Následně uživatel platí měsíční poplatek startující na 2 750 Kč a 1,7 Kč za ujetý kilometr, přičemž se zavážete ujet měsíčně minimálně 500 km.

Následně uživatel platí měsíční poplatek startující na 2 750 Kč a 1,7 Kč za ujetý kilometr, přičemž se zavážete ujet měsíčně minimálně 500 km.

4. místo - Peugeot 208/e-208 (141 bodů)

4. místo - Peugeot 208/e-208 (141 bodů)

Ano, částečnou odpovědí je sdílení vozů, ale kdo by chtěl v časové tísni běhat po ulicích a hledat volný vůz?

Ano, částečnou odpovědí je sdílení vozů, ale kdo by chtěl v časové tísni běhat po ulicích a hledat volný vůz?

e-208 pak umožňuje nabíjení výkonem až 100 kW, kdy se nabije z 20 na 80 % kapacity baterie pod 25 minut.

e-208 pak umožňuje nabíjení výkonem až 100 kW, kdy se nabije z 20 na 80 % kapacity baterie pod 25 minut.

Peugeot 208

Peugeot 208

Od prvního uvedení modelu na trh se bude tedy modelový rok 2023 o 17,6 % delším dojezdem a o 15 % menší spotřebou elektrické energie, která má činit 12 kWh/100 km.

Od prvního uvedení modelu na trh se bude tedy modelový rok 2023 o 17,6 % delším dojezdem a o 15 % menší spotřebou elektrické energie, která má činit 12 kWh/100 km.

Služba aktuálně běží ve Francii a postupně se bude rozšiřovat do dalších zemí Evropy.

Služba aktuálně běží ve Francii a postupně se bude rozšiřovat do dalších zemí Evropy.

Ceny vycházejí dle aktuálního kurzu eura.

Ceny vycházejí dle aktuálního kurzu eura.

Tu skupina v tiskové zprávě blíže nespecifikovala, přitom pro kalkulaci výhodnosti bude klíčová.

Tu skupina v tiskové zprávě blíže nespecifikovala, přitom pro kalkulaci výhodnosti bude klíčová.

Pronájem se skládá z počáteční „omezené částky“, což lze volně chápat jako akontaci.

Pronájem se skládá z počáteční „omezené částky“, což lze volně chápat jako akontaci.

V nabídce je dvojice sesterských modelů Peugeot e-208 a Opel Corsa-e postavených na stejné platformě s baterií umožňující dojezd 350 km.

V nabídce je dvojice sesterských modelů Peugeot e-208 a Opel Corsa-e postavených na stejné platformě s baterií umožňující dojezd 350 km.

38
Fotogalerie

TEST Peugeot e-208 GT 100 kW: Cizelace městského auta pro nadšence

Peugeot 208 se prodává i v elektrické variantě. Zkusili jsme si kousek v nejvyšší výbavě GT.

Radosti
Komfortní podvozek
Příjemné ovládání
Atraktivní design
Starosti
Vysoká cena
Vysoká spotřeba
Hluk od podvozku
8  /10
 

Peugeot 208 jsme tu už měli a já z něj tak úplně nadšený nebyl. Jezdil sice dobře a ještě lépe vypadal, ale nedokázal jsem si do něj správně sednout. Třeba instruktoři v autoškole by z něj museli být zcela rozpolcení. Když se třeba já se svými 183 centimetry správně usadím, nevidím pořádně na celou přístrojovou desku. Někdo jiný třeba ale ano, což je ostatně běžná realita při hodnocení peugeoťáckých interiérů i-Cockpit - někomu sednou, jinému ne.

Víc než kdy jindy tedy platí, že vám auto musí sednout. A Peugeot 208 očividně sedl i komisi evropského Auta roku, protože francouzský hatchback si odnesl první místo. Nedivím se tomu, auto je to dobré. Má čiperné řízení, snadno se s ním parkuje a vypadá extravagantně, jak by správný Francouz ostatně vypadat měl.

Nová doba, nové termíny

Výhodou malého auta také je, že za něj automobilka nechce většinou moc peněz. Nový městský Peugeot je hravý, roztomilý a již v základu velmi slušně vybavený. I přesto však začíná na částce 315.000 Kč, což je solidní a konkurenceschopná cena. Na druhou stranu za něj ale můžete dát i 820.000 Kč, nebo v našem případě dokonce 905.000 Kč.

Tato velmi vysoká cena (mezi malými auty) patří elektrické variantě, která se představila souběžně se standardním modelem. Za své peníze dostanete 50kWh baterii pod zadními sedadly a elektromotor o výkonu 100 kW (136 koní) pod přední kapotou. Samotný akumulátor slibuje dojezd na jedno nabití 340 km.

