V poslední době si všímám zajímavé věci související s čím dál vyšším zájmem o vozy SUV – pomalu přichází doba, kdy jsou ty největší modely uváděny jako vlajkové lodě daných automobilek. Loni s tím přišel třeba Volkswagen, který sesadil liftback Arteon z pozice vůdce smečky a dosadil na ni novou generaci Touaregu. Dá se to chápat už vzhledem k velikosti, ale hlavně stran nabídky motorů. Vždyť šesti- a osmiválcové agregát v současnosti registrujeme hlavně v luxusním segmentu.
S něčím podobným nyní přichází i Seat, který však dosud typickou vlajkovou loď neměl. Dala se za ni považovat Ateca, ale to je stále v podstatě Leon na chůdách, tedy alespoň pokud se změříme na techniku a počet míst k sezení. Nový model Tarraco je na tom jinak. Pojme až sedm osob, s čímž souvisí prodloužená a bytelnější a platforma MQB. A protože byl v loňském roce každý čtvrtý registrovaný vůz Seat segmentu SUV, dal se tento krok španělské automobilky vlastně očekávat.
Premiéra Seatu Tarraco proběhla už loni na podzim na autosalonu v Paříži, k oficiálnímu uvedení vozu na český trh však došlo až koncem tohoto pracovního týdne. A protože české zastoupení Seatu ohlásilo partnerství se Skiareálem Ještěd, bylo vcelku jasné, kde naše první seznámení s vlajkovou lodí proběhne. Sáhnul jsem po tom, co bylo k dispozici, na nejsilnější naftový motor nabídky a vrcholnou výbavu Xcellence by si ale pravděpodobně stěžoval jenom málokdo.
Už v základu vychází vrcholné Tarraco (2.0 TDI/140 kW 4x4 DSG Xcellence) na 1.044.900 Kč, zkoušený kousek na dvacítkách ale importér doložil výbavou, takže se jeho cena přehoupla před jeden a čtvrt milionu. Nejde nicméně o jedinou verzi nabídky, která se bez dalších příplatků umí přehoupnout přes milion. O necelé tři tisíce to „ulítlo“ i výkonově slabšímu naftovému dvoulitru (110 kW), rovněž v kombinaci s pohonem všech kol a DSG. To je ostatně svazek, který v případě Seatu Tarraco nelze rozdělit – kdo chce čtyřkolku, dostane i automat.
Rodinný typ
Čekali jste jenom protaženou Atecu? Tak to vám možná Seat sebral vítr z plachet. Dobře se podívejte na design modelu Tarraco a zapamatujte si tuhle chvíli do doby odhalení nové generace Leonu. Právě tvary největšího SUV budou vzorem pro příští vydání oblíbeného kompaktu, se kterým bychom se měli setkat ještě v letošním roce.
Vystouplá maska chladiče je tu také kvůli lepší ochraně chodců, je masivní a hezky kontrastuje s menšími světlomety, které už v základu používají diodovou techniku. Vzadu jsme zase svědky revoluce v podobě svítilen spojených úzkým pásem. Tarraco jsem viděl pouze na denním světle, troufám si však říct, že světelný podpis bude v noci pecka a nesplete si jej s žádným jiným vozem. Linie Xcellence vyjíždí na 19palcových kolech, zkoušený vůz však jezdil na dvacítkách za příplatek 20.000 Kč. Což o to, sluší mu, kombinace 45procentních pneumatik a uježděného sněhu s výtluky mi však zprvu moc rozumná nepřišla.
A co teprve, když si k tomu připočítáte tužší a sportovnější naturel, o kterém se ve spojitosti se Seaty často a oprávněně mluvívalo? Tady bych sám sebe zastavil, protože tak atleticky, jako třeba vhodně nakonfigurovaná Ateca, na mě Tarraco nepůsobí. Je elegantní, má nápadité detaily, v lidském světě si jej ale představuji jako starostlivého rodiče, který veze omladinu na fotbalový zápas. Snad to dělají ty vnější rozměry, snad fakt, že od sportování má Seat nově vzniklou značku Cupra a z běžných modelů může dělat více nóbl zboží. Tak či tak není všem dnům konec a časem dorazí i linie FR. To pak dostane moje teorie docela na frak…
Na stojáka!
Prvky budoucích Seatů můžete najít i uvnitř modelu Tarraco. Na mysli mám linie přístrojové desky, ale hlavně volně stojící displej infotainmentu, který je zde novinkou. Je přitom zajímavé, jak k němu Seat přistupoval. Zatímco třeba ve Škodovkách má vrcholná varianta úhlopříčku 9,2 palce a pouze softwarová tlačítka, Španělé si nechali osm palců a dva klasické otočné ovladače. Za mě rozhodně lepší volba, byť je pravdou, že hlasitost hudby a volbu stanic rádia stejně většinou řešívám přes multifunkční volant.
Materiály jsou kvalitní a příjemné na dotek, byť imitacím dřeva jsem na chuť nikdy nějak zvlášť nepřišel. Z uživatelského hlediska oceňuji přehlednost, perfektní ergonomii, spoustu odkládacích prostor a snadné ovládání. Na mysli mám i digitální přístrojový štít, který sice není u Seatu novinkou, ale s výjimkou Cupry Ateca jsem se s ním v těchto vozech nesetkal. Navíc ho dostanete už v samotném základu, co se tedy Seatu Tarraco týče, klasickým budíkům odzvonilo.
