Citroën je pověstný tím, že se na silnice nebojí přivést opravdu odvážné tvary. Dokazuje to i dnes, třeba nedávno představeným mini-SUV C3 Aircross. V minulosti však některá auta šokovala více, včetně konceptů.

Citroën je pověstný tím, že se na silnice nebojí přivést opravdu odvážné tvary. Dokazuje to i dnes, třeba nedávno představeným mini-SUV C3 Aircross. V minulosti však některá auta šokovala více, včetně konceptů.

Legendární "kachna" v tomto výčtu nemůže chybět. Její design už je dnes natolik známý, že možná nešokuje, ale když v roce 1948 vyjel první sériový kus, podobné byste rozhodně nenašli. Auto pro farmáře s kloboukem a platem vajec v kufru se stalo legendou...

Legendární "kachna" v tomto výčtu nemůže chybět. Její design už je dnes natolik známý, že možná nešokuje, ale když v roce 1948 vyjel první sériový kus, podobné byste rozhodně nenašli. Auto pro farmáře s kloboukem a platem vajec v kufru se stalo legendou...

...a odvážní byli i jeho fanoušci. Britský mechanik Andy Sanders na tomto 2CV strávil šest měsíců, aby jej připodobnil jednomu z portrétů Pabla Picassa - tohle do naše výčtu rozhodně patří.

...a odvážní byli i jeho fanoušci. Britský mechanik Andy Sanders na tomto 2CV strávil šest měsíců, aby jej připodobnil jednomu z portrétů Pabla Picassa - tohle do naše výčtu rozhodně patří.

Stejný designér, jako v případě 2CV - André Lefebvre - se ve spolupráci se sochařem Flaminiem Bertonim podílel na legendární DS. V roce 1955 na pařížském autosalonu šokovalo a odbornou i laickou veřejnost ve srovnání s hranatými konkurenty nadchnulo.

Stejný designér, jako v případě 2CV - André Lefebvre - se ve spolupráci se sochařem Flaminiem Bertonim podílel na legendární DS. V roce 1955 na pařížském autosalonu šokovalo a odbornou i laickou veřejnost ve srovnání s hranatými konkurenty nadchnulo.

Nejen z dnešního pohledu se odvážně jeví model Ami 6, podvozkově spřízněný s 2CV. Designérem tohoto vozu segmentu B byl v roce 1961 také Flaminio Bertoni. V překladu znamená "kamarád" a zepředu má opravdu přátelský výraz...

Nejen z dnešního pohledu se odvážně jeví model Ami 6, podvozkově spřízněný s 2CV. Designérem tohoto vozu segmentu B byl v roce 1961 také Flaminio Bertoni. V překladu znamená "kamarád" a zepředu má opravdu přátelský výraz...

...nejvíce však zaujme zboku. Opačně zakloněné zadní sklo se jen tak nevidí.

...nejvíce však zaujme zboku. Opačně zakloněné zadní sklo se jen tak nevidí.

Z Ami, byť modernější "osmičky", vychází i kupé M35 z roku 1969. Byl výsledkem spolupráce s NSU na wankelových motorech...

Z Ami, byť modernější "osmičky", vychází i kupé M35 z roku 1969. Byl výsledkem spolupráce s NSU na wankelových motorech...

...nespolehlivost a vysoké výrobní náklady pohonné jednotky s krouživým pohybem pístu však do sériové výroby tyto křivky nepustily.

...nespolehlivost a vysoké výrobní náklady pohonné jednotky s krouživým pohybem pístu však do sériové výroby tyto křivky nepustily.

Méhari byl užitkovým vozem, sloužil armádě, policii, mohl převážet seno i surfová prkna, coby plážový módní doplněk. Od roku 1968 se vyráběl skoro dvacet let a znát jej můžete i z četnických komedií...

Méhari byl užitkovým vozem, sloužil armádě, policii, mohl převážet seno i surfová prkna, coby plážový módní doplněk. Od roku 1968 se vyráběl skoro dvacet let a znát jej můžete i z četnických komedií...

...s mírnou nadsázkou se dá říci, že vznikl tak, že na 2CV dali jednoduchou karoserii z probarveného plastu, díky čemuž ale vážil jen 525 kg...

...s mírnou nadsázkou se dá říci, že vznikl tak, že na 2CV dali jednoduchou karoserii z probarveného plastu, díky čemuž ale vážil jen 525 kg...

...moderním pokračovatelem je e-Méhari. Tento elektromobil také v dnešní produkci vyčnívá z davu. Jde o  přepracované elektrické vozítko zvané Bluesummer, které má na svědomí společnost Bolloré Group. Koupit jej můžete jen na francouzském trhu.

...moderním pokračovatelem je e-Méhari. Tento elektromobil také v dnešní produkci vyčnívá z davu. Jde o přepracované elektrické vozítko zvané Bluesummer, které má na svědomí společnost Bolloré Group. Koupit jej můžete jen na francouzském trhu.

