Základem je plynulost. Využití setrvačnosti a plynulých pohybují je klíčem úspěchu. Trhané pohyby volantem nejsou žádoucí nikdy, i když si to někteří pletou se sportovní jízdou. Nevýhody takového jízdního stylu se však na kluzkém povrchu násobí. Při škubání volantem ztrácejí přední kola trakci mnohem dříve. Jemně by měl řidič pracovat i s plynem a brzdou.

Základem je plynulost. Využití setrvačnosti a plynulých pohybují je klíčem úspěchu. Trhané pohyby volantem nejsou žádoucí nikdy, i když si to někteří pletou se sportovní jízdou. Nevýhody takového jízdního stylu se však na kluzkém povrchu násobí. Při škubání volantem ztrácejí přední kola trakci mnohem dříve. Jemně by měl řidič pracovat i s plynem a brzdou.

V provozu i v zimních měsících potkáváme nezkušené řidiče či auta s nevhodným technickým stavem. Opět více než kdy jindy se vyplatí myslet za ostatní - tedy předvídat ne snad vždy to nejhorší, ale aspoň časté chyby, kterými nás mohou ostatní ohrozit.

V provozu i v zimních měsících potkáváme nezkušené řidiče či auta s nevhodným technickým stavem. Opět více než kdy jindy se vyplatí myslet za ostatní - tedy předvídat ne snad vždy to nejhorší, ale aspoň časté chyby, kterými nás mohou ostatní ohrozit.

Nechávejte si větší odstup od jedoucích před vámi, na reakci na poslední chvíli tady není prostor. Vždy byste zároveň měli mít podvědomou únikovou cestu, pokud by nešlo před překážkou zabrzdit.

Nechávejte si větší odstup od jedoucích před vámi, na reakci na poslední chvíli tady není prostor. Vždy byste zároveň měli mít podvědomou únikovou cestu, pokud by nešlo před překážkou zabrzdit.

Zamyslete se nad tím, s jakým autem do zimních podmínek vyrážíte. Především brzdy a pneumatiky by měly být v bezvadné kondici. Před jízdou se ubezpečte, že na autě nepovezete kilogramy sněhu. Poznejte specifika svého auta v krizové situaci. Pokud nemluvíme o škole smyku a dalších kurzech, i takové noční dovádění na zasněženém parkovišti k něčemu může být... Ne že bychom k tomu chtěli navádět.

Zamyslete se nad tím, s jakým autem do zimních podmínek vyrážíte. Především brzdy a pneumatiky by měly být v bezvadné kondici. Před jízdou se ubezpečte, že na autě nepovezete kilogramy sněhu. Poznejte specifika svého auta v krizové situaci. Pokud nemluvíme o škole smyku a dalších kurzech, i takové noční dovádění na zasněženém parkovišti k něčemu může být... Ne že bychom k tomu chtěli navádět.

Pokud na cestu vyrážíte uprostřed sněhové kalamity, musíte počítat i s noclehem právě v autě. Ostatně, i taková kolona na dálnici před hromadnou nehodou není při mínusových teplotách zrovna bezpečná.Základem je mít auto vždy alespoň ze čtvrtiny či poloviny natankované. Do zavazadelníku se hodí například energetické tyčinky, čokoláda, lahev pití, teplá bunda, silné ponožky, čepice, rukavice, zimní boty, baterka, zapalovač, startovací kabely, lopatka na sníh a případně léky, které musíte pravidelně užívat. Pro vyproštění se hodí případně i sněhové řetězy, velká lopata, gumové koberce či kus plochého dřeva.

Pokud na cestu vyrážíte uprostřed sněhové kalamity, musíte počítat i s noclehem právě v autě. Ostatně, i taková kolona na dálnici před hromadnou nehodou není při mínusových teplotách zrovna bezpečná.Základem je mít auto vždy alespoň ze čtvrtiny či poloviny natankované. Do zavazadelníku se hodí například energetické tyčinky, čokoláda, lahev pití, teplá bunda, silné ponožky, čepice, rukavice, zimní boty, baterka, zapalovač, startovací kabely, lopatka na sníh a případně léky, které musíte pravidelně užívat. Pro vyproštění se hodí případně i sněhové řetězy, velká lopata, gumové koberce či kus plochého dřeva.

V provozu i v zimních měsících potkáváme nezkušené řidiče či auta s nevhodným technickým stavem. Opět více než kdy jindy se vyplatí myslet za ostatní - tedy předvídat ne snad vždy to nejhorší, ale aspoň časté chyby, kterými nás mohou ostatní ohrozit.
Nechávejte si větší odstup od jedoucích před vámi, na reakci na poslední chvíli tady není prostor. Vždy byste zároveň měli mít podvědomou únikovou cestu, pokud by nešlo před překážkou zabrzdit.
Zamyslete se nad tím, s jakým autem do zimních podmínek vyrážíte. Především brzdy a pneumatiky by měly být v bezvadné kondici. Před jízdou se ubezpečte, že na autě nepovezete kilogramy sněhu. Poznejte specifika svého auta v krizové situaci. Pokud nemluvíme o škole smyku a dalších kurzech, i takové noční dovádění na zasněženém parkovišti k něčemu může být... Ne že bychom k tomu chtěli navádět.
Pokud na cestu vyrážíte uprostřed sněhové kalamity, musíte počítat i s noclehem právě v autě. Ostatně, i taková kolona na dálnici před hromadnou nehodou není při mínusových teplotách zrovna bezpečná.Základem je mít auto vždy alespoň ze čtvrtiny či poloviny natankované. Do zavazadelníku se hodí například energetické tyčinky, čokoláda, lahev pití, teplá bunda, silné ponožky, čepice, rukavice, zimní boty, baterka, zapalovač, startovací kabely, lopatka na sníh a případně léky, které musíte pravidelně užívat. Pro vyproštění se hodí případně i sněhové řetězy, velká lopata, gumové koberce či kus plochého dřeva.
5
Fotogalerie

Zásady jízdy na sněhu: 5 pravidel, která je třeba znát a dodržovat

Zopakujte si zásady jízdy na sněhu.

Nejen na hory, ale i do nížin už přišel první letošní sníh. Řidiči, kteří nepoužívají zimní pneumatiky už od 1. listopadu, jak s určitými doplňujícími podmínkami nařizuje silniční zákon, raději zůstávají doma, ti ostatní si zadělávají na pěkný malér.

Opatrnost je samozřejmě jedním z faktorů, který řidiči jízdu po kluzkém povrchu usnadní, je toho ale více. Stačí dodržovat následujících pravidla a sníh na silnicicíh už nemusí být ten každoročně proklínaný nepřítel.

1. Základem je plynulost

I pro jízdu v těžším terénu platí, že využití setrvačnosti a plynulých pohybují je klíčem úspěchu. Tento postup se hodí i na zasněžené silnici. Auta plná systémů stability a trakce nás oddělují od dění, a i když dokážou pomoct, je nutné, aby se řidič zdržel zbrklých zásahů.

To platí především o řízení. Trhané pohyby volantem nejsou žádoucí nikdy, nevýhody takového jízdního stylu se na kluzkém povrchu násobí. Při škubání volantem ztrácejí přední kola trakci mnohem dříve, řidič by měl rovněž jemně pracovat i s plynem a brzdou. Ne náhodou zimní režimy aut otupí reakce plynového pedálu. Vyplatí se využívat vyšších převodových stupňů, které jsou ke kolům jemnější.

Myslete také na to, že ani samotné ABS nemusí plně zaručit ovladatelnost vozu při brzdění. Při vyhýbání překážce je proto nutné pracovat s volantem pouze tak, jak je nezbytně nutné, a brát v potaz fakt, že vůz vždy nejlépe brzdí se srovnanými koly.

Pokračování 2 / 5

2. Předvídejte a myslete za ostatní

V provozu i v zimních měsících potkáváme nezkušené řidiče či auta v nevhodném technickém stavu.Více než kdy jindy se vyplatí myslet za ostatní - tedy předvídat ne snad vždy to nejhorší, ale aspoň časté chyby, kterými nás mohou ostatní ohrozit.

