Nové monoposty Formule 1 se začaly odhalovat už v únoru a nutno říct, že po letech experimentování vypadají opět dravě. Jenže design není všechno a přepracování vozů, které mělo zajistit více soubojů a předjíždění, se minulo účinkem. V prvním závodě sezony ho totiž bylo žalostně málo.
Fanoušek u televizní obrazovky musel dávat hodně velký pozor, aby během úvodního podniku v Austrálii alespoň nějaké předjetí na závodní dráze zaregistroval. V údajích statistického webu Forix dokonce stojí, že během závodu došlo na trati pouze k třem předjetím! Vybrali jsme pro vás pětici hlavních důvodů, proč je předjíždění v tomto roce ještě obtížnější.
1. Širší vozy
Kvůli větším pneumatikám a přepracovaným aerodynamickým prvkům jsou vozy nyní o 20 centimetrů širší. Během soubojů kolo na kolo je tudíž na trati mnohem méně místa. Na australském okruhu, který je složen z civilních komunikací, je to problém. A to raději nepřemýšlíme nad tím, jaké trable to pro závodníky bude znamenat v uzounkých uličkách Monaka.
Pokračování 2 / 5
2. Brzdné zóny
Letošní monoposty jsou rychlejší a mají vyšší přítlak. Kvůli tomu došlo k rozšíření brzdových kotoučů o čtyři milimetry. V některých pasážích okruhů to může zkrátit brzdnou zónu, ve které jsou šance na předjíždění velké.
Pokračování 3 / 5
3. Turbulentní vzduch
Jezdci se společně s novými vozy musí vypořádat také s velkým množstvím turbulentního vzduchu, kvůli kterému je celkové řízení monopostu náročnější. Namísto snahy o předjížděcí manévr se tak musí soustředit zejména na to, aby svou formuli udrželi na závodní dráze.
Pokračování 4 / 5
4. Pneumatiky
Před samotným předjetím je potřeba soupeře nejdříve dojet. Jezdci se však může stát, že za oponentem zůstane několik kol zaseknutý. Robustnější pneumatiky znamenají, že je opotřebení gum při jízdě za jiným monopostem mnohem rychlejší. To snižuje výkon vozu i šance na předjetí.
Pokračování 5 / 5
5. DRS
Systém DRS zatím zůstává velkou neznámou, protože trať v Austrálii není typickým závodním okruhem. DRS je prvek, kterým jezdec otevře zadní přítlačné křídlo, pokud je jednu sekundu za soupeřem. To zvyšuje jeho šanci na předjetí. Jenže podle Alda Costy, technického ředitele Mercedesu, bude účinnost systému s nižšími a širšími zadními křídly o poznání menší.
První závod v australském Melbourne byl na předjížděcí manévry skutečně chudý, fanoušky potěšil alespoň následující souboj hned tří závodníků - Fernanda Alonsa, Nica Hülkenberga a Estebana Ocona. Šanci na reparát bude mít šampionát F1 za čtrnáct dní v Číně, kde se bude závodit na regulérním závodním okruhu. Dočkáme se tentokrát vícero soubojů?