Velkou odvahou, které ani dnes nemohou někteří přijít na chuť, je sedan vyšší střední třídy C6. Vyrábět se začal v roce 2005 a až do roku 2012 se nezměnil. Nikdy však nesplil prodejní očekávání automobilky...

Velkou odvahou, které ani dnes nemohou někteří přijít na chuť, je sedan vyšší střední třídy C6. Vyrábět se začal v roce 2005 a až do roku 2012 se nezměnil. Nikdy však nesplil prodejní očekávání automobilky...

...design navazoval na modely XM a především CX. Dodnes platí, že jedni jej nenávidí, ale druzí zbožňují. Dejte nám vědět do komentářů, na jaké straně stojíte vy. Člověka bez vyhraněného názoru na tento vůz jsme ještě nepotkali.

...design navazoval na modely XM a především CX. Dodnes platí, že jedni jej nenávidí, ale druzí zbožňují. Dejte nám vědět do komentářů, na jaké straně stojíte vy. Člověka bez vyhraněného názoru na tento vůz jsme ještě nepotkali.

Do našeho výčtu velice rádi řadíme i zajímavé koncepty. Toto je Prototype C. Už v roce 1955, kdy dvojitý šíp představil DS, zkoumal tehdejší možnosti aerodynamiky - díky kapkovitému tvaru byl maximálně efektivní. Podobně, jako ještě dříve Tatra. Motor měl půllitrový z modelu 2CV.

Do našeho výčtu velice rádi řadíme i zajímavé koncepty. Toto je Prototype C. Už v roce 1955, kdy dvojitý šíp představil DS, zkoumal tehdejší možnosti aerodynamiky - díky kapkovitému tvaru byl maximálně efektivní. Podobně, jako ještě dříve Tatra. Motor měl půllitrový z modelu 2CV.

Asi největší bizarnost Citroënu pochází z roku 1980. Model Karin měl střechu velkou jako list papíru A3...

Asi největší bizarnost Citroënu pochází z roku 1980. Model Karin měl střechu velkou jako list papíru A3...

...bohatě prosklený vůz s hnědým lakem měl typické figury značky: přední pohon, hydropneumatické odpružení z CX a zakrytá zadní kola...

...bohatě prosklený vůz s hnědým lakem měl typické figury značky: přední pohon, hydropneumatické odpružení z CX a zakrytá zadní kola...

...uvnitř řidič seděl uprostřed, jako v McLarenu F1.

...uvnitř řidič seděl uprostřed, jako v McLarenu F1.

Design citroënů osmdesátých a devadesátých let do značné míry ovlivnil koncept Zabrus. Kupé 2+2 mělo v roce 1986 na svědomí studio Bertone...

Design citroënů osmdesátých a devadesátých let do značné míry ovlivnil koncept Zabrus. Kupé 2+2 mělo v roce 1986 na svědomí studio Bertone...

...nás zaujal především interiér, který by neudělal ostudu ani dnes. Vždyť v přístrojové desce už byl digitální přístrojový štít s LCD displejem a sedadla působila nadčasově.

...nás zaujal především interiér, který by neudělal ostudu ani dnes. Vždyť v přístrojové desce už byl digitální přístrojový štít s LCD displejem a sedadla působila nadčasově.

Legendární "kachna" v tomto výčtu nemůže chybět. Její design už je dnes natolik známý, že možná nešokuje, ale když v roce 1948 vyjel první sériový kus, podobné byste rozhodně nenašli. Auto pro farmáře s kloboukem a platem vajec v kufru se stalo legendou...
...a odvážní byli i jeho fanoušci. Britský mechanik Andy Sanders na tomto 2CV strávil šest měsíců, aby jej připodobnil jednomu z portrétů Pabla Picassa - tohle do naše výčtu rozhodně patří.
Stejný designér, jako v případě 2CV - André Lefebvre - se ve spolupráci se sochařem Flaminiem Bertonim podílel na legendární DS. V roce 1955 na pařížském autosalonu šokovalo a odbornou i laickou veřejnost ve srovnání s hranatými konkurenty nadchnulo.
Nejen z dnešního pohledu se odvážně jeví model Ami 6, podvozkově spřízněný s 2CV. Designérem tohoto vozu segmentu B byl v roce 1961 také Flaminio Bertoni. V překladu znamená "kamarád" a zepředu má opravdu přátelský výraz...
19
Fotogalerie

Je Citroën C3 Aircross kontroverzní? Mnozí jeho předchůdci šokovali více

Citroën je pověstný tím, že se na silnice nebojí přivést opravdu odvážné tvary. Dokazuje to i dnes, třeba nedávno představeným mini-SUV C3 Aircross. V minulosti však některá auta šokovala více, včetně konceptů.

Nejodvážnější tvary dvojitého šípu si prohlédněte ve fotogalerii:

c3-news-059.jpgCitroen 2CV (1).jpgmaxresdefault.jpg

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud