76
Fotogalerie

Test Peugeot 207 1,4 VTi: nejlepší „čtrnáctka“

Vyzkoušeli jsme faceliftovaný Peugeot 207 s motorem 1,4 VTi. Jak si stojí a co umí ve srovnání s novým Citroënem C3 HDi?

Kapitoly článku:


Levandulová pole, dobré víno, zasněžené vrcholky hor, malebná zákoutí jižních pláží a  větrem bičované západní pobřeží - to je stále ještě ta krásnější tvář Francie. A právě v zemi Galtského kohouta se zrodila celá řada velice úspěšných automobilů. Vzpomeňme například na populární „kachnu, Renault 5 nebo Citroën DS. Úspěchy se ale může chlubit i automobilka se lvem ve znaku, která na svět přivedla několik zatraceně oblíbených modelů. Za všechny jmenujme alespoň 205, kterého se vyrobilo na 5,3 miliónů kusu a v ostré verzi GTi  byl postrachem i mnohem silnějších vozů. Nekonečný úspěch stále ještě zaznamenává i následovník v podobě modelu 206, který se stále prodává od roku 1998. A aby toho nebylo málo, do síně slávy můžeme zařadit i 207, která byla dosud vyrobena více než v milionu exemplářích.

Tip: Přečtěte si také naše dřívější testy Peugeotu 207 ve verzích GT 1,6 turbo a Coupe-Cabrio s tímtéž motorem.

V segmentu malých automobilů je ale v současné doslova našlapáno. Mezi malými vozy se objevila nová generace Citroënu C3, Fordu Fiesta a Volkswagenu Polo, kterým se daří dosahovat vysokých prodejů a osud starší dvěstěsedmičky se zdá být na první pohled zpečetěn. Pojďme se tedy podívat na druhou nejžádanější variantu Peugeotu 207 a odhalit, co stojí stále za slušnými prodeji. A také jak si 207 dokáže poradit s nejbližším a nejnovějším konkurentem od sesterské automobilky.

Test Peugeot 207 14 VTi 01.jpg Test Peugeot 207 14 VTi 03.jpg Test Peugeot 207 14 VTi 06.jpg

Loňské omlazení vzhledu prospělo

Čtyři roky na trhu. To je pro malý model docela dlouhá doba. Loňský rok však přinesl drobný facelift a malé lvíče tak dostalo nový přední nárazník s lichoběžníkovým úsměvem a upravené mlhovky. Vzadu se můžeme těšit z koncových světel ze skutečných LED diod, které nahradily „včelí plástve“, jež diody pouze imitovaly. Přítomnost LED diod je ve třídě malých automobilů stále ojedinělý počin. Přestože Peugeot 207 musí svádět boje s řadou nových i omlazených konkurentů, vede si po stránce designu stále dobře.

Test Peugeot 207 14 VTi 09.jpg Test Peugeot 207 14 VTi 10.jpg Test Peugeot 207 14 VTi 12.jpg

Interiér v duchu drobných změn

Také interiér doznal několika menších změn, ale podívejme se na něj trochu obšírněji.

Sedadlo řidiče je nastavitelné podélně i výškově a sedák je dostatečně dimenzovaný a příjemně tuhý. Peugeot 207 umožňuje na rozdíl od Citroënu C3 výškově nastavit přední pásy, což ocení zejména nižší osoby. Obě přední sedadla nabízejí dostatek prostoru a poskytují solidní pohodlí (platí i o opěrkách hlavy).  Kabina nabízí vpředu o 60 mm více místa než například konkurenční Fabie, z čehož jednoznačně profitují cestující v oblasti ramen. Vpředu bych uvítal více odkládacích míst a loketní opěrku.

Test Peugeot 207 14 VTi 14.jpg Test Peugeot 207 14 VTi 15.jpg Test Peugeot 207 14 VTi 17.jpg

Volant má průměr 390 mm, což je oproti běžným 370 mm celkem dost a již při prvním kontaktu s ním vám to dá pocítit. Kruhové ukazatele v přístrojové kapličce dostaly bílé pozadí namísto černého, což nepatrně snižuje čitelnost, přístrojovou desku to ale vizuálně oživuje. Nové jsou i ovladače klimatizace, bohužel zůstaly příliš nízko. V současné době oceňuji klasické ručičky palivoměru a ukazatele teploty, nevím, koho u řady jiných vozů napadlo je nahrazovat v prvním případě digitálním ukazatelem a v druhém případě ničím.

