76
Fotogalerie

Land Rover Series I-IV/Defender (1948-2016): Nesmrtelný

Klasický Land Rover už je minulostí. Takřka sedm dekád trvající aktivní kariéra britského off-roadu sice skončila, ale pořád vzbuzuje údiv.

Kapitoly článku:


Základ ortodoxního Land Roveru se za dlouhou dobu nezměnil, hliníková karoserie s viditelnými nýty spočívala na ocelovém žebřinovém rámu. Proč byl vybrán zrovna lehký kov, pro přesnost dodejme, že slitina obsahuje i hořčík? Nikoli s myšlenkou nějaké technické vyspělosti, nýbrž z prosté nouze. Británie po druhé světové válce trpěla nedostatkem oceli, musela se tedy najít adekvátní náhrada. Hliníku zbylo po letadlech dost... Léty se modernizovaly pouze tvary, ale i po mnoha evolucích zůstaly pořád povědomé.

1947 autowp.ru_land_rover_prototype_1.jpg1947land_rover_prototype_1.jpg1947land_rover_prototype_2.jpg
Jednomístný prototyp Land Roveru s uprostřed umístěným řízením postavil v roce 1947 Maurice Wilks doma z dílů válečného willysu (jeepu)

Jak původně farmářský vůz vznikl? Inspirací byl pochopitelně válečný americký jeep, tedy Willys typu MB a Ford GP. Tvary nakreslil Maurice Wilks poprvé nikoli na papír, nýbrž do písku v zálivu Red Wharf. I tím je Land Rover jedinečný... Jednomístný prototyp s řízením uprostřed (Centre Steer) dokončil Wilks na své farmě v Newborough na ostrově Anglesey, přičemž z jeepu použil mnohé díly a nikdy se tím nijak netajil. Byl hotov v prosinci 1947, tento první funkční vzorek dostal registrační značku HUE 166. Předsériové kusy ještě vyjely ze staré továrny v Lode Lane.

První série

Produkční vůz si odbyl premiéru 30. dubna 1948 na autosalonu v Amsterdamu a vyráběl se už od počátku v Solihullu nedaleko Birminghamu. Series I (označení se objevilo retrospektivě až po náběhu „dvojky“) existovala nejprve s rozvory 80 a 107 palců (2032 a 2718 mm). Charakteristickým prvkem se stalo dopředu sklopné čelní okno, rezerva uložená v prohlubni na kapotě a maska chladiče s ukrytými světlomety, která šla zcela vyjmout a sloužila jako rošt. Cestovatelé na ní mohli v divočině péct maso!

Šestnáctistovka s výkonem 50 koní (37 kW) pocházela z Roveru 60 série P3, v terénním voze ovšem využívala zprvu stálého pohon všech kol s redukcí půlící čtveřici rychlostních stupňů přímo řazené převodovky. Extrémně vzácné je uzavřené provedení s oblou střechou, plechovým krytem náhradního kola a dřevěnou kostrou z karosárny Tickford. Za základ s plátěnou střechou si Rover účtoval 450 liber.

1948 autowp.ru_land_rover_series_i_80_soft_top_12.jpg1948 autowp.ru_land_rover_series_i_80_soft_top_8.jpg1948 autowp.ru_land_rover_series_i_80_tickford_station_wagon_2.jpg1950 land_rover_81_prototype_4.jpg1950land_rover_81_prototype_5.jpg1954 autowp.ru_land_rover_series_i_86_station_wagon_4.jpg
Sériový Land Rover měl vpředu tři sedadla a nejběžnější bylo otevřené provedení, nejvzácnější naopak STW Tickford. Motory se z objemu 1,6 l zvětšovaly a přidal se i diesel

Vozy ročníku 1950 už měly mřížku obepínající nekrytou dvojici kulatých předních reflektorů, o dvě léta později se pod kapotu dostal nový dvoulitr s 39 kW (53 k). Na jedničku a dvojku zabíral land rover stále na všechna čtyři kola, u vyšších stupňů se nově nabízela možnost volby. V sezóně 1954 se znovu změnila příď, mřížka už se nacházela pouze mezi světly a pod nimi. Tehdy byla vzdálenost mezi nápravami kratší varianty natažena na 86 palců (2184 mm). Instalace naftového dvoulitru se stejným výkonem jako v případě zážehového (1957) si vynutila další prodloužení rozvoru na 88 a 109 palců (2235, respektive 2769 mm). Na dlouhou dobu poslední...

Druhá série

Modernizovanou sérii II (1958-1961) vystřídala záhy ještě dále modifikovaná IIA. Obě se od svých předchůdců lišily pouze v detailech, například parkovacími světly a směrovkami v blatnících. Ve „dvojce“ debutovaly zajímavé nákladní Forward Control s předsunutou kabinou. Na export šla auta už od počátku kariéry se zážehovým čtyřválcem 2286 cm3/54 kW (73 k). Raritou byla zhruba dvacítka Forest Roverů s velkými koly postavených společností Roadless Traction Limited.

