Přes okno slyším odpočítávání: 3,2,1…, pedály na podlahu a jeden tisíc osmdesát koní se může dát do práce.
Kapitoly článku:
Uvedu vás do obrazu. Je takový pěkný srpnový pátek, na prázdném letišti stojí Porsche Panamera Turbo, hned vedle odfukuje ze čtveřice výfuků nové BMW M6 Gran Coupé. Porsche má pod kapotou 520 koní, BMW ještě o 40 koní více. Auta pěkně srovnaná na čáře, kolega Jirka odpočítává. Tři, dva, jedna, chvíle ticha a najednou se dá dohromady 1080 koní do práce, respektive přibližně čtyři tuny čisté váhy se dají do pohybu a to pěkně prosím takovým stylem, že jsem rád, že mi nezapadl jazyk. Za čtyři sekundy míjíme 100 km/h o chvíli později už jedeme přes 200 km/h a obě auta jakoby ani nezajímalo, že se konec dráhy blíží v pekelně rychlém tempu. Nejvyšší čas pro keramické kotouče. Dnes vám můžeme nabídnout test, který už teď patří mezi největší favority na první místo v žebříčku toho nejlepšího, co jsme v roce 2013 řídili.
Nestává se příliš často, aby se nám podařilo dát k sobě v jeden čas na jedno místo dvě absolutní špičky nabídek takových automobilek, jakými je Porsche a BMW. A už vůbec se nestává (respektive já jsem takovou věc ještě nezažil), aby něco z dílny Porsche, co má na karoserii nalepený štítek Turbo, bylo označováno za pomalejší vůz. Jenže občas se na každého usměje štěstí, takže můžeme porovnat M6 Gran Coupé s modernizovanou Panamerou Turbo. A neztrácejme čas, protože dnes nás čeká hodně práce.
Základní parametry: pět metrů na délku, dvě tuny váha, výkon daleko za hranicí 500 koní.
Asi nebude příliš těžké vás přesvědčit, že jsem se na tohle srovnání velmi těšil. Kromě samotného faktu, že se nám dostalo do rukou stádo čítající 1080 koní, respektive dvě auta schopná překonat hranici 300 km/h bliknutím světla, tu byl ještě jeden důvod, který mě hodně zajímal. Jak šestkové BMW, tak hlavně Panamera, jsou auta, u kterých je z určitého úhlu pohledu všechno špatně. Jak se pro pána má skloubit dohromady délka přesahující pět metrů, hmotnost dvou tun a šířka menšího autobusu s ambicemi na pekelně rychlé, sportovní a zábavné svezení?
U Panamery je to ještě navíc okořeněno přítomností pohonu všech kol, který jsem (no musím se bez mučení přiznat) z nějakého důvodu automaticky očekával také u M6. Asi už mi ty neustálé tiskové zprávy o novinkách a rozšiřování nabídky xDrive trochu vlezly na mozek. Z minulosti ovšem vím, že obě automobilky si umí bez nejmenšího problému poradit s různými nástrahami konstrukce a fyziky a navzdory všem předpokladům nakonec pustí na trh auta, jejichž stoprocentní využití zvládne pomalu jen Sebastian Loeb a pár šťastlivcům, kterým bylo co se řidičského umění týká z hůry dáno. Přesvědčil jsem se o tom třeba u X5 M, o Porsche 911 se svou koncepcí á la kladivo ani nemluvě. Kam až sahají schopnosti lidí z obou automobilek, nad tím občas nezbývá než žasnout a já jsem byl moc zvědav, co dokázali provést v tomto směru s testovanou dvojicí pětimetrových drobečků.
Panamera má po faceliftu, který ale nic zásadního co se designu týká nepřinesl. Zezadu auto trochu připomíná Cayman.
Cayman-style
BMW M6 Gran Coupé je relativní novinka na trhu, takže odpověď na otázku, proč ji testujeme, je jasná. O Porsche Panamera to neplatí, ale opět nebude těžké uhádnout, proč tento model znovu vyrazil k novinářům na klidné a decentní testovací jízdy. Panamera dostala facelift, takže je určitě potřeba, než se vydáme hledat motoristické nebe či peklo, říci k tomuto tématu něco více.
Nebudu chodit kolem kaše o teplotě blízké bodu varu, Panamera mě svým designem nikdy zrovna dvakrát neuchvátila. Ale znám ve svém okolí řadu lidí, kteří ji považují za absolutní bombu. Evidentně podobní lidé nejsou pouze v mém okolí, protože facelift toho na karoserii mnoho nezměnil. Já jsem doufal, že designéři sáhnou do vzhledu své vlajkové lodi více. Ale nestalo se a na první pohled by člověk snad ani novinky nepostřehl.
Panamera dostala nový nárazník, světla, objevily se nové diody denního svícení, vzadu se stěhovala registrační značka, znovu se opravovaly svítilny a nárazník. Zezadu mi teď Panamera ze všeho nejvíce připomíná Caymann, který strávil pár hodin u pořádně výkonného kompresoru. Pohled zepředu se nezměnil. Nemohu si pomoc, vidím Cayenne, byť Porsche od samého začátku kariéry tohoto modelu dávalo jasně a hlasitě najevo, že i jejich velké kupé má DNA převzaté z legendy jménem 911.
Nová světla jsou taktéž dílem poslední modernizace. Nejvíce se toho ale událo v nabídce motorizací.
Co se změnilo výrazně, to je nabídka motorizací. Nově si můžete pořídit hybrid, do věčných lovišť se odebral atmosférický osmiválec pracující u S a 4S a na jeho místo se nastěhoval nový přeplňovaný šestiválec. Abychom byli kompletní, pak musím ještě přidat informaci o verze Executive, což je Panamera s prodlouženým rozvorem náprav, a v našem případě určitě musím zmínit vrcholné Turbo, které dostalo dvacet koní navíc.
Takže: Panamera je možná o něco modernější a určitě k radosti EU také úspornější. Jinak jde ale v podstatě o to stejné auto, kterému se revoluce obloukem vyhnula a místo ní se dostavila taková běžná evoluční omlazovací kúra.