Na zadních sedadlech se pohodlně usadí dva dospělí a pokud nejsou extra vysocí, nebudou trpět. Zavazadlový prostor pojme v základním pětimístném uspořádání na 267 litrů zavazadel, přičemž na šířku disponuje prostorem 1030 mm, na délku 700 mm a na výšku 500 mm. Po sklopení zadních sedadel lze docílit využitelného objemu 923 litrů, což v praxi značně komplikuje vzniklý schod. Potěší ovšem přítomnost plnohodnotné rezervy.

Test Peugeot 207 14 VTi 40.jpg Test Peugeot 207 14 VTi 41.jpg Test Peugeot 207 14 VTi 42.jpg 

Čtrnáctistovka, čtrnáctistovka a zase čtrnáctistovka

Že v nadpisu nevidíte mezi uvedenými pohonnými jednotkami žádný rozdíl? Není divu, jde ale o tři různé motory, Peugeot totiž nabízí pro model 207 čtrnáctistovek celou partičku. První možností je stárnoucí osmiventilová čtrnáctistovka (1360 cm3) s výkonem 54 kW, která není ničím zajímavá a slouží jen jako základní stavební kámen. Svými vlastnostmi a schopnostmi vyhoví spíše nenáročným řidičkám a méně náruživým motoristům. Další možnou motorizací je vznětová jedna-čtyřka HDI (1398 cm3) s ještě menším maximálním výkonem 50 kW. A konečně poslední možností je šestnáctiventilová čtrnáctistovka (1397 cm3) nesoucí označení VTi. Ta umí vyprodukovat 72 kW a starala se o pohon námi testovaného exempláře.

Test Peugeot 207 14 VTi 45.jpg Test Peugeot 207 14 VTi 50.jpg Test Peugeot 207 14 VTi 53.jpg

A bylo to dobře. Agregát vznikl ve spolupráci koncernu PSA Peugeot Citroën a německé automobilky BMW.  Variabilní časování sacích a výfukových ventilů spolu s přímým vstřikem benzínu řadí tento maloobjemový motor do čela dostupných atmosférickým agregátů. Relativně vysoký výkon 95 koní je dosahován při 6 000 ot./min., přičemž točivý moment vrcholí hodnotou 135 Nm v 4 000 ot./min. Tyto hodnoty dovolují 1 234 kg těžkému Peugeotu zdolat stovku za 12,1 s a rozjet ho až na maximálku 185 km/h. Žádný hot hatch to není, ale na stále docela kompaktní mini to nejsou špatné hodnoty.

Parametry této motorizace vás možná neuchvátily, samotné chování motoru ale umí udělat v reálu  výborný dojem. V současné době jen těžko najdeme na trhu vyzrálejší atmosférickou jedna-čtyřku, která se může chlubit rychou reakcí na plynový pedál, ochotou jít do otáček a solidní pružností. Po stránce charakteru motoru zkrátka nelze nic vytknout.

Test Peugeot 207 14 VTi 36.jpg Test Peugeot 207 14 VTi 37.jpg Test Peugeot 207 14 VTi 38.jpg

Ani spotřeba paliva není jeho slabou stránkou - bez větších ohledů na ekonomiku jízdy lze apetit motoru dlouhodobě udržet kolem hranice 7 l/100 km. Není však problém jezdit za šest, ale také za devět, to pokud se rozhodnete pětadevadesát francouzsko-německých koníků více „ždímat“. Nutno navíc podotknout, že vůz měl v době testu najeto příliš málo kilometrů a s přibývajícími kilometry lze očekávat další pokles spotřeby.

Za první čtyři měsíce letošního roku nejvíce českých zákazníků (401) sáhlo po základní čtrnáctistovce, druhou nejoblíbenější motorizací je právě testovaná varianta jedna-čtyřky VTi (252 ks). Vzhledem k ohromnému rozdílu mezi základní 1,4 a verzí VTi tedy doporučujeme si za modernější motor připlatit, z 207 udělá pocitově docela jiné auto.

Test Peugeot 207 14 VTi 33.jpg Test Peugeot 207 14 VTi 34.jpg Test Peugeot 207 14 VTi 35.jpg

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud