Vozidlo se jmenuje Stella Vita, na délku měří 7,2 metru a široké je 2,05 metru. Se složenou spací nástavbou má na výšku 1,83 metru, po vysunutí jde o 2,54 metru a do stran výsuvné solární panely šířku zvýší na 4,4 metru. Zdroj: Solar Team

Vozidlo se jmenuje Stella Vita, na délku měří 7,2 metru a široké je 2,05 metru. Se složenou spací nástavbou má na výšku 1,83 metru, po vysunutí jde o 2,54 metru a do stran výsuvné solární panely šířku zvýší na 4,4 metru. | Zdroj: Solar Team

 Uvnitř najdete kuchyni, televizi i dřez, dvoučlenné posádce tedy z hlediska pohodlí nic nechybí. Zdroj: Solar Team

 Uvnitř najdete kuchyni, televizi i dřez, dvoučlenné posádce tedy z hlediska pohodlí nic nechybí. | Zdroj: Solar Team

Studenti univerzity v nizozemském Einhovenu za sebou mají na poli sluncem poháněných aut již několik úspěšných projektů Zdroj: Solar Team

Studenti univerzity v nizozemském Einhovenu za sebou mají na poli sluncem poháněných aut již několik úspěšných projektů | Zdroj: Solar Team

Se složenou spací nástavbou má na výšku 1,83 metru, po vysunutí jde o 2,54 metru a do stran výsuvné solární panely šířku zvýší na 4,4 metru. Zdroj: Solar Team

Se složenou spací nástavbou má na výšku 1,83 metru, po vysunutí jde o 2,54 metru a do stran výsuvné solární panely šířku zvýší na 4,4 metru. | Zdroj: Solar Team

Baterie má kapacitu 60 kWh a stačí na dojezd 600 kilometrů – při slunných dnech dokonce 730 kilometrů. Maximální rychlost činí 120 km/h. Zdroj: Solar Team

Baterie má kapacitu 60 kWh a stačí na dojezd 600 kilometrů – při slunných dnech dokonce 730 kilometrů. Maximální rychlost činí 120 km/h. | Zdroj: Solar Team

V rozloženém stavu sbírají solární panely energii na ploše 17,5 čtverečního metru. Zdroj: Solar Team

V rozloženém stavu sbírají solární panely energii na ploše 17,5 čtverečního metru. | Zdroj: Solar Team

Když Stella Vita dorazí do svého cíle, opětovné plné nabití zabere dva až tři dny. Zdroj: Solar Team

Když Stella Vita dorazí do svého cíle, opětovné plné nabití zabere dva až tři dny. | Zdroj: Solar Team

K vyššímu dojezdu si vozidlo pomáhá lehkým hliníkovým šasi a extrémně aerodynamickou kapotáží z laminátu s pěnovým jádrem. Zdroj: Solar Team

K vyššímu dojezdu si vozidlo pomáhá lehkým hliníkovým šasi a extrémně aerodynamickou kapotáží z laminátu s pěnovým jádrem. | Zdroj: Solar Team

 Uvnitř najdete kuchyni, televizi i dřez, dvoučlenné posádce tedy z hlediska pohodlí nic nechybí. Zdroj: Solar Team
Studenti univerzity v nizozemském Einhovenu za sebou mají na poli sluncem poháněných aut již několik úspěšných projektů Zdroj: Solar Team
Se složenou spací nástavbou má na výšku 1,83 metru, po vysunutí jde o 2,54 metru a do stran výsuvné solární panely šířku zvýší na 4,4 metru. Zdroj: Solar Team
Baterie má kapacitu 60 kWh a stačí na dojezd 600 kilometrů – při slunných dnech dokonce 730 kilometrů. Maximální rychlost činí 120 km/h. Zdroj: Solar Team
8
Fotogalerie

Sluncem poháněný obytňák Stella Vita stavěli studenti. Chtějí projet půl Evropy

Až 730 kilometrů denně bez nabíjení ze sítě a v maximálním pohodlí? To by mohl být sen ekologicky zaměřených cestovatelů. Vůz čeká náročná testovací jízda.

Studenti univerzity v nizozemském Eindhovenu za sebou mají na poli sluncem poháněných aut již několik úspěšných projektů. V roce 2013 představili první rodinné auto napájené solárními panely, později navrhli další model Stella Lux, který v průběhu roku vygeneroval více energie, než byl schopen spotřebovat, a později vytvořili model Stella Vie, což je pětimístné rodinné auto, schválené k silničnímu provozu.

I vzhledem k aktuální obrovské oblibě cestování a spaní v obytných vozech byl tento typ auta logickým dalším krokem. Vozidlo se jmenuje Stella Vita, na délku měří 7,2 metru a široké je 2,05 metru. Se složenou spací nástavbou má na výšku 1,83 metru, po vysunutí jde o 2,54 metru a do stran výsuvné solární panely šířku zvýší na 4,4 metru. V rozloženém stavu sbírají energii na ploše 17,5 čtverečního metru.

Baterie má kapacitu 60 kWh a stačí na dojezd 600 kilometrů – při slunných dnech dokonce 730 kilometrů. Maximální rychlost činí 120 km/h a když Stella Vita dorazí do svého cíle, opětovné plné nabití zabere dva až tři dny. K vyššímu dojezdu si vozidlo pomáhá lehkým hliníkovým šasi a extrémně aerodynamickou kapotáží z laminátu s pěnovým jádrem. Uvnitř najdete kuchyni, televizi i dřez, dvoučlenné posádce tedy z hlediska pohodlí nic nechybí.

Studenti vyjedou již 19. září na testovací jízdu napříč západní polovinou Evropy. Z Eindhovenu vyrazí na 3000 kilometrů dlouhou trasu přes Brusel, Paříž, Bordeaux a Madrid do jihošpanělské Tarify – to vše bez nabíjení z externích zdrojů a pouze díky solárním panelům. Nezbývá než popřát pěkné počasí.

Speciál: Alternativní pohony

K vývoji alternativních pohonů došlo kvůli ztenčujícím se zásobám ropy a problémům se znečištěním životního prostředí. V automobilovém průmyslu se v současnosti nejčastěji hovoří o pohonech na LPG, CNG, vodík a elektrický proud. Právě v posledních dvou zmíněných pohonech je podle odborníků budoucnost.

Přehled aut s pohonem na LPG Koupit auto na CNG?Auta na CNG: Jak dojedou daleko?Toyota Mirai na vodíkVW razí cenu elektroaut na minimumHyundai Nexo - SUV na vodíkRevoluční CNG-mild-hybrid Škoda do detailu

Doporučujeme

Články odjinud