Ke kapacitě baterie je ovšem malý dodatek. Jak jistě víte, akumulátory mají hrubou a využitelnou hodnotu. Ta hrubá je již zmíněných 50 kWh, čistá však jen 45 kWh. Je to proto, že lithium-iontové akumulátory nemají rády, když přetékají energií a jsou neustále na sto procentech. I třeba váš chytrý telefon (pokud je opravdu chytrý) vás při použití velkého nabíjecího trafa upozorní na 80 procentech.

Skupina PSA, odkud celé toto pohonné ústrojí pochází, tedy softwarově omezuje kapacitu na 45 kWh. V propagačních materiálech ovšem nesvítí vyšší hodnota kvůli marketingovým účelům, ale kvůli ztrátám (třeba tepelných) při nabíjení. Může se vám klidně stát, že do auta nateče 45 kWh, ale elektroměr bude ukazovat 50 kWh. 

Tímto si vozy koncernu ošetřují, že vám baterie vydrží co nejdéle, tedy minimálně po dobu plynutí osmileté záruky či ujetí 160 tisíc km. Dalším nepřítelem baterie je teplota. Pokud by dlouhodobě přesahovala 40 stupňů, zkracovala by se životnost akumulátoru. To si zase koncern ošetřuje hliníkovými schránkami modulů s chladící deskou. Ta pracuje třeba při nabíjení, kdy již zmíněné ztrátové teplo může majiteli pěkně zatopit.

Z domácí zásuvky trvá dobití baterie přes dvacet hodin, z wall boxu to zvládne přes noc a při zastávce na rychlonabíjecí stanici (100 kW) se zdržíte půl hodiny, kdy baterie dosáhne 80 % kapacity. Samotná trakční baterie funguje na bázi stejnosměrného proudu, zatímco elektromotor na střídavém, což se řeší měničem. Příjem energie samotného akumulátoru ze sítě se střídavým proudem zajišťuje palubní nabíječka, která jej převádí na stejnosměrný.

Samotný elektromotor dokáže vyvinout až 14.000 otáček za minutu. Aby se s autem dalo jezdit, musí řídící jednotka obstarávat reduktor, který otáčky motoru krotí. Pokud by se totiž veškerá síla vypustila na kola, točila by se přibližně rychlostí 900 km/h. To je hezké jako zajímavost, ale k reálnému životu to moc není.

Maximální rychlost je omezena na 150 km/h a akcelerace z 0 na 100 km/h proběhne za 8,1 sekundy, což dělá z elektrické varianty tu nejčipernější v nabídce. Celé to zní složitě, že? Pro řidiče naštěstí ne, ovládat celé auto je extrémně jednoduché. Se sešlápnutou brzdou stiskněte tlačítko pro start, zvolíte D a jedete.

Pokračování 2 / 3

Jak se s ním žije?

Záleží na tom, na jaké vzdálenosti obvykle cestujete a jak hodláte vůz využívat. Pokud jste jako já, elektromobil pro vás ještě nějakou dobu nejspíš nebude. Denně ujedu přibližně 150 kilometrů a trochu mě mrzí časté postávání u nabíječek, jinak je ale Peugeot e-208 super. Zcela teď pominu vzhled a zajímavý interiér, které už moc dobře známe. Jde mi o to, jak se s tímto autem jezdí.

Samotný akumulátor v modulární platformě e-CMP váží 350 kilogramů a celé auto pak 1530 kilogramů. Pro srovnání uvedu, že nejsilnější Peugeot 208 s motorem PureTech 130 váží 1233 kg. Pro ještě zajímavější srovnání uvedu, že Audi A4 Avant 35 TFSI S tronic s motorem o výkonu 110 kW váží 1575 kg. Shodneme se tedy na tom, že malý elektrický Peugeot je opravdu těžká váha.

Ale to je právě to, co mi za volantem auta vyhovovalo. Ta hmotnost je totiž cítit a přináší s sebou vědomí, že sedíte v něčem mnohem větším a tudíž i bezpečnějším. Spoustu přidané hmoty se rozhodl Peugeot částečně zamaskovat lepším tlumením a většími brzdami. Pro ještě větší tuhost pak byla dozadu přidána Panhardova tyč, francouzský vynález.

Tlumení nerovností je na úrovni auta o dvě třídy vyššího. Na menších nerovnostech cítíte jen „ducnutí“, které známe z velkých aut s opravdu dobrými podvozky. Brzdy bych ale ještě vylepšil. Ani ne tak jejich účinek, jako spíše ovládací sílu pedálu, která je plochá a mdlá. Díky dvěma úrovním rekuperace ale brzdy ani moc používat nemusíte.

Vlastnosti elektromotoru dávají Peugeotu e-208 charakter sprintera na krátké vzdálenosti. Z místa se sebere ihned a pak už vás točivý moment valí kupředu pružně zhruba do 80 km/h, kdy nadšení ústrojí trochu opadne a začne čelit vyšší hmotnosti. Předjíždět na dálnici se s přehledem dá, jen už máte pocit, že k tomu auto trochu nutíte.

