Ford Mondeo zůstává stále „zlatým standardem“ evropské střední třídy a dále jej posílil nástup nové generace motorů EcoBoost.
Kapitoly článku:
- Svěží vítr do plachet střední třídy, Infúze v podobě EcoBoostu, Zkoušený vůz, Výbava a ceny
- Nabídka verzí, Na první pohled, Prostor pro zavazadla nezklame
- Interiér na výši doby, Počítač k člověku přátelský, Praktické hlasové ovládání, EcoBoost + PowerShift = zážitek
- Raketa na kolech, A vystupujeme, Stručné technické údaje, Naměřené hodnoty
- Kompletní fotogalerie
Svěží vítr do plachet střední třídy
Stávající generace Fordu Mondeo není na našem trhu žádným nováčkem, takže ani není divu, že v našem archivu najdete hned několik testů vozů tohoto typu. V poslední době jsme vám nabídli testy pětiválcového hatchbacku 2,5T, nejlevnějšího „turbodieselu“ 1,8 TDCi se stejnou karosérií i „našlápnutého“ kombíku s motorem 2,2 TDCi. S ohledem na význam i popularitu řady Mondeo dějiny této ságy trvající od roku 1993 průběžně sledujeme a konfrontujeme nejen s konkurencí, ale také s jejími předchůdci. Pozornosti laskavého čtenáře proto doporučujeme také rozsáhlý srovnávací test Mondea „kulaťáka“ (zaoblená verze po faceliftu původního provedení z roku 1997) a Sierry 2,0i DOHC se stejným objemem motoru i typem karoserie, který svého času přinesl nejedno překvapení.
Tento dlouhý úvod se měl stát jakousi zástěrkou proto, že se v našem dnešním krátkém testu nebudeme již podrobně věnovat evoluci fenoménu Mondeo, jeho technice či spolehlivosti. Zájemce o všechny tyto podrobnosti odkazujeme zejména na naše testy ojetých vozů, kde o nich již byla řeč.
Infúze v podobě EcoBoostu
Ford Mondeo stávající generace prošel v loňském roce rozsáhlou modernizací, jejíž prezentaci si Ford nechal kupodivu na moskevský autosalon. Karoserie všech nabízených verzích dostaly nové nárazníky (ten přední se nyní vyznačuje výraznějším a větším otvorem pro přístup vzduchu k chladičům a alternativně vestavěnými svítilnami LED pro denní svícení; od výbavového stupně Titanium), nové světlomety vpředu i vzadu (nově z LED, přičemž ještě nedávno Ford standardní žárovky a pouhý „vzhled LED“ vehementně obhajoval jako praktický) a přepracované ráfky. Ani uvnitř žádná revoluce neproběhla a posun se omezil prakticky jen na modernizaci materiálů a některé nové prvky včetně vylepšené stropní konzole.
Revoluce se však odehrála pod přední kapotou Mondea, a to hlavně mezi zážehovými jednotkami. Původní garnituru zde dnes zastupuje letitý „dvoulitr“ Duratec, jehož výkon se od roku 2000 nezměnil, a pro nejlevnější verzi Core vyhrazený 1,6 l 120 k/88 kW, ostatní části spektra obhospodařily nové čtyřválce EcoBoost vyznačující se přímým vstřikováním a přeplňováním. Jistě si vzpomenete, že jejich konstrukce pochází z USA a my jsme se jí podrobně věnovali již několikrát. V rámci zatím posledního faceliftu byla rozšířena také paleta vznětových motorů TDCI pokrývající dnes škálu od 115 koní (85 kW) do 200 koní (147 kW).
Zkoušený vůz
K našemu krátkodobému testu jsme převzali hatchback Mondeo 2,0 EcoBoost s výkonem 203 koní v nejvyšším stupni výbavy Enterpirse, který byl vyroben na počátku loňského roku a spadá tak ještě do dob před posledním faceliftem a ani celá škála příplatkových povrchových dílů tuto skutečnost nemůže popřít. Přesto je třeba přiznat, že tento světlemodrý elegán se zatmavenými okny a škálou doplňků s matově stříbřitým povrchem budil i po dlouhých letech své výroby pozornost všude, kde se v rámci našeho testu objevil.
K našemu štěstí pod svojí kapotou ukrýval slabší verzi nového „dvoulitru“ EcoBoost s výkonem 203 koní (149 kW), který je v nabídce pohonných jednotek pro Mondeo v současnosti obklopen jednotkami 1,6 EcoBoost 160 k/118 kW a 2,0 EcoBoost 240 k/176 kW. Jistým zklamáním pro některé zákazníky bude, že oba dvoulitry EcoBoost jsou zatím k dispozici výhradně s novou dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou PowerShift a skutečně manuálního řazení si mohou naplno užít pouze provozovatelé verze 1,6 EcoBoost. Námi zkoušený vůz byl doplněn širokou paletou příplatkové výbavy v úhrnu bezmála čtvrt milionu korun, ale s ohledem na stav počítadla ujeté vzdálenosti atakující hranici 20 000 km je nyní nabízen se slevou přes 360 000 Kč.
Výbava a ceny: | Ford Mondeo 2,0 EcoBoost Enterprise |
Cena zkoušeného vozu (vč. DPH): | 731 906 Kč (v rámci akční ceny) |
Cena základního provedení (vč. DPH): | 499 990 Kč (v rámci akční ceny) |
| |
Výbava | |
| |
Posilovač řízení: | Ano |
Airbagy: | 7x |
El. řízení podvozku: | ESP, ABS, TCS, EBA, HSA |
Centrální zamykání: | Ano, bezklíčové |
El. ovládání oken: | Ano, 4x, aut. |
El. ovládání zrcátek: | Ano, včetně el. vyhřívání a sklápění |
Výškově stavitelné sedadlo řidiče: | Ano, el., s pamětí |
Stavitelný volant: | Ano, výškově a podélně |
Zadní opěradla | Dělená, sklopná |
Tempomat: | Ano |
Klimatizace: | Ano, aut., dvouzónová |
Autorádio: | Ano, na CD a MP3, s navigací |
Přední mlhová světla: | Ano |
Nárazníky v barvě vozu: | Ano |
Litá kola: | Ano |
Palubní počítač: | Ano |