Jeep Willys v Evropě Archiv

Jeep Willys v Evropě | Archiv

Jeep Willys v Evropě Archiv

Jeep Willys v Evropě | Archiv

Jeep Willys v Evropě Archiv

Jeep Willys v Evropě | Archiv

Jeep Willys v Evropě Archiv

Jeep Willys v Evropě | Archiv

Jeep Willys v Evropě Archiv

Jeep Willys v Evropě | Archiv

Jeep Willys v Evropě Archiv

Jeep Willys v Evropě | Archiv

Jeep Willys v Evropě Archiv

Jeep Willys v Evropě | Archiv

Jeep Willys v Evropě Archiv

Jeep Willys v Evropě | Archiv

Jeep Willys v Evropě Archiv

Jeep Willys v Evropě | Archiv

Jeep Willys v Evropě Archiv

Jeep Willys v Evropě | Archiv

Jeep Willys v Evropě Archiv

Jeep Willys v Evropě | Archiv

Jeep Willys v Evropě Archiv
Jeep Willys v Evropě Archiv
Jeep Willys v Evropě Archiv
Jeep Willys v Evropě Archiv
11
Fotogalerie

Vylodění v Normandii: Příběh, jak se do Evropy dostala legenda Jeep Willys

Byla to jedna z těch událostí, kdy Evropu doslova zaplavila americká auta. Nehledě na to, za jak smutných okolností.

Svět si celý dnešní den připomíná vylodění spojeneckých vojsk na severofrancouzském pobřeží. Kanadská, americká a britská vojska připlula k francouzským pobřežím 6. června 1944, kde proběhl jeden z největších masakrů druhé světové války. Tento Den D byl již několikrát zfilmován, z nichž asi každý bude znát Zachraňte vojína Ryana.

Jedním z hrdinů tohoto památného dne byl samozřejmě i automobil. Nebyl jím nikdo jiný než Jeep Willys. S maximální rychlostí 105 km/h a dojezdem na jednu nádrž 380 kilometrů se Jeepy řítily po francouzských pobřežích, kde po válce mnohdy zůstaly a začaly postupně chátrat.

Kousky rzi však pro domácí kutily a nadšence nic neznamenají, a tak se občas najde nějaký Angličan, který si ve Francii či jinde v Evropě zpustošeného Willyse objeví, přiveze domu a zrestauruje. Následně si pak majitelé mezi sebou konají srazy a vzdávají tak hold památce této události.

Nebyl to samozřejmě jen Jeep, co si vojska do Evropy přivezla. Byla to spousta tanků, motorek Harley-Davidson a Jeepu sekundoval větší a drsnější Dodge WC 51. Co ale samotný Willys? To zpočátku totiž vůbec nebyl Jeep. Připomeňte si velmi ve stručnosti jeho historii.

Na začátku 40. let chtěla americká armáda lehké transportní vojenské vozidlo a zahájila konkurz. Vzhledem k vysokým požadavkům se zúčastnily pouze 3 společnosti - American Bantam, Willys-Overland a Ford. Právě Bantam vyrobil předchůdce Jeepu již v roce 1938, jejich model BRC 40 tak u armády také sloužil.

Nakonec vyhrál Willys, protože byl nejlevnější. Armáda ihned zadala zakázku na 16.000 kusů. Aby se stihlo zásobovat, dostal Ford nabídku vyrábět vozy Willys MB licenčně pod názvem Ford GPW (General Purpose Willys). Pro Ford to muselo být, jako když vás bývalá přítelkyně poprosí o vymalování pokoje a ještě za to královsky zaplatí.

A co vlastně znamená „Jeep“? Podle všeho označení vzešlo z vyslovování zkratky GP (General Purpose). Jeep Willys se stal legendou. Po válce se jich většina vrátila domů, některé tu ale zůstaly. A právě ty vyhledávají „lovci pokladů“ a hezky doma si je restaurují. A dnes je jeden z těch dnů, kdy vyjedou ven.

Jeep

Jeep, založený v roce 1941, zvítězil v soutěži vyhlášené americkou armádou. Od roku 1945 začal vyrábět i civilní terénní automobily.

Je to tradiční výrobce off-roadů a jeho název je často synonymem pro tento typ automobilů. Patří do skupiny Stellantis.

Jeep Renegade • Jeep Compass •​ Jeep Cherokee •​ Jeep Wrangler

Doporučujeme

Články odjinud