Škoda Octavia TS byla vyráběna v letech 1960 až 1962. První verze měla motor 1.1 a výkon 37 kW, zdokonalená verze TS 1200 s motorem převrtaným na zdvihový objem 1221 cm3 disponovala 40,5 kW Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia TS byla vyráběna v letech 1960 až 1962. První verze měla motor 1.1 a výkon 37 kW, zdokonalená verze TS 1200 s motorem převrtaným na zdvihový objem 1221 cm3 disponovala 40,5 kW | Zdroj: Škoda Auto

K nejvýznamnějším úspěchům patřily tři vítězství na Rallye Monte Carlo ve své třídě a také druhé místo na Rallye tisíce jezer. Zdroj: Škoda Auto

K nejvýznamnějším úspěchům patřily tři vítězství na Rallye Monte Carlo ve své třídě a také druhé místo na Rallye tisíce jezer. | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport byla dostupným polotovarem pro různé závodní týmy. Oblíbili si ji jezdci ze severských zemí, Rakouska, Řecka i Polska. Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport byla dostupným polotovarem pro různé závodní týmy. Oblíbili si ji jezdci ze severských zemí, Rakouska, Řecka i Polska. | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport | Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto

Škoda Octavia Touring Sport | Zdroj: Škoda Auto

K nejvýznamnějším úspěchům patřily tři vítězství na Rallye Monte Carlo ve své třídě a také druhé místo na Rallye tisíce jezer. Zdroj: Škoda Auto
Škoda Octavia Touring Sport byla dostupným polotovarem pro různé závodní týmy. Oblíbili si ji jezdci ze severských zemí, Rakouska, Řecka i Polska. Zdroj: Škoda Auto
Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto
Škoda Octavia Touring Sport Zdroj: Škoda Auto
26
Fotogalerie

Škoda Octavia TS je prababičkou dnešní Octavie RS. Válela na Rallye Monte Carlo

Po mírném politickém uvolnění koncem padesátých let se mohla značka Škoda vrátit na závodní trati. Klíčem k jejím úspěchům byla speciální rychlá Octavie.

V automobilovém světě platí, že sportovní úspěchy umí být pro řadu potenciálních zákazníků velmi přesvědčivým argumentem. Vzhledem k domácí konkurenci nemusela značka Škoda na přelomu padesátých a šedesátých let své tuzemské zákazníky nijak složitě přemlouvat ke koupi, vysílala proto své vozy na mezinárodní soutěže. Prvním velkým návratem byla Rallye Monte Carlo v roce 1956, které se účastnily zahraniční posádky s vozy Škoda 440 (alias Spartak). Předtím se totiž československá automobilka naposledy vydala na tento podnik v roce 1949.

Škoda Octavia jako taková vstoupila na trh v roce 1959 a již o rok později automobilka začala nabízet sportovně laděnou verzi Touring Sport. První provedení mělo motor o objemu 1089 cm3 z Felicie se dvěma karburátory Jikov 32 SOPb, optimalizovaným sacím potrubím a vyšším kompresním poměrem. Výsledkem byl výkon 37 kW a točivý moment 74,5 Nm.

V roce 1961 se objevuje zdokonalená verze TS 1200 s motorem převrtaným na objem 1221 cm3. Výsledkem bylo 40,5 kW a 86,2 Nm, nicméně v případě obou provedení šlo o polotovary, které si závodní týmy ladily k obrazu svému. Ti nejšikovnější z nich údajně vytáhli až 74 kW, což je na auto o hmotnosti 920 kilogramů znamenitý výkon.

V kategorii vozů do 1300 cm3 se ukázala být silným konkurentem, sahali po ní závodníci ze severských zemí, Rakouska, Řecka i Polska. A dostupný československý automobil je rozhodně nezklamal. Hvězdným momentem se stala Rallye Monte Carlo, na níž finská posádka Keinänen-Eklund zvítězila ve své třídě a získala šesté místo celkově.

V roce 1962 se na startu Rallye Monte Carlo místo dvou Octavií TS řadilo již šestnáct kousků. Opět zvítězila ve své třídě, stejně jako v roce následujícím. K dalšímu skvělému úspěchu se řadí Rallye tisíce jezer, na níž duo Keinänen-Eklund dovedlo svůj vůz do cíle na celkovém druhém místě za Paulim Toivonenem na Citroënu DS 19. Vůz vznikl v letech 1960 až 1962 minimálně v 2270 exemplářích.

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud