Největší SUV automobilky Mercedes-Benz bylo oficiálně odhaleno na autosalonu v New Yorku. A je opravdu obří!
Kápo. Velký šéf. Ten, kdo má poslední slovo. Pokud by byl Mercedes-Benz GLS živou bytostí, klidně byste jej takto mohli nazývat, protože v rámci nabídky SUV Mercedesu jde o naprostý strop. Několik snímků nové generace uniklo na internet už před pár dny a buďme upřímní, tvary karoserie nejsou ničím překvapivým. Dnes tady ale vůz máme oficiálně, tak pojďme vypíchnout to nejdůležitější.
Mercedes o modelu GLS hovoří jako o třídě S mezi SUV, což by odpovídalo. Už minulá generace byla obrovská, ta nová se natáhla o dalších 77 mm, je o 22 mm širší a 60 mm přibylo v rozvoru náprav. Díváte se na auto s délkou přes 5,2 metru, se třemi řadami sedadel a kufrem o objemu více než 2400 litrů v případě, že sedadla poslední řady sklopíte do podlahy. Nepůjde nicméně o nouzovky pro děti – Mercedes totiž uvádí, že se zcela dozadu vejdou i cestující s výškou až 194 centimetrů.
Není překvapením, že se kokpit nese v duchu MBUX. Před řidičem a spolujezdcem proto ční dvojice 12,3palcových, opticky propojených displejů, multifunkční volant má dotykové plošky pro ovládání obou částí přístrojovky, z běžných prvků zůstal pouze panel navigace a mezi sedadly najdete sdružený ovladač s dotykovou horní plochou. K MBUX se váže také inteligentní hlasové ovládání či rozšířená realita navigačního systému. Vyzkoušeli jsme si to už u třídy A a není důvod, aby to v GLS fungovalo jinak.
Dle očekávání se do útrob GLS dostává jistá forma elektrifikace. V případě benzinových verzí se bavíme o 48voltové palubní síti systému EQ Boost, který spalovacímu motoru pomáhá 16kilowatty a 250 newtonmetry. Je nicméně pravdou, že v případě verze GLS 580 4Matic o výkon nebude nouze ani tak.
Bavíme se totiž o osmiválci s výkonem 360 kW (489 koní) a točivém momentu 700 N.m, vrcholu nabídky. Sekundovat mu bude skromnější řadový šestiválec GLS 450 4Matic s 270 kW (367 koní) a točivém momentu 500 N.m. Spotřeby se podle Mercedesu zjevně bát nemusíte – i ta nejvýkonnější verze si totiž v kombinovaném cyklu oficiálně vezme maximálně 10 l/100 km.
V rámci uvedení na evropský trh bude GLS dostupné se dvěma řadovými naftovými šestiválci. Výkonově slabší z nich, označený GLS 350 d, dává 210 kW (286 koní) a 600 N.m, silnější „čtyřstovka“ má 243 kW (330 koní) a 700 N.m. Spotřebu mají shodnou – v kombinovaném cyklu 7,9 l/100 km. Pro všechny nabízené verze pak platí pohon všech kol, devítistupňová automatická převodovka a vzduchové pérování jako standard.
Hlavním konkurentem nového Mercedesu GLS se stane opulentní BMW X7. Oba tyto vozy lze považovat za vrchol „běžného“ německého luxusu, avšak v rozdílném podání. Výroba bude nadále probíhat v Alabamě. První vozy se v Evropě objeví v závěru tohoto roku.