Po mírném politickém uvolnění koncem padesátých let se mohla značka Škoda vrátit na závodní trati. Klíčem k jejím úspěchům byla speciální rychlá Octavie.
V automobilovém světě platí, že sportovní úspěchy umí být pro řadu potenciálních zákazníků velmi přesvědčivým argumentem. Vzhledem k domácí konkurenci nemusela značka Škoda na přelomu padesátých a šedesátých let své tuzemské zákazníky nijak složitě přemlouvat ke koupi, vysílala proto své vozy na mezinárodní soutěže. Prvním velkým návratem byla Rallye Monte Carlo v roce 1956, které se účastnily zahraniční posádky s vozy Škoda 440 (alias Spartak). Předtím se totiž československá automobilka naposledy vydala na tento podnik v roce 1949.
Škoda Octavia jako taková vstoupila na trh v roce 1959 a již o rok později automobilka začala nabízet sportovně laděnou verzi Touring Sport. První provedení mělo motor o objemu 1089 cm3 z Felicie se dvěma karburátory Jikov 32 SOPb, optimalizovaným sacím potrubím a vyšším kompresním poměrem. Výsledkem byl výkon 37 kW a točivý moment 74,5 Nm.
V roce 1961 se objevuje zdokonalená verze TS 1200 s motorem převrtaným na objem 1221 cm3. Výsledkem bylo 40,5 kW a 86,2 Nm, nicméně v případě obou provedení šlo o polotovary, které si závodní týmy ladily k obrazu svému. Ti nejšikovnější z nich údajně vytáhli až 74 kW, což je na auto o hmotnosti 920 kilogramů znamenitý výkon.
V kategorii vozů do 1300 cm3 se ukázala být silným konkurentem, sahali po ní závodníci ze severských zemí, Rakouska, Řecka i Polska. A dostupný československý automobil je rozhodně nezklamal. Hvězdným momentem se stala Rallye Monte Carlo, na níž finská posádka Keinänen-Eklund zvítězila ve své třídě a získala šesté místo celkově.
V roce 1962 se na startu Rallye Monte Carlo místo dvou Octavií TS řadilo již šestnáct kousků. Opět zvítězila ve své třídě, stejně jako v roce následujícím. K dalšímu skvělému úspěchu se řadí Rallye tisíce jezer, na níž duo Keinänen-Eklund dovedlo svůj vůz do cíle na celkovém druhém místě za Paulim Toivonenem na Citroënu DS 19. Vůz vznikl v letech 1960 až 1962 minimálně v 2270 exemplářích.