Až na pár výjimek se na evropském trhu všem automobilkám daří a jejich prodeje v celkovém součtu už 33 měsíců rostou.
Pokud jste si mysleli, že je evropský automobilový průmysl v krizi, mýlíte se. Třiatřicet měsíců v řadě prodeje kontinuálně rostou (ve srovnání se stejným obdobím minulých let). V květnu se v Evropě prodalo 1 288 220 nových aut, což je o 16 % více než ve stejném období loňského roku.
Hodnoty prodejů (či přesněji registrací) se blíží hodnotám předkrizové doby z roku 2008. V Itálii rostl trh tempem +27,3 %, ve Francii +22,3 %, ve Španělsku +20,9 % a v Německu +11,9 %. Velká Británie zaznamenala růst „jen“ 1,5 %, ale analytici to přisuzují především nejistotě trhu před referendem o vystoupení Británie z EU.
Za prvních pět měsíců letošního roku bylo v EU registrováno skoro 6,4 milionu nových aut, což je o 9,9 % více než ve stejném období roku 2015. O více než pětinu vzrostl italský trh, nejvíce ze všech významných trhů. Analytici pak pro celou Evropu předpovídají roční výsledek +5 %.
Registrace nových vozů na evropském trhu podle států (zdroj: ACEA) |
Stát |
registrace
05/2016 |
registrace
05/2015 |
rozdíl
v % |
registrace
01-05/2016 |
registrace
01-05/2016 |
rozdíl
v % |
Německo |
286 931 |
256 385 |
+11,9 |
1 394 276 |
1 305 410 |
+6,8 |
Velká Británie |
203 585 |
198 706 |
+2,5 |
1 164 870 |
1 119 072 |
+4,1 |
Itálie |
187 631 |
147 405 |
+27,3 |
875 778 |
726 720 |
+20,5 |
Francie |
175 831 |
143 771 |
+22,3 |
875 076 |
791 855 |
+10,5 |
Španělsko |
113 671 |
94 031 |
+20,9 |
499 444 |
443 889 |
+12,5 |
Belgie |
48 856 |
40 502 |
+20,6 |
254 334 |
238 998 |
+6,4 |
Švédsko |
34 475 |
29 458 |
+17,0 |
151 284 |
135 727 |
+11,5 |
Polsko |
32 968 |
27 186 |
+21,3 |
172 173 |
147 382 |
+16,8 |
Nizozemí |
29 083 |
27 757 |
+4,8 |
155 424 |
164 455 |
-5,5 |
Rakousko |
28 462 |
26 517 |
+7,3 |
138 019 |
131 171 |
+5,2 |
Švýcarsko |
26 123 |
27 422 |
-4,7 |
126 778 |
128 679 |
-1,5 |
Česko |
24 335 |
18 113 |
+34,4 |
107 064 |
91 946 |
+16,4 |
Dánsko |
21 141 |
17 037 |
+24,1 |
93 220 |
83 566 |
+11,6 |
Portugalsko |
20 836 |
18 345 |
+13,6 |
95 240 |
79 589 |
+19,7 |
Řecko |
13 489 |
9 071 |
+48,7 |
38 550 |
34 143 |
+12,9 |
Norsko |
12 864 |
12 036 |
+6,9 |
64 068 |
60 185 |
+6,5 |
Finsko |
10 518 |
9 117 |
+15,4 |
54 709 |
48 110 |
+13,7 |
Maďarsko |
8 506 |
5 874 |
+44,8 |
36 267 |
29 676 |
+22,2 |
Slovensko |
8 299 |
6 594 |
+25,9 |
35 600 |
29 719 |
+19,8 |
Irsko |
6 504 |
6 919 |
-6,0 |
99 710 |
80 889 |
+23,3 |
Rumunsko |
6 345 |
5 927 |
+7,1 |
29 990 |
25 842 |
+16,1 |
Slovinsko |
6 325 |
5 388 |
+17,4 |
28 488 |
26 383 |
+8,0 |
Chorvatsko |
5 996 |