1958 autowp.ru_land_rover_series_ii_88_pickup_1.jpg1958 land_rover_series_ii_109_pickup_1.jpg1961 autowp.ru_roadless_109_forest_rover_2.jpg1962 autowp.ru_land_rover_series_ii_forward_control_2.jpg1966 autowp.ru_land_rover_series_iia_forward_control_fire_service_1.jpg1968 autowp.ru_land_rover_lightweight_1.jpg
Druhá série (1958-1971) zahrnovala i Forest Rovery, nákladní Forward Control a vojenské speciály Lightweight

V „áčku“ se objevil stejně objemný diesel, později (1967) pak první řadový šestiválec 2625 cm3 s rozvodem IOE (sací ventil v hlavě, výfukový v bloku). Tehdy Rover ztratil samostatnost, pohltil jej Leyland, záhy přejmenovaný na British Leyland Motor Corporation, zkráceně BLMC. Pro armádu se vyráběla od listopadu 1968 odlehčená verze Lightweight schopná i letecké přepravy, která přežila až do třetí série. Počínaje únorem 1969 následovala blikače přední světla, od té chvíle se tato konfigurace prakticky nezměnila...

Třetí série

Třetí série (1971-1985) dostala novou plastovou mřížku chladiče a rezerva se přesunula na záď, nebo u pick-upů do nákladového prostoru. Benzinový čtyřválec OHV 2,29 l/52 kW doplnil znovu šestiválec 2,63 l s výkony 60, respektive 63 kW (82-86 koní) a naftový 2,29 l/46 kW. Zůstaly čtyřstupňové převodovky s redukcí a mechanicky vypínatelnou čtyřkolkou, dočkaly se však kompletní synchronizace. V kabině byly přemístěny „budíky“ pod volant a také na palubní desce našly místo modernější a lehčí materiály místo kovu. Land Rover Ltd. se v roce 1978 stal samostatným výrobcem, byť stále v rámci nyní již státního koncernu, který několikrát změnil jméno...

1971 autowp.ru_land_rover_series_iii_1.jpg1971 autowp.ru_land_rover_series_iii_109_1.jpg1971 autowp.ru_land_rover_series_iii_swb_4.jpg1971 autowp.ru_land_rover_series_iii_swb_van_4.jpg1971autowp.ru_land_rover_series_iii_swb_soft_top_1.jpg1979 land_rover_series_iii_109_station_wagon_1.jpg
Třetí série byla až do příchodu Defenderu nejpopulárnější ze všech. Dobíhala až do poloviny 80. let souběžně se čtvrtou

Produkce osobních Roverů se koncem 70. let odstěhovala v rámci restrukturalizace BL do Cowley. V dnešní době downsizingu je zajímavá nabídka benzinového vidlicového osmiválce 3532 cm3/68 kW, klasiky původem od Buicku. Oba čtyřválce se ještě dočkaly pětkrát uloženého klikového hřídele.

Čtvrtá série

V roce 1983 měl premiéru radikálně modernizovaný Land Rover s notně upravenou karoserií, který vlastně vydržel jen s malými změnami až do samotného konce. Neoficiálně bývá značen coby série čtvrtá. Ta se sice nevzdala tuhých náprav, ale místo tradičních podélných půleliptických listových per nabídla moderní vinuté pružiny a také kotoučové brzdy vpředu, základní rozvory se prodloužily definitivně na 92,6 a 110 palců (2360 a 2794 mm). Používalo se slovní označení Ninety a One Ten, kratší model se navíc o rok opozdil. Radikální proměnou prošla nyní černá přední mřížka a jednodílné čelní sklo místo tradičního dvoudílného.

1983 land_rover_110_county_station_wagon_6.jpeg1984 autowp.ru_land_rover_90_county_station_wagon_1.jpg1984 autowp.ru_land_rover_defender_90_pickup_6.jpg
Land Rover Ninety/One Ten přinesl v roce 1983 modernější techniku: vinuté pružiny a kotoučové brzdy. Nový vzhled přídě vydržel s drobnými vylepšeními až do konce kariéry

Čtyřkolka už byla zase s definitivní platností stálá s uzamykatelným mezinápravovým diferenciálem, maticové kuličkové řízení dostalo posilovač a postupně přicházely na řadu pětistupňové převodovky. Tříapůllitrový osmiválec posílil nejprve na 86 a později dokonce na 100 kW.

Zážehové a vznětové čtyřválce zdědila „čtyřka“ nakrátko z třetí série, brzy je následovaly dvouapůllitrové diesely, ten s 51 kW (60 k) měl poprvé turbodmychadlo. V roce 1985 se přidal nový zážehový 2,5 l/62 kW (83 k) jako náhrada za starou „dvatrojku“ a také nejdelší model 127 s rozvorem 3226 mm. V rámci nové a zprivatizované Rover Group (1988) byl Land Rover znovu vyčleněn jako samostatná skupina.

Land Rover

První vůz Land Rover vznikl ve Velké Británii v roce 1947 jako inspirace americkým Jeepem.

V roce 1978 se značka specializující se na terénní automobily oddělila od Rover Company. Vlastnilo ji BMW a Ford, od roku 2008 patří k indickému Tata Motors.

Range Rover • Range Rover Velar • Range Rover Evoque • Land Rover Discovery • Land Rover Defender

Doporučujeme

Články odjinud