5
Fotogalerie

ABS slaví narozeniny

Před třiceti lety se dnes již běžné ABS poprvé objevilo v sériových osobních automobilech. Dnes se pomalu stává standardem i v těch nejmenších vozech.

Od roku 1978 mohly být na přání tímto systémem osazeny vozy Mercedes-Benz třídy S a BMW řady 7. Mezi první vozy, jež tímto zařízením byly vybavovány sériově ve všech svých verzích, patřil v roce 1984 Ford Scorpio. Myšlenka protiblokovacího zařízení brzd (Anti-lock Brake System či Antiblockiersystem) je však stará takřka osmdesát let. V roce 1929 ji totiž aplikoval Francouz Gabriel Voisin na svých letadlech. Ačkoli v omezených sériích vyráběl i exkluzivní automobily ve stylu art deco, do nich ABS neinstaloval. Každopádně se mělo jednat o zařízení, jež by při využití co nejvyššího brzdného účinku na kolech zabránilo jejich zablokování zejména při zhoršených adhezních podmínkách a uchovalo vozidlu jeho ovladatelnost. ABS musí zajistit optimální vlastnosti na všech površích, pracovat operativně, zabránit jakémukoli rozkývání vozidla, ale také neustále kontrolovat svoji vlastní funkčnost a při sebemenším náznaku dysfunkce samo sebe odpojit a informovat o tom řidiče.

Systém ABS pro použití v osobních vozech vyvinul Bosch ve spolupráci zvláště se zmíněnými německými automobilkami. Jeho podstata vychází z impulzních, „zubatých“ koleček na nábojích kol, příslušných snímačů otáček kol, elektrohydraulických ventilů a řídicí jednotky. Pokud tato jednotka zjistí, že se některé z kol otáčí výrazně pomaleji než ta ostatní (referenční rychlost je přitom určována z otáček diagonálně umístěných kol), uvolní na něm brzdný tlak do té míry, až se jeho otáčky k ostatním přiblíží. Poté opět tlak zvýší, při opětném zablokování jej zase sníží. K tomu přitom samozřejmě dochází velmi rychle, dnešní ABS dosáhnou i dvaceti těchto cyklů za vteřinu. Výsledky jsou při intenzivním brzdění zlepšení ovladatelnosti a zkrácení brzdné dráhy na kluzkých površích, ačkoli na těch drsnějších bývá brzdná dráha naopak delší.

První systémy nesly označení ABS 2. Zprvu fungovaly pouze na přední kola, třeba u Scorpia však již byl zvláštní okruh i pro zadní kola, jež však hlídal dohromady (tříkanálová soustava). ABS se dnes stalo takřka samozřejmou výbavou nových vozů včetně těch nejmenších.

Nejedná se sice o systém všespasitelný, ale řadě řidičů, i těm zkušeným, může ušetřit některé perné chvilky. Navíc je třeba brát v potaz skutečnost, že soustava ABS se stala východiskem takřka pro všechny moderní systémy řízení podvozku, od děliče momentu EBD přes umocňovač brzdného účinku a protiprokluzový systém TCS až po stabilizaci ESP. Pravověrní motoristé sice tyto pomocníky často proklínají, ale jejich zásluha na zvyšování bezpečnosti dopravy obecně je evidentní.

ABS 1.jpgABS 2.jpg
BMW 733i.jpgMercedes S klasse.jpgFord Scorpio.jpg 

Doporučujeme

Články odjinud