4 912 |
+22,1 |
19 579 |
16 636 |
+17,7 |
Lucembursko |
5 011 |
4 231 |
+18,4 |
23 209 |
21 133 |
+9,8 |
Island |
3 392 |
2 614 |
+29,8 |
9 264 |
6 206 |
+49,3 |
Bulharsko |
2 349 |
1 995 |
+17,7 |
9 921 |
9 001 |
+10,2 |
Estonsko |
2 198 |
1 712 |
+28,4 |
9 760 |
8 488 |
+15,0 |
Litva |
2 163 |
1 467 |
+47,4 |
8 802 |
6 972 |
+26,2 |
Lotyšsko |
1 415 |
1 174 |
+20,5 |
6 760 |
5 622 |
+20,2 |
Kypr |
1 297 |
843 |
+53,9 |
5 716 |
3 934 |
+45,3 |
|
EFTA |
42 379 |
42 072 |
+0,7 |
200 110 |
195 070 |
+2,6 |
EU + EFTA |
1 330 599 |
1 152 509 |
+15,5 |
6 583 373 |
6 001 398 |
+9,7 |
EU15 + EFTA |
1 228 403 |
1 071 324 |
+14,7 |
6 113 253 |
5 599 797 |
+9,2 |
EU15 |
1 186 024 |
1 029 252 |
+15,2 |
5 913 143 |
5 404 727 |
+9,4 |
EU12 |
102 196 |
81 185 |
+25,9 |
470 120 |
401 601 |
+17,1 |
Evropská Unie |
1 288 220 |
1 110 437 |
+16,0 |
6 383 263 |
5 806 328 |
+9,9 |
Evropský trh v květnu 2016: Pořadí podle registrací značek (zdroj: ACEA) |
značka |
tržní podíl
05/2016 v % |
tržní podíl
05/2015 v % |
registrace
05/2016 |
registrace
05/2015 |
rozdíl
v % |
Volkswagen |
11,2 |
12,5 |
149 357 |
143 494 |
+4,1 |
Renault |
7,7 |
6,6 |
101 965 |
75 897 |
+34,3 |
Opel/Vauxhall |
6,6 |
6,8 |
88 040 |
78 503 |
+12,1 |
Ford |
6,6 |
7,1 |
87 766 |
81 399 |
+7,8 |
Peugeot |
6,0 |
5,9 |
80 381 |
68 329 |
+17,6 |
Audi |
5,6 |
5,5 |
75 145 |
62 836 |
+19,6 |
Fiat |
5,6 |
5,1 |
74 519 |
58 769 |
+26,8 |
Mercedes-Benz |
5,2 |
5,3 |
69 817 |
60 870 |
+14,7 |
BMW |
5,2 |
5,0 |
69 741 |
57 409 |
+21,5 |
Škoda |
4,5 |
4,5 |
59 223 |
51 803 |
+14,3 |
Citroën |
3,9 |
3,8 |
51 349 |
43 734 |
+17,4 |
Toyota |
3,8 |
3,7 |
50 392 |
42 385 |
+18,9 |
Nissan |
3,4 |
3,8 |
45 009 |
44 138 |
+2,0 |
Hyundai |
3,3 |
3,2 |
43 285 |
36 796 |
+17,6 |
Kia |
3,0 |
3,0 |
39 445 |
34 042 |
+15,9 |
Dacia |
2,8 |
2,8 |
37 049 |
32 777 |
+13,0 |
Seat |
2,3 |
2,7 |
31 128 |
31 245 |
-0,4 |
Volvo |
1,8 |
1,9 |
23 904 |
21 579 |
+10,8 |
Mazda |
1,4 |
1,3 |
18 886 |
14 413 |
+31,0 |
Mini |
1,4 |
1,3 |
17 972 |
15 426 |
+16,5 |
Suzuki |
1,3 |
1,2 |
17 060 |
14 205 |
+20,1 |
Honda |
0,9 |
0,8 |
12 286 |
9 278 |
+32,4 |
Land Rover |
0,9 |
1,0 |
12 128 |
11 768 |
+3,1 |
Mitsubishi |
0,8 |
1,0 |
10 195 |
11 353 |
-10,2 |
Smart |
0,8 |
0,8 |
10 091 |
9 183 |
+9,9 |
Jeep |
0,7 |
0,7 |
9 868 |
7 592 |
+30,0 |
Lancia/Chrysler |
0,6 |
0,5 |
7 495 |
5 683 |
+31,9 |
Porsche |
0,5 |
0,5 |
6 687 |
6 303 |
+6,1 |
DS |
0,5 |
0,4 |
5 994 |
5 047 |
+18,8 |
Jaguar |
0,4 |
0,2 |
5 699 |
2 409 |
+136,6 |
Alfa Romeo |
0,4 |
0,5 |
5 522 |
5 583 |
-1,1 |
Lexus |
0,3 |
0,2 |
3 553 |
2 804 |
+26,7 |
Chevrolet |
0,0 |
0,0 |
117 |
452 |
-74,1 |