Naposledy vyráběla Škodovka kabriolet v 60. letech. Že by se tento fakt měl změnit, dávají jasně najevo studenti Středního odborného učiliště Škoda Auto, kteří postavili už sedmý koncept. Počtvrté jde o otevřený vůz, nazvaný Škoda Slavia.
Plechy na úpravu tentokrát poskytla scala a při návrhu se šestadvacet žáků a pět žákyň inspirovalo hned u dvou modelů z historie české značky. Jméno mu dala jízdní kola, která Laurin a Klement produkovali v úplném počátku své firmy právě pod značkou Slavia. Tvar vozu je odkazem na Škodu 1100 OHC, závodní placku z roku 1957, jež vznikla ve dvou kusech jako otevřený spider a ve dvou coby kupé. Právě spider stál vzorem při ztvárnění zadní části slavie.
Typická aerodynamická kapka za řidičem 1100 OHC byla mladým designérem přenesena na otevřenou scalu, avšak tentokrát s hranami, aby lépe navazovala na ostřejší design moderního vozu. Právě tento detail byl také podle studentů jedním z největších zádrhelů při návrhu a dlouho nebylo jisté, zda budou kapky hranaté, nebo zakulacené. Se střechou se u slavie vůbec nepočítalo, jako pravověrný spider nenabízí ani základní plátěnou stříšku.
Spider pro chalupáře
Na samotné technice sériové scaly se nic nezměnilo. Pod kapotou zůstala původní neupravená patnáctistovka o výkonu 110 kW. Jak nám ale studenti prozradili, původní plány byly poněkud divočejší. Dlouho se totiž zvažovalo, že se do prostoru vzniklého zrušením zadních sedaček nastěhuje motor a výkon bude přenášet na zadní nápravu. Přílišná komplikovanost spojená s nedostatkem času kvůli koronavirové krizi ale rozhodla o zanechání pohonné jednotky na původním místě. Díky tomu ale otevřený vůz nabízí to, co Češi ocení nejvíce: obrovský kufr.
Čínský virus také může za poněkud disproporční vzhled slavie. Krátké dveře ze sériové scaly totiž původně měly být prodlouženy, nedostatek času ale utnul i tento plán. I tak je ovšem slavia naživo působivá, čemuž napomáhají další detaily: dvacetipalcová kola, velký černý spoiler na zádi a zvláštní bílý lak s modrým fosforeskujícím pigmentem, viditelným pod přímým sluncem.
Stylový showcar si můžeme také projet. Usedáme do sportovních sedaček se čtyřbodovými bezpečnostními pásy, za nimiž se ukrývají obrovské reproduktory a dva vyšití čeští lvi. Po nastartování se ozve hezky sytý zvuk sportovního výfuku, slibující zajímavé svezení. Což samozřejmě znepříjemňuje upozornění, ať slavii příliš nerozjíždíme. Přece jen jde o koncept určený spíše pro statické prezentace. Při jízdě se přesto z vozu neozývá žádné praskání ani jiné pochybné zvuky.
Příjemná jízda po lesním okruhu, při níž se snažíme nenabourat do vpředu jedoucího pick-upu Funstar s fotografem na korbě, jen připomíná, jaká je škoda, že nic podobného z Boleslavi na silnice jistě nevypustí.
Škoda Slavia: Základní technické údaje |
Motor |
zážehový, R4 |
Zdvihový objem [cm3] |
1498 |
Výkon [kW] |
110 |
Točivý moment [N.m] |
250 |
Převodovka |
7A |
Poháněná kola |
přední |
Vnější rozměry, rozvor [mm] |
4362 x 1793 x 1410, 2649 |
Provozní hmotnost [kg] |
1210 |
Článek vyšel v aktuálním čísle časopisu Svět motorů. Můžete si ho objednat na ikiosek.cz.