Sídlo společnosti AeroMobil se nachází v jedné z městských částí Bratislavy

Sídlo společnosti AeroMobil se nachází v jedné z městských částí Bratislavy

V hangáru se momentálně nacházejí tři modely

V hangáru se momentálně nacházejí tři modely

V hangáru se momentálně nacházejí tři modely

V hangáru se momentálně nacházejí tři modely

Takhle celý příběh začal...

Takhle celý příběh začal...

První model s označením 2.5 představili představitelé společnosti v roce 2013

První model s označením 2.5 představili představitelé společnosti v roce 2013

Postupem času se AeroMobil vyvinul do úplně jiné podoby

Postupem času se AeroMobil vyvinul do úplně jiné podoby

Další verze s označením 3.0 přišla v roce 2014

Další verze s označením 3.0 přišla v roce 2014

Verze 3.0 při testování prodělala také nepříjemný pád z výšky přibližně 300 metrů. Pilotovi a designérovi vozu zároveň, Štefanovi Kleinovi se i díky nouzovému padáku nic vážného nestalo

Verze 3.0 při testování prodělala také nepříjemný pád z výšky přibližně 300 metrů. Pilotovi a designérovi vozu zároveň, Štefanovi Kleinovi se i díky nouzovému padáku nic vážného nestalo

Naproti poslednímu modelu působí interiér verze 3.0 velice stroze

Naproti poslednímu modelu působí interiér verze 3.0 velice stroze

Zadní vrtule verze 3.0

Zadní vrtule verze 3.0

Nejnovější model s označením 4.0

Nejnovější model s označením 4.0

Světovou premiéru zažil jen letos. V dubnu bylo spuštěno příjmání předobjednávek

Světovou premiéru zažil jen letos. V dubnu bylo spuštěno příjmání předobjednávek

První kusy se mají k majitelům dostat během roku 2020

První kusy se mají k majitelům dostat během roku 2020

Pohled sezadu na verzi 4.0 s roztaženými křídly. Transformace na automobil trvá méně než 3 minuty

Pohled sezadu na verzi 4.0 s roztaženými křídly. Transformace na automobil trvá méně než 3 minuty

Při transformaci na auto se zadní vrtule složí. I to je jeden z patentů slovenské firmy

Při transformaci na auto se zadní vrtule složí. I to je jeden z patentů slovenské firmy

Ani na kolech nesmí chybět logo AeroMobilu

Ani na kolech nesmí chybět logo AeroMobilu

Pohled sezadu na AeroMobil se složenými křídly. Podle předpisů na cestě nesmí chybět ani zadní nárazník

Pohled sezadu na AeroMobil se složenými křídly. Podle předpisů na cestě nesmí chybět ani zadní nárazník

Pohled do interiéru létajícího vozu. Najdete zde také sluchátka či hasící přístroj

Pohled do interiéru létajícího vozu. Najdete zde také sluchátka či hasící přístroj

Kokpit z pohledu pilota/řidiče

Kokpit z pohledu pilota/řidiče

Ve střešním panelu nechybí ani nouzový padák a ovládání transformace vozu z auta na letadlo či opačně

Ve střešním panelu nechybí ani nouzový padák a ovládání transformace vozu z auta na letadlo či opačně

Garmin připravil ve spolupráci se slovenskou společností speciální navigaci. Na jedné obrazovce najdete jak navigaci pro pozemní komunikace...

Garmin připravil ve spolupráci se slovenskou společností speciální navigaci. Na jedné obrazovce najdete jak navigaci pro pozemní komunikace...

Při letu zase budete mít k dispozici navigaci jako v letadle. A to vše na jedné obrazovce

Při letu zase budete mít k dispozici navigaci jako v letadle. A to vše na jedné obrazovce

Po levé ruce najdete ovládání klapek a páku přípusti tahu motoru v režimu letadla

Po levé ruce najdete ovládání klapek a páku přípusti tahu motoru v režimu letadla

Na tabletu bude možné pomocí aplikace AeroMobil ovládat například klimatizaci. Pod tabletem najdete jednoduché ovládání rychlostí v režimu automobilu

Na tabletu bude možné pomocí aplikace AeroMobil ovládat například klimatizaci. Pod tabletem najdete jednoduché ovládání rychlostí v režimu automobilu

Pomocí vyvíjené aplikace si budete moct také například pustit svojí oblíbenou hudbu

Pomocí vyvíjené aplikace si budete moct také například pustit svojí oblíbenou hudbu

Stěna patentů. AeroMobil už za roky fungování vlastní několik desítek patentů. Nechybí ani americký či čínský patent

Stěna patentů. AeroMobil už za roky fungování vlastní několik desítek patentů. Nechybí ani americký či čínský patent

V hangáru se momentálně nacházejí tři modely
V hangáru se momentálně nacházejí tři modely
Takhle celý příběh začal...
První model s označením 2.5 představili představitelé společnosti v roce 2013
26
Fotogalerie

Exkluzivní návštěva. Podívejte se s námi do sídla slovenského AeroMobilu

Slovensko se už nemusí chlubit jen zahraničními automobilkami vyrábějícími na jeho území. V rúkavu ukrývá třeba i společnost AeroMobil. Zjišťovali jsme také, co budete potřebovat, abyste se s tímto strojem mohli pohybovat na zemi i ve vzduchu.

Podunajské Biskupice, Bratislava. Právě v této městké části hlavního města Slovenska se nachází sídlo společnosti AeroMobil. Pokud byste čekali velký vývěsní štít, jste na omylu. Přivítá vás jen kombinace sivé a žluté barvy a na bráně zvonek s logem firmy.

Tady to celé vzniká!