Nikdy nezastavujte před, nebo dokonce v kopci. Důležitá je hybnost a tak na horských silnicích nechejte ty před sebou raději odjet z dohledu a vy se do kopce raději více rozjeďte. Samozřejmě všeho s mírou - protáčet kola na místě vám v ničem nepomůže, a pokud neznáte terén, berze v potaz jeho možné náhlé změny.

Zatáčky si najíždějte vždy od vnější strany, ale na své polovině silnice. Pokud do nich nevidíte, zvolte jen takovou rychlost, jako by zatáčka měla pokračovat ostře za roh. Zvýšenou opatrnost věnujte mostům, nadjezdům a odbočování na komunikaci nižší třídy. Na těchto místech se častěji vyskytuje náledí a zhoršený stav povrchu.

Pokračování 3 / 5

3. Nechávejte si odstup

Nechávejte si větší odstup od vozidel jedoucích před vámi, na reakci na poslední chvíli není na kluzkém povrchu prostor. Vždy byste zároveň měli mít podvědomou únikovou cestu, pokud by nešlo před překážkou zabrzdit.

Obecně se jako vhodný rozestup na dálnicích považuje dvousekundová hranice. Právě to je mnohem důležitější, než celková rychlost, kterou, byť na upravené dálnici, uháníte. Vše totiž samozřejmě závisí na povrchu vozovky. Příliš pomalé tempo už při prvních vločkách může být naopak nebezpečné.

Pokračování 4 / 5

4. Poznejte svoje auto

Zamyslete se nad tím, s jakým autem do zimních podmínek vyrážíte. Především brzdy a pneumatiky by měly být v bezvadné kondici. Před jízdou se ubezpečte, že na autě nepovezete kilogramy sněhu. Nejen, že poprašky budou štvát řidiče za vámi a hned poté i policii, ale při brzdění se může hrouda nahrnou na čelní sklo a zamezit výhledu. Myslete také na to, že LED svítilny a světlomety jsou studeným zdrojem světla, a tak je nutné před jízdou jejich sklo odmrazit, stejně jako čelní a boční okna auta.

Důležité je vědět o specifikách koncepce daného auta. Zejména někteří majitelé vozů s pohonem všech kol si myslí, že jejich vůz má výhodu i v zatáčkách či při brzdění. To je velký a možná i drahý omyl. Při prostém průjezdu zatáčkou na sněhu, či při brzdění, je úplně jedno, jaká kola jsou poháněna, vozy s pohonem všech mají výhodu jen při akceleraci a stoupání, případně při korekci smyku.

Dnes nejběžnější koncepce "všechno vpředu", tedy pohon předních kol od vpředu napříč uloženého motoru, má díky zatížení přední nápravy docela dobrou trakci. U těchto vozů můžete před zatáčkou přibrzdit razantněji, přenesete tak hmotnost na přední kola a auto ochotněji zatočí. Pokud to ovšem nepřeženete s nájezdovou rychlostí. 

Poznejte specifika svého auta v krizové situaci. Mluvíme o škole smyku a dalších kurzech, i takové noční cvičení na zasněženém parkovišti však k něčemu může být. Tedy ne, že bychom k tomu chtěli navádět...

Pokračování 5 / 5

5. Vozte s sebou zimní výbavu a praktické věci

Pokud na cestu vyrážíte uprostřed sněhové kalamity, musíte počítat i s noclehem v autě. Ostatně, i taková kolona na dálnici před hromadnou nehodou není při mínusových teplotách zrovna bezpečná.

Základem je mít auto vždy alespoň ze čtvrtiny natankované. Do kufru se hodí například energetické tyčinky, čokoláda, lahev pití, teplá bunda, silné ponožky, čepice, rukavice, zimní boty, baterka, zapalovač, startovací kabely, lopatka na sníh a případně léky, které musíte pravidelně užívat. Pro vyproštění se hodí i sněhové řetězy, velká lopata či kus plochého dřeva.

Doporučujeme

Články odjinud