Jan Mička, Daniel Fuglevič
Jak jsem již zmiňoval, je Seat Tarraco postaven na prodloužené platformě MQB, stejně jako Škoda Kodiaq a Volkswagen Tiguan Allspace. V základu je pětimístný, pro obě nabízené linie je k dispozici i třetí řada sedadel za 20.500 Kč, čímž získáte nouzovky pro děti či dospělé menšího vzrůstu. Praktická stránka je ale zachována nehledě na počet řad. Sklopné stolky na zadní straně předních sedadel jsou standardem, stejně jako sklopná a posuvná sedadla ve druhé řadě či možnost překlopit opěradlo spolujezdce vpřed a umožnit tak převoz hodně dlouhých předmětů.
Tarraco nicméně není prvním a v současnosti ani jediným vozem Seat, který pojme až sedm cestujících. MPV Alhambra totiž i nadále zůstává v nabídce, dokonce si podle informací v ani ne měsíc starém ceníku zachovalo motor 1.4 TSI s výkonem 110 kW (150 koní), ale zato z nabídky vypadla silná verze dvoulitru TDI (před WLTP měla 135 kW) a všechny čtyřkolky. Oněch 150 koní je tedy pro vůz, který i ve třetí řadě nabídne důležitý prostor pro vzrostlé cestující, standardem i vrcholem zároveň.
Více toho nebude
Také pro Tarraco je 150 koní základem, 190 naftových koní mi však pro vůz s maximální povolenou hmotností přes dvě a půl tuny pasuje daleko více. Zkoušený kousek nebyl zcela zajetý, počítadlo ujetých kilometrů neukazovalo ani sedm stovek, po zahřátí se však dvoulitrový turbodiesel umravnil a jeho zvukový projev nebyl v porovnání s Atecou či Kodiaqem výraznější. Tarraco je velké auto, což poznáte jednak na množství vnitřního prostoru, ale i faktu, že ani s vrcholným motorem nejde o úplnou střelu. Má spíše sílu než rychlost a nechává ji proudit hezky z nízkých otáček.
Když nad tím tak přemýšlím, během té hodinky a půl za volantem snad nenastala chvíle, kdy bych jel delšího dobu jenom po rovině. Pořád nahoru a dolů, takže dojmy z dynamiky jsou jistě trochu zkreslené. Zkusil jsem kvalitní okresky, kde bylo všechno v pořádku, zmrazky a výtluky, na kterých by možná bodlo lepší odhlučnění podvozku, ale hlavně sníh, za kterým jsem si vyjel až pod vrchol Ještědu. A přišel přitom na to, že jsem charakter Tarraca správně odhadnul již při vizuálním hodnocení.
Stále pln pozitivních dojmů z testování Cupry Ateca jsem si totiž chtěl jízdu po souvislé vrstvě uježděného sněhu trochu užít, nechat auto pohodit zadkem a podobně, ono se k tomu ale vyprovokovat nenechá. Stabilizaci nemůžete úplně vypnout, její účinky lze pouze omezit, ale i tak vás při striktně plynulé práci s volantem brzy zarazí. Ani v nejmenším to není chyba, jen jsem se začal utvrzovat v názoru, že ten dynamický feeling, který se mi vrýval pod kůži i při řízení Ibizy, je pryč a plně přešel do vozů Cupra.
To ale neznamená, že by se tím vytratila jistota řidiče v tom, co auto dělá. Komunikuje, má přesné řízení, na hladkém povrchu přirozeně a jemně přechází k nedotáčivosti a s povolením plynu hezky utáhne stopu. Je to bezpečné rodinné auto, které řidiče nevybízí ke sportovnějšímu zacházení, byť sílu na to má.
A koneckonců ani ta dvacetipalcová kola nejsou z hlediska komfortu jízdy úplně špatná volba, obzvláště když máte verzi Xcellence, u které si můžete připlatit 20.900 Kč za podvozek DCC. Ani v komfortním režimu není Tarraco uhoupené, rozdíly v nastavení mezi „normálním“ a sportovním režimem jsou ale hezky znát.
Pokud se vám Seat Tarraco líbí, kupte si ho, chybu neuděláte. Nemá vady, které by posádku hned bily do očí. Jenom se spotřebou zatím nemám úplně jasno. Během těch 40 kilometrů, které jsem za zhruba hodinu a půl najel okolo Ještědu, se ustálila na deseti litrech. Berme ale v potaz kopcovitý terén a sníh, kdy snaha držet se kolem normovaných hodnot byla předem marná.
Seat Tarraco: Technická data a české ceny |
Motor |
2.0 TDI |
2.0 TDI 4x4 |
2.0 TDI 4x4 |
1.5 TSI |
2.0 TSI |
Zdvihový objem [cm3] |
1968 |
1968 |
1968 |
1498 |
1984 |
Válce/ventily |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
4/4 |
Největší výkon [kW/min] |
110/3500 |
110/3500 |
140/3500 |
110/5000 |
140/1500 |
Toč. moment [N.m/min] |
340/1750 |
340/1750 |
400/1750 |
250/1500 |
320/4200 |
Převodovka |
6M |
7A |
7A |
6M |
7A |
Max. rychlost [km/h] |
202 |
198 |
210 |
201 |
211 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
9,8 |
9,8 |
8 |
9,7 |
8 |
Provozní hmotnost [kg] |
1687(1735) |
1803(1837) |
1816(1845) |
1599(1634) |
1773(1808) |
Komb. spotř. [l/100 km] |
5,7-6,4 |
neuvedena |
7,0-7,6 |
7,3-8,0 |
neuvedena |
Cena Style [Kč] |
822.900 |
932.900 |
- |
762.900 |
- |
Cena Xcellence [Kč] |
892.900 |
1.002.900 |
1.044.900 |
832.900 |
984.900 |