Výrobce audiotechniky JBL je jednou z divizí společnosti Harman International

Výrobce audiotechniky JBL je jednou z divizí společnosti Harman International

Analogové budíky vystřídal digitální přístrojový štít

Analogové budíky vystřídal digitální přístrojový štít

Výrobce audiotechniky JBL je jednou z divizí společnosti Harman International
Analogové budíky vystřídal digitální přístrojový štít
10
Fotogalerie

Fiat 500e dostal pořádný upgrade od Harmanu. Má šanci na výrobu?

Právě probíhající veletrh spotřební elektroniky CES nám přináší jednu automobilovou novinku za druhou. Jako třeba tento vylepšení elektrický Fiat, který monitoruje vaší aktivitu za volantem.

Na stánku Harman, divize Samsung, je rozhodně na co koukat. Kromě novinky v podobě nerušené jízdy, kterou jsme vám představili dříve, si designéři a inženýři namířili hledáček také na elektromobil od Fiatu.

Fiat 500e vznikl již v roce 2013. Už od počátku produkce ho ale trápí nízké prodeje, například u nás se v loňském roce neprodal ani jeden. Fiat navíc na každém vyrobeném kusu prodělá 20.000 dolarů. Kromě toho se říká, že jde spíše o produkt německé firmy Bosch, která pro Italy vyvinula a dodala elektromotor, než auto Fiatu.

Fiat se navíc prodělečného modelu nemůže zbavit, protože musí z důvodu legislativy vyrobit alespoň 10 % vozů bez emisí, takže je nucen ho i nadále vyrábět. Vzhledem k tomu, že neoplývá ani nějak zvlášť lákavými parametry, vyrábí jich nadbytek a poté prodává jako ojetiny. Harman ale, zdá se, nabízí řešení.

Od jihokorejského výrobce elektroniky totiž retro elektromobil dostal pořádný upgrade. Pořádná porce moderní elektroniky posunula Fiat 500e tam, kde měl být již od začátku. Zaprvé jde o změnu karoserie, která je nyní ve stylu klasických vozů typu speedster, jaké můžete znát například od Porsche. Pozornosti neuniknou ani parádní kola.

O změně v pohonném ústrojí nebyla řeč, firma Harman k tomu není ani uzpůsobena. Pětistovka má tak stále výkon 111 koní a 200 N.m. Dojezd se liší v závislosti na ročním období - v zimě to dělá 140 km, v létě 190 km.

Vůz dostal zcela novou sadu technologií, která mu otevřela dveře do světa asistentů, jako jsou hlídání slepého úhlu, hlídání jízdního pruhu a upozornění na kolizi. Přední kamera navíc může detekovat objekty a dopravní značky. Přítomna je i laserová technologie LiDar, která měří vzdálenost objektů před autem.

Stejné hi-tech vybavení se nachází i na palubě. Senzory monitorují únavu řidiče, jeho polohu očí a hlavy, nebo umí měřit jemu i pasažérům srdeční tep. Podle firmy Harman je tento monitoring důležitý pro nadcházející autonomní vozidla, aby věděli, zdali je řidič připraven převzít kontrolu. Analogové budíky jsou minulostí díky použití dvojici na sebe navazujících obrazovek, které slouží jako infotainment i jako digitální přístrojový štít.

Zdali si tuto studii vezme italská automobilka k srdci nevíme, podobný elektromobil by se nám ale zamlouval. Vzhledem k nákladům na výrobu je sériová produkce tohoto vozu nereálná. Fiat 500e posloužil pouze jako demonstrační nástroj toho, co Harman dokáže.

Fiat

Fiat (zkratka z Fabbrica Italiana Automobili Torino) je největší italská automobilka. Byla založená v roce 1899 a vyráběla také motory, vojenská auta nebo letadla. Fiat v roce 2009 uzavřel partnerství s americkým Chryslerem, od roku 2021 spadá do skupiny Stellantis.

Fiat 500 • Fiat 124 Spider • Fiat Panda •  Fiat PuntoFiat Tipo • Fiat 500L • Fiat 500X • Fiat 500C

Doporučujeme

Články odjinud