Vůz je vysoký

Vůz je vysoký

Plasty evokující "offroadové" schopnosti jsou pod předním i zadním nárazníkem

Plasty evokující "offroadové" schopnosti jsou pod předním i zadním nárazníkem

Vysoký vůz ještě zvyšují mohutné střešní nosiče

Vysoký vůz ještě zvyšují mohutné střešní nosiče

Za velkým víkem zavazadlového prostoru je slušně využitelný kufr

Za velkým víkem zavazadlového prostoru je slušně využitelný kufr

Interiér působí na první pohled přitažlivě

Interiér působí na první pohled přitažlivě

Přístrojové ukazatele zobrazují opravdu všechny potřebné údaje

Přístrojové ukazatele zobrazují opravdu všechny potřebné údaje

Výdechů klimatizace je dostatek

Výdechů klimatizace je dostatek

Displej multimediálního systému je umístěn docela dole a nastavuje se na něm třeba i teplota klimatizace

Displej multimediálního systému je umístěn docela dole a nastavuje se na něm třeba i teplota klimatizace

Systém Gripp Control a hned vedle něho tlačítko pro asistenci sjíždění svahů

Systém Gripp Control a hned vedle něho tlačítko pro asistenci sjíždění svahů

Hlavice řadící páky je velká

Hlavice řadící páky je velká

A s podobným designem jako táhlo ruční parkovací brzdy

A s podobným designem jako táhlo ruční parkovací brzdy

Z vozu je solidní rozhled

Z vozu je solidní rozhled

Sedačky jsou měkké, avšak příliš ploché

Sedačky jsou měkké, avšak příliš ploché

Vzadu je místa tak akorát

Vzadu je místa tak akorát

Prostřední část opěradla lze sklopit

Prostřední část opěradla lze sklopit

Našli jsme dokonce i roletky na zadních bočních okénkách

Našli jsme dokonce i roletky na zadních bočních okénkách

Podlaha může mít dvě úrovně

Podlaha může mít dvě úrovně

Dojezdové kolo je za příplatek

Dojezdové kolo je za příplatek

Střešní ližiny jsou opravdu mohutné

Střešní ližiny jsou opravdu mohutné

Auto se dodává na celoročních pneumatikách

Auto se dodává na celoročních pneumatikách

Motor je dobře utlumen

Motor je dobře utlumen

V současnosti je třeba hlídat i zásobu močoviny

V současnosti je třeba hlídat i zásobu močoviny

Hlavní světlomety jsou dobře "schované"

Hlavní světlomety jsou dobře "schované"

Plastové lemy kolem kol jsou docela mohutné

Plastové lemy kolem kol jsou docela mohutné

Takovýto prvek mívaly třeba sanitní vozy

Takovýto prvek mívaly třeba sanitní vozy

Plasty evokující "offroadové" schopnosti jsou pod předním i zadním nárazníkem
Vysoký vůz ještě zvyšují mohutné střešní nosiče
Za velkým víkem zavazadlového prostoru je slušně využitelný kufr
Interiér působí na první pohled přitažlivě
25
Fotogalerie

Prozkoumali jsme novinku Citroën C3 Aircross. S dieselem jezdí "pod pět"

Nový crossover, který je po technické stránce dvojčetem Opelu Crossland X, jsme během tuzemské novinářské prezentace stihli krátce projet na silnicích okresu Praha-východ.

O pozici číslo dvě až tři - po nedostižném berlingu a společně s městským hatchbackem C3 - by se měl v prodejních žebříčcích Citroënu v České republice ucházet nový crossover Citroën C3 Aircross.

Tuzemské zastoupení francouzské automobilky ho tento týden oficiálně uvádí na trh. Vstupní cena je na úrovni 309 900 Kč.

I když se auto tváří jako SUV, možnost pohonu všech kol nenabízí. V tomto ohledu je na tom stejně jako Opel Crossland X, s nímž se společně vyrábí v továrně koncernu General Motors ve Španělsku, a se kterým také sdílí velkou část technických řešení.

Po designové stránce je to ovšem svébytný "Francouz".  Nemůžou tedy chybět hlavní světlomety, které jsou vlastně pokračováním chromovaných linek tvořících uprostřed vozu pod kapotou i logo s typickými dvojitými šípy i další světla ve tvaru čtverců či obdélníků se zaoblenými rohy.

I uvnitř lze poznat typický rukopis designérů této značky. Například sedáky i opěradla jsou vlastně rovné plochy, k nimž je na okraji přidáno určité množství materiálu naznačujícího boční vedení. Ale opravdu jen naznačuje - je to totiž měkký molitan, který v zatáčkách tělo neudrží.

Na druhou stranu - je to pohledné i díky barevné kombinaci. Ve voze, za jehož volant jsme mohli usednout (jednalo se provedení s nejvýkonnějším vznětovým agregátem a v nejvyšší výbavě Shine) bylo totiž jejich čalounění hned trojbarevné - v kombinaci černé, šedivé a oranžovo červené. To ladilo s vnější barvou karosérie. Stejně zajímavým a ozvláštňujícím prvkem byly oranžovočervené rámečky na jinak tmavých plastových mřížkách klimatizačních otvorů a rovněž ve spodní části volantu.

O vzhled jde hodně...

Dnes na takových autech samozřejmě nemůže chybět nabídka jinou barvou lakované střechy (možných barevných kombinací karosérie - střecha - doplňky- je prý 85). Objevili jsme také jakési žaluzie - tedy bílé pruhy přes poslední boční okénko mezi třetím a čtvrtým sloupkem karosérie. Ve výsledku to dává vzhled, který autu nepochybně zajistí slušný odbyt.

