Toyota se k nelichotivému výsledku už vyjádřila. Chování svého SUV se bude snažit vylepšit.
Švédský magazín Teknikens Värld se již roky zabývá prováděním standardizovaného losího testu. Zkouška prověřující stabilitu vozu při náhlém vyhnutí se překážce a navrácení do jízdního pruhu tak nyní čekala i novou plug-in hybridní verzi Toyoty RAV4, která nedávno dorazila i na český trh. Výsledky testu však nejsou pro SUV do zásuvky zrovna lichotivé.
RAV4 s plug-in hybridním ústrojím neprošla losím testem úspěšně. Při zkouškách s nájezdovými rychlostmi v rozmezí 70 a 65 km/h se u SUV pokaždé dostavila silná přetáčivost s vyjetím vozu mimo kužely, často v kombinaci s houpavými náklony karoserie.
Až při rychlosti 63 km/h se SUV zdálo stabilnější, to však na úspěch v testu zdaleka nestačí. Ta nejlepší auta v losím testu zvládají stabilní průjezd v rychlostech nad 70 km/h, často i kolem 80 km/h. Stavba vozů SUV s vyšším těžištěm a hmotností je jasnou nevýhodou, tím více, když sebou plug-iny hybridní modely vozí baterie a elektromotory navíc.
Ostatně záběr testované RAV4 při rychlosti 68 km/h odhaluje i částečně svlečenou pneumatiku z ráfku. Podle Teknikens Värld se zdálo, že stabilizační systém jednoduše nezabránil vozu v přechodu do smyku. Na svém webu publikace uvádí, že ani po vystřídání řidičů se výsledky nezlepšily.
Toyota už se k testu vyjádřila a chystá se problém vyřešit. „Jako protiopatření nyní podnikneme kroky k zajištění, aby plug-in hybridní RAV4 prošla losím testem magazínu Teknikens Värld úspěšně,“ stojí v prohlášení automobilky. Nutno dodat, že podobná situace nastala i při testování full-hybridní RAV4 v roce 2019. Až po úpravě nastavení stabilizace Toyota losí test zvládla.
Plug-in hybridní Toyota RAV4 nicméně není s nedostatečnými výsledky sama. Teknikens Värld zmiňuje i starší testy plug-in hybridního Mitsubishi Outlander a Volva XC40 T4 Recharge. Ani tato SUV losím testem neprošla, ačkoliv ve srovnání s Toyotou dosáhla vyšších rychlostí a jejich neúspěšné jízdy nepůsobily natolik dramaticky.