34
Fotogalerie

Ford Taunus: ryze německé období

Střední model Taunus se ve druhé polovině dvacátého století stal evropským synonymem pro kvalitní a robustní cestovní vozy.

Kapitoly článku:


Meziválečné počátky

Vozy Taunus se vyráběly především v Německu a od sedmdesátých let se jednalo o identické stroje, jaké vyráběla britská divize Fordu pod jménem Cortina. Název Taunus si tyto Fordy vypůjčily od německé hory a vyráběly se od roku 1948 až do roku 1984. Pravdou je, že první Taunus se objevil již před druhou světovou válkou, přičemž šlo o typ G73A produkovaný v letech 1939 až 1942, za první v řadě se však obecně považuje provedení G93A z let 1948 až 1952.

Ford Taunus G73A.jpgFord Taunus 1953.jpgFord Taunus G93A 1951.jpg
V okolí druhé světové války se Ford Taunus vyráběl ve verzích G73A a G93A

Jednalo se o vylepšený model Eifel vybavený čtyřválcem s objemem 1 172 ccm, delším podvozkem a aerodynamicky tvarovanou karosérií. Tento Taunus byl vůbec prvním německým Fordem osazeným hydraulickými brzdami a celkem se jej vyrobilo 74 128 exemplářů včetně užitkových variant. S příchodem generace M v roce 1952 adoptovaly jméno Taunus všechny v Německu vyráběné Fordy, přičemž orientaci usnadňovalo doplňkové označení 12M, 15M, 17M, 20M a 26M.

Písmeno M mělo znamenat Meisterstück, tedy veledílo, jméno Taunus se v té době objevovalo i na exportních trzích, zvláště na těch, kde byly nabízeny i výrobky britských nebo amerických továren Ford. Menší modely 12M, 15M a 17M byly vybaveny čtyřválcovými řadovými a později i vidlicovými zážehovými motory s objemy ve třídách 1,2, 1,5, resp. 1,7 l, zatímco větší modely poháněly vidlicové šestiválce.

Rozhodný krok vpřed

Taunus 12M se v roce 1952 stal prvním zcela novým německým poválečným Fordem s pontonovou karosérií, jež byla svým vzhledem dosti podobná britskému modelu Zephyr. Zachovával si letitý čtyřválcový motor se spodem vedenými ventily, objemem 1 172 ccm a výkonem 38 koní (28 kW), což mu umožnilo dosáhnout rychlosti 112 km/h.

Ford Taunus 12M 1952.jpgFord Taunus 12M Cabriolet 1952.jpgFord Taunus 1952.jpg
Do padesátých let vystartoval Taunus s novou, pontonovou karoserií

O tři roky později nabídku obohatil typ 15M vybavený novým motorem o objemu 1 498 ccm a výkonu 55 koní (40 kW), nejvyšší rychlost se pak blížila hranici 130 km/h. Všechny vozy řad 12M a 15M byly osazeny dvoudveřovými karosériemi, ke standardním sedanům se záhy připojily i užitkové verze. Roku 1959 prošel nejmenší Taunus nenápadnou modernizací, jež přinesla především splynutí řad 12M a 15M do jediné, výkonnější provedení se nyní jmenovalo 12M 1,5l. 

Ford Taunus 12M P4 1962 2.jpgFord Taunus 12M P4 1962 3.jpgFord Taunus 12M P4 1962 4.jpg
Taunus 12M P4 byl v roce 1962 zcela novým vozem a nabídl pohon předních kol

Na zcela nový model si museli příznivci kompaktních Taunusů počkat až do roku 1962, kdy se představila generace 12M P4. Mezi zásadní novinky patřily karosérie, moderní vidlicové motory a převratný pohon předních kol (byl to první Ford s předním pohonem, který až později následovaly modely Fiesta). Pohonné jednotky byly nabízeny v objemových verzích 1 183 a 1 498 ccm, ta slabší byla naladěna na skromných 40 koní (29 kW), větší z nich postupem času posilovala z výchozích 50 až na 65 koní (37, resp. 48 kW), což posunulo nejvyšší rychlost z původních 135 na 144 km/h.

Ford Taunus 12M P4 1962 5.jpgFord Taunus 12M P4 1962.jpgFord Taunus 12M P4 1963 2.jpg
Předností Taunusu P4 byla široká škála motorů i karosářských verzí

Rozšířila se i nabídka karosérií, kromě dvou a čtyřdveřových sedanů byly k dispozici i kupé a dvě provedení kombíků. Rok 1966 se stal chvílí pro premiéru nepatrně modernizované generace P6, ale především rokem návratu označení 15M.

Ford Taunus 15M P6.jpgFord Taunus 15M P6 1.jpgFord Taunus 12M Turnier P6.jpg
Vozy 15M a 12M ve faceliftovaném provedení P6

Základní typ 12M se dále dodával s motory 1 183 a 1 305 ccm o výkonovém rozpětí 45 až 53 koní (33 až 39 kW), obnovený model 15M mohl být vybaven jednotkami o objemu 1 498 a 1 699 ccm. Jejich výkon se pohyboval od 55 do 75 koní (40 až 55 kW), nejvyšší rychlost sahala od 136 do 158 km/h. Kariéru Taunusu P6 ukončilo v roce 1970 představení zcela nové generace Taunus TC.

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud