Android Auto, zrcadlení chytrého telefonu přes WiFi a také má vestavěnou navigaci. Systém startuje vcelku svižně, ale rozlišení není nic moc a obraz vypadá mimo menu dosti rozostřeně. Nevalnou kvalitu má obraz kamer Multiview, skládající se z předního, zadního i bočního snímání – nenáročného zákazníka uspokojí a pomůže mu, ale koukat se na to moc nedá.

Když se přenesete přes rozlišení obrazovky, dá se snadno ovládat skrze velké ikony a i se navigace díky své nekomplikované grafice snadno čte. Za jeden z velkých hříchů lze považovat ovládání hlasitosti audiosystému skrze plošky na levé straně obrazovky – zvlášť když si proboha i Audi a další značky stále drží otočné ovladače, které nahmátnete po paměti a nemusíte do nich klovat jako datel do kmenu stromu. Hlasitost můžete regulovat skrze ovládání pod volantem (naštěstí ve starém Renaultím formátu, kdy tlačítka taháte k sobě a netlačíte ke sloupku volantu), ale stejně – vymyslel někdo někdy něco lepšího, než je otočné kolečko, kvůli kterému nespustíte zrak ze silnice?

Ovládání klimatizace je naštěstí zcela neprůstřelné. Tři otočné voliče, uprostřed automatika a teplota, vlevo intenzita foukání, vpravo směr. Nad trojicí krásně velkých koleček máte vypínání stop/startu, výstražná světla a několik dalších funkcí typu aktivace kamer nebo spínání vcelku nepoužitelného Eko režimu.

Do příjemně široké přední sedačky se snadno usedá, v typicky klidném tempu dusteru (byť nejvýkonnějšího) v zatáčkách hezky drží tělo. Dobrá atmosféra panuje i vzadu díky dostatečnému prostoru pro kolena a rozumné výšce sedáku nad podlahou – zároveň je zde solidní množství místa nad hlavou, a když si připlatíte 6000 Kč, tak také dva USB vstupy, ke kterým dostanete bezklíčové startování a odemykání. USBčka můžete mimochodem dostat také v rámci paketu Komfort u třetí nejvyšší výbavy ze čtyř.

Zadní opěradla jsou vyjma základního provedení dělena v poměru 33:66, manipuluje se s nimi snadno, ale neutvoří rovnou plochu s podlahou kufru. Stejně tak není podlaha v rovině s nakládací hranou – přepravní kapacita je ale se sklopenými opěradly i v normálním stavu více než uspokojivá.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Abychom si odpověděli na výše zmíněnou myšlenku – jak moc může být duster „luxusní“, aby byl pořád Dacií? Výsledná cenovka 551 tisíc včetně nějaké té příplatkové výbavy je vcelku vysoká a i bez prvků na přání nebude 110kW verze prodejním tahounem. Ale příjemné zjištění je, že když se chce, tak to jde – automat, integrovaná navigace, 360stupňové kamery, konektivita skrze WiFi, i když s určitými kompromisy.

Svému uživateli Dacia Duster poslouží a je dobře, že značka všechno toto nabízí (až na hlasitost rádia) ve velmi srozumitelném formátu, ale jednodušší provedení pro skutečného a tradičního zákazníka bude o fous lepší, než maximalistické pojetí skromného auta, které za dobrou cenu odvede více práce, než jiní. Nejde ale o zbytečně vyhozené peníze.

Dacia Duster: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   289.900 Kč (TCe 90/67 kW Access)
Cena s testovaným motorem a výbavou

523.900 Kč (TCe 150 EDC/110 kW Prestige)

Cena testovaného vozidla           550.800 Kč (TCe 150 EDC/110 kW Prestige)

Technické údaje: Dacia Duster

Rok • stupeň výbavy
2021 • Prestige
Počet válců/ventilů na válec
4/4
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 332 cm3
Nejvyšší výkon
110 kW (150 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
5 250 až 6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
250 Nm při 1 700 až 3 250 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
9,7 s
Nejvyšší rychlost
199 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
dvouspojková • 6 stupňů
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
445 l • 1 478 l
Objem palivové nádrže
50 l
Hmotnost: provozní • celková
1 338 kg • 1 778 kg
Prům. spotřeba: komb.
6,2 l/100 km
Rozvor náprav
2 673 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 341 × 1 804 × 1 693 mm

Základní výbava: Disky kol z lehké slitiny 17" TERGAN, Vnější zpětná zrcátka v barvě matného chromu, Podélné střešní lišty v barvě matného chromu, ABS s elektronickým rozdelovačem brzdných sil (EBD) a brzdovým asistentem (EBA), Čelní a boční airbag řidiče a spolujezdce, Hlavové airbagy pro přední i zadní cestující, Systém uchycení ISOFIX na bočních zadních sedadlech, Asistent rozjezdu do kopce,  Systém hlídání mrtvého úhlu,  Elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Přední mlhové světlomety, Zatmavená zadní okna, LED denní svícení , Ukazatel optimálního rychlostního stupně, Výškově a podélně nastavitelný volant, Sada na opravu pneumatik, Režim Eco, Tempomat s omezovačem rychlosti,  Elektrické ovládání zadních oken, Zadní parkovací kamera, Elektrické ovládání předních oken, impulzní na straně řidiče, Posuvná středová loketní opěrka s úložným prostorem, Nastavitelná bederní opěrka řidiče,  Volant čalounění umělou kůží, Centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním v klíči, Dělené opěradlo zadního sedadla v poměru 1/3 – 2/3, Centrální zamykání, Zadní parkovací senzory, Automatická klimatizace, Základní mapové pokrytí, Multimediální systém Media Nav, Zrcadlení telefonu, Traffic info

Příplatková výbava: Palubní počítač v CZ, Kamerový systém Multiview (přední, zadní, 2 boční kamery), Hands-free karta pro bezklíčový přístup a startování (Hands-free karta Dacia + 2 USB vstupy vzadu), Rezervní kolo, Vyhřívaná přední sedadla

Dacia Duster

Rumunské SUV Dacia Duster přesvědčuje jednoduchou, ale robustní technikou, pohonem všech kol z Nissanu X-Trail a především vstřícnou cenovou politikou. Nejlevnější verze mají pohon pouze předních kol.

Ceny • Dacia Duster na LPG • Minitest Dacia Duster 1.0 TCe • Jak se vyrábí Dacia Duster • Test Dacia Duster 1.0 TCe LPG

Doporučujeme

Články odjinud