Zajímaly nás pochopitelně ale i praktičtější záležitosti. Tak třeba vnitřní prostor. Citroën se chlubí základní velikostí zavazadlového prostoru 410 litrů. To na auto, které má délku 415 centimetrů a je tedy jen o zhruba decimetr delší než jsou klasické městské hatchbacky, není vůbec špatná hodnota. Po usednutí na zadní lavici jsme se však nemohli ubránit dojmu, že litry v kufru se získaly tak trochu na úkor prostoru pro lidskou posádku. Redaktor vysoký 186 centimetrů se sice takzvaně sám za sebe posadil, ale před koleny měl poté rezervu jen necelý centimetr. Na hlavou ale ještě celých pět.

Jelikož jde zadní lavice posunout směrem vpřed o patnáct centimetrů, což zajistí zvětšení kufru až na 520 litrů, je jasné, že při takové konfiguraci si už dozadu sednou jen opravdu malé děti. Pro převoz nákladu je ale auto uspořádáné velmi dobře. Opěradlo prostředního sedadla vzadu lze sklopit a překlopit dopředu jde i stejný díl sedačky předního spolucestujícího. Uvnitř auta tak je možné přepravovat i předměty s délkou 2,4 metru.

V autě se sedí i na poměry aut této třídy vysoko. Není ale divu. Vůz má podvozek umístěný nad povrchem 17,5 centimetru a střecha leží v úrovni 164 centimetrů.

Aby výrobce uživatelům přece jen umožnil jízdu v lehkém terénu, je k dispozici systém Grip Control, na němž je možno vybrat z pěti režimů třeba i ten pro jízdu v písku. V podstatě jde ale jen o to, že elektronika rozhoduje o rozdělení točivého momentu na jedno z obou předních kol v závislosti na momentálních podmínkách. Další elektronickou vymožeností je asistent pro sjíždění svahů. Ten funguje na kopcích se sklonem větším než pět procent a je možno nastavit tempo sjíždění v rychlostním pásmu 3 - 30 kilometrů v hodině.

Tyto asistenty jsme při krátkém svezení po silnicích druhé a třetí třídy v okolí hlavního města nezkoušeli. Zajímala nás ale spotřeba v příměstském provozu. Zde se ukázalo, že dieselová šestnáctistovka se při svižné jízdě, ale za dodržování rychlostních limitů, spokojí s necelými pěti litry. Zásadní problém jsme neměli ani s řazením šestistupňové manuální převodovky. Páka s masivní hlavicí se ve svých drahách nepohybuje zcela hladce, ale naštěstí to již nedoprovází žádné rušivé zvuky.

Pohodlí především

Podvozek je měkký. To jsme s povděkem kvitovali na zhruba dvoukilometrovém úseku jedné okresky, kde zcela chyběla pravá krajnice. Auto plavně "přeplulo" i díry s hloubkou přes deset centimetrů. Na druhou stranu - po prvním rychlejším průjezdu ostřejší levotočivou zatáčkou jsme před tou druhou raději o dost zvolnili. Kombinace měkkého nastavení podvozku společně s chybějícím bočním vedením sedaček způsobí, že řidič, ani další cestující, by se při sportovnější jízdě opravdu necítili komfortně. Ovšem v případě takovéhoto rodinného vozu je to svým způsobem logické.

Zmíněný stodvacetikoňový diesel je tím nejdražším motorem v nabídce. Kromě něho je k dispozici ještě o pětadvacet tisíc levnější stokoňová verze., Základní motorizací je zážehová dvanáctistovka (60 kW - 82 koní) nebo turbomotor 1,2 PureTech s výkonem 110 koňských sil. Ten může být spojený jak s manuální, tak i automatickou měničovou převodovkou. Obě skříně mají šest stupňů.

Nabídka motorů se ale příští rok bude měnit. Zatímco nyní má vznětová šestnáctistovka vstřikování kapaliny AdBlue, příští rok přijde patnáctistovka, která se obejde bez něho. Naopak přímovstřikové zážehové agregáty také dostanou filtr pevných částic.

Základní výbava Live obsahuje manuální klimatizaci, tempomat, asistenta pro rozjezdy co kopců, systém pro čtení dopravních značek a varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, šest airbagů, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední okna a zrcátka, ocelové disky šestnáctipalcových kol a úchyty ISOFIX pro tři dětské sedačky.

Druhý stupeň Feel pak přidává kožený volant, podélné střešní nosiče, LED světla pro denní svícení a multimediální systém se sedmipalcovým dotykovým displejem.

V nejvyšší výbavě pak je obsažen rovněž zadní parkovací asistent, automatická klimatizace, mlhovky, navigace, sklopná a posuvná zadní lavice a hliníková kola.

Za příplatek pak lze získat například také zadní parkovací kameru, bezklíčkové odemykání a startování, střešní okno, systém Grip Control nebo výsuvný štítek před řidičem nahrazující head up displej.

Na komentovanou galerii snímků pořízených během prvního svezení se podívejte zde:

a DSC_0318.JPGb DSC_0321.JPGc DSC_0322.JPG

Citroën

Citroën je nejdůležitější francouzská automobilka, součást skupiny Stellantis.

Společnost v roce 1919 založil André-Gustave Citroën. Byla to první automobilka s masovou sériovou výrobou mimo území USA.

Citroën C1 • Citroën C3 • Citroën C3 AircrossCitroën C-Elysée • Citroën C4 Cactus • Citroën C5 Aircross • Citroën Spacetourer • Citroën BerlingoCitroën Jumper

Doporučujeme

Články odjinud