Slovenská firma má v pronájmu celý areál. Ten tvoři administrativní budova a hangár. V něm se momentálně nachází tři kusy AeroMobilu. Z každé představené verze jeden. Marně byste čekali nějaké roboty skládající další kusy. Zde se bude létajicí automobil jen kompletovat. "Naše současné místo je připraveno na kompletaci AeroMobilu. Pokud ale bude větší zájem, budeme muset vyrábět také v jiné lokalitě," vysvětluje Štefan Vadocz, PR manažer společnosti AeroMobil. 

V administrativní části se kromě kanceláří nachází také stěna s řadou patentů či designérské studio. Na chvilku jsme mohli náhlednout přes okno, focení je ale bohužel přísně zakázané. Některé komponenty si vyvíjejí sami, na některých spolupracují s jinými společnostmi. Sama společnost vlastní několik desítek patentů. Jedním z nich je například skládací zadní vrtule. 

Vše se připravuje na výrobu

Na tvoření budoucnosti mobility se momentálně podíli 40 lidí z osmi zemí světa. Největší zastoupení mají Slováci a Češi. Co vlastně čeká celý tým v nejbližším období? "V těchto dnech probíhá plánování testování a dalšího vývoje. Vyrobí se několik testovacích prototypů. Ty mají ověřit data, která máme k dispozici. Za posledního dva a půl roku jsme absolvovali 60 člověko-let, když to přepočítáme na hodiny vývoje. Máme tedy dnes vozidlo, které je certifikovatelné, budeme ho prodávat a bereme na něj předobjednávky. Přitom v praxi ověřujeme, že to co jsme vyvinuli a vyzkoumali, se shoduje se skutečností."

Po skončení testování se může směle začít s výrobou. Na začátku bude samozřejmě potřebný určitý pozvolný náběh produkce. Vyrábět se tak bude v desítkách kusů ročně. Následně po zaběhnutí výroby se přejde na stovky kusů ročně. Vše samozřejmě závisí na množství předobjednávek. Od samotné objednávky po dokončení vozidla by následně zákaznící mohli čekat jen pouhých několik dní. 

Slovenský projekt rozhodně není jediným na trhu s letajícími automobily. Konkurence většinou pracuje s technologií pro vertikální vzlet. AeroMobil potřebuje na vzlet či přistání dráhu podobně jako letadla. Není to nevýhoda?  "Naopak, my to považuje za výhodu. Právě tato vlastnost vám dává možnost využívat AeroMobil okamžitě. Nemusíte čekat na novou regulaci. Obecně panuje představa, že s vozidlem s vertikálním vzletem mohu vzlétnout odkudkoliv. Tato představa není zcela shodná s realitou. Vrtulníky a potenciálně v budoucnu i vozidla s vertikálním vzletem potřebují legální plochu na vstup do vzdušného prostoru. My jsme se rozhodli vytvořit AeroMobil tak, aby byl použitelný v současnosti," vysvětluje PR manažer. 

AeroMobil 4.0

  • Maximální rychlost v automobilovém módu: 160 km/h
  • Zrychlení z nuly na sto (automobilový mód): 10 sekund
  • Maximální rychlost v leteckém módu: 360 km/h
  • Transformace: méně než 3 minuty
  • Cena: 1,2 až 1,5 miliona eur (v přepočtu přibližně 31 až 39 milionů korun)  

Bez speciální licence si nezalétáte

Pokud nasbíráte dostatek financí na koupi tohoto létajícího automobilu, jen to vám na let s ním stačit nebude. "Potřebujete PPL (Private Pilot Licence) podtřída jednomotorové letadlo. Pokud to chce někdo získat, stačí se přihlásit do letecké školy a odlétat zhruba 40 hodin na cvičném letadle. Následně je třeba strávit přibližně 50 hodin teoretickou přípravou a pak absolvovat zkoušku, nad kterou bdí úřad dané země." Další variantou je také pronajmutí pilota, který musí vlastnit licenci na komerční létání. 

No jo, ale co když se vám náhodou něco porouchá? Také nad servisováním AeroMobilu se hodně přemýšlí. Detailní plány ale slovenská společnost zatím nemá. "Budujeme globální firmu, takže předpokládáme, že budeme mít servisní centra. Je součástí naší strategie mít servis dostupný. Budeme se ho snažit co nejvíce našim zákazníkům zjednodušit a zpříjemnit," říká během našeho rozhovoru Štefan Vadocz. 

Budoucnost? Létající taxi!

AeroMobil rozhodně nechce skončit jen při jednom modelu. Už teď se úpenlivě pracuje na dalších. Ve hře je například více sedadel nebo technologie vertikálního vzletu. Další model byste už nemuseli vlastnit. Stačilo by si jej objednat pomocí aplikace. "AeroMobil 4.0 má připravit půdu pro masovější model. Naší konečnou vizí je mobilita jako služba. Další model už nebudete muset vlastnit, ale bude dostupný pomocí aplikace v mobilním telefonu. Budete si ho tak moci jednoduše objednat jako aerotaxi. Takové vozidlo bychom mohli mít k dispozici do 10 let."

V tomto případě jsou ale nutností autonomní technologie, abyste nemuseli vlastnit licenci pilota. Velkým tématem je také elektrický pohon. Již stávající model je hybridním vozidlem, na  silnici využívá elektromotor. "Chceme aby byl efektivní, energeticky úsporný a autonomní. Hlavně k autonomním technologiím směřujeme i my. Brzy ohlásíme jedno zajímavé partnerství v oblasti autonomie. Chceme být součástí tohoto směrování," uzavírá náš rozhovor Štefan Vadocz. 

V naší galerii se dozvíte i mnohé o tom, jak se létající auto ovládá:

AeroMobil.jpgAeroMobil23.jpgAeroMobil25.jpg

Doporučujeme

Články odjinud