Zdroj: Michelin 

| Zdroj: Michelin 

 Zdroj: Michelin 

| Zdroj: Michelin 

 Zdroj: Michelin 

| Zdroj: Michelin 

 Zdroj: Michelin 

| Zdroj: Michelin 

 Zdroj: Michelin 

| Zdroj: Michelin 

 Zdroj: Michelin 

| Zdroj: Michelin 

 Zdroj: Michelin 
 Zdroj: Michelin 
 Zdroj: Michelin 
 Zdroj: Michelin 
6
Fotogalerie

GM a Michelin testují pneumatiky bez vzduchu. Vypadají hrozně, ale mají pozitiva

Plnohodnotné rezervy, dojezdové pneumatiky či lepicí sady už by příští generace řidičů vůbec nemusela znát. Pneumatiky bez vzduchu se derou na scénu a s nimi i celá řada pozitiv.

Myšlenka vyrobit pneumatiku, která by nepotřebovala vzduch (pokud by se jí vůbec ještě dalo říkat pneumatika), rozhodně není nová. Michelin už kupříkladu vyrobil plášť Tweel v polovině minulé dekády, výrobek však zatím nedošel do fáze, kdy by bylo možné jej používat místo klasických pneumatik.

Podle serveru Pneumatiky.cz je problém při jízdě vysokými rychlostmi, kdy materiál pláště vlivem vyšších teplot měkne, konstrukce se deformuje a vůz se stává méně stabilní i hůře ovladatelný. V zimě je opačný problém – materiál tvrdne. Do terénu se naopak plášť bez vzduchu hodí, protože neřešíte problémy s defekty a tak dále. Michelin vývoj takových plášťů nevzdává a ve spolupráci s GM v něm nadále pokračuje.

Nové pláště Michelin UPTIS (Unique Puncture-proof Tire System) procházejí testováním na vozech Chevrolet Bolt. Vedle toho, že odpadnou starosti s defekty a nutnost mít ve voze rezervu či lepicí sadu (pokud nejezdíte na run-flatech), nebude potřeba řešit ani tlaky ve vztahu k rovnoměrnosti opotřebení. I výměna bude snazší a prospějete také životnímu prostředí.

Podle Michelinu je totiž ročně vyřazeno až 20 % plášťů kvůli defektu či nerovnoměrnému opotřebení ještě před koncem předpokládané životnosti. Část odpadu je pak samozřejmě recyklována a znova použita v různých odvětvích, i to ale může zatěžovat přírodu. Pokud vše půjde podle plánu, mohli bychom se sériově vyráběných bezvzduchových plášťů pro osobní auta dočkat do pěti let.

Opel

Němec Adam Opel založil svou společnost už v roce 1862. Od roku 1899 v ní začal vyrábet automobily a v roce 1914 se stal největším německým výrobcem.

V letech 1929–1931 se vlastníkem Opelu stal General Motors. Od roku 2017 byl Opel dceřinou společností koncernu Groupe PSA, od roku 2021 patří do skupiny Stellantis.

Opel Astra • Opel Corsa • Opel Crossland X • Opel Grandland X • Opel Mokka • Opel Zafira • Opel Combo • Insignia Country Tourer • Insignia GSi

Doporučujeme

Články odjinud