No a když už jsem u té dálnice, musím přejít k dalšímu důvodu, proč tohle auto, a vlastně všeobecně aktuální elektromobily, není zcela pro mě a možná i pro spoustu z vás. 130 km/h jede a drží si přitom stabilitu, ale spotřeba jde rapidně nahoru. Není problém dostat se k 20 kWh/km, což je hodnota srovnatelná s velkými elektromobily. Třeba elektrický Hyundai Kona zvládne takové cestování za 18 kWh/100 km.

Modelový příklad: Dojezd 100 km, rychlonabíječka vzdálená 45 km. Na dálnici jsem nasadil svižnější tempo a při příjezdu k nabíječce zbývala šťáva na 4 km. Nabíjecí stanice Pražské energetiky pak hučela jako sahara dieselového passatu v tropickém vedru, když mi s výkonem 75 kW dodala 43,03 kWh za hodinu a šest minut. Bylo to 94 % kapacity baterie, ale i tak na mě svítil dojezd pouhých 210 km.

Peugeot udává, že dojezd silně závisí na stylu jízdy. Však to ale uvádět ani nemusí. Plnou nádrž osmiválcového Jaguaru F-Type vysušíte také za 150 km neurvalého řádění, zatímco při grand touringu vydrží na 600 km. Při větší zátěží stoupá spotřeba. Je jedno, v čem sedíte. Jen pro mě osobně je prostě pořád výhodnějších pět minut u čerpací stanice. Člověk, který bydlí ve městě a v práci má nabíječku, by byl naprosto spokojený. A to je jen jeden z mnoha modelových příkladů, kterému by se elektromobil na každodenní život hodil. 

Abych ještě nezapomněl, tak e-208 disponuje několika jízdními režimy. Zatímco Eco je pro nenáročné řidiče, kteří jezdí v klidu a často rekuperují, režim Sport je pro hračičky. Moc se mi ale nelíbil. Auto ze sebe v tomto režimu vydává celých 100 kW a jízda stylem brzda-plyn mi začala velmi rychle obracet žaludek.

Výkon se na vás valí bez předehry a při plném sešlápnutí akcelerátoru máte pocit, že vám chce točivý moment vyrvat volant z rukou. Stačí trochu nerovná silnice a máte peugeotu plné ruce a nohy. Když si pak kolo v zatáčce pod plynem najde místo s menší přilnavostí, nebo třeba nad výmolem, ztratí trakci úplně, zakvičí při chycení se asfaltu a  rozhodí stabilitu. Tak ani Peugeot nedostane hravé muže do elektromobilů.

U elektromobilů se často propaguje také tichý provoz. S tím souhlasím, e-208 je ve městě opravdu tiché auto. Mimo něj už ale moc ne, protože od zhruba 100 km/h už slyšíte znatelný hluk od podvozku. Kdyby ale automobilka chtěla udělat elektromobil na překonávání delších vzdáleností, pohraje si s odhlučněním více. Tohle auto vás chce prostě ve městě.

Příjemné ale je, že vás elektrická zástavba nebude omezovat v prostoru za pátými dveřmi. Dostanete od něj stejných 309 litrů, jako dostanete v případě klasické spalovací verze. 

Pokračování 3 / 3

Cena a Závěr

820.000 Kč za základní výbavu. Je to hodně? Tady záleží na úhlu pohledu. Na malé auto je to extrémně vysoká částka. V porovnání s malými elektromobily je to však docela slušné. Třeba taková Honda e stojí v základu 889.900 Kč a to ujede na jedno nabití jen 220 km. Opel Corsa-e se stejným technickým základem stojí minimálně 789.990 Kč.

Skeptik vám řekne, že za takové peníze koupíte naftovou octavii s lepší výbavou a ujedete na jednu nádrž 1000 kilometrů. Taky si neodpustí pár kousavých poznámek typu: „Elektromobil má výfuk v elektrárně“. A bude mít pravdu.

Nadšenec do elektromobilů vám řekne, že za své peníze dostanete tiché a komfortní auto, u kterého nebudete muset kupovat dálniční známku a ušetříte za parkování na modrých zónách v Praze. Při cestování po městě budete nabíjet třeba jen jednou za týden a bude vás to stát pár korun. A také bude mít pravdu.

A co vám řeknu já? Majitele elektromobilů považuji za takzvané early adopters, tedy nadšence, kteří dobrovolně jdou do těchto technologií a svými postřehy pak pomáhají s dalším vývojem. Elektrický pohon je tu ještě déle než ten na benzin a my ho stále neumíme předat lidem v dostupné formě.

Pokud jste nadšenec a přednosti elektromobilu využijete, můžu vám Peugeot e-208 vřele doporučit. K přednostem pohonu přidává i hezký vzhled a již ve standardu všechnu možnou výbavu. Jen je prostě pořád škoda, že vám na něj nikdo nepřispěje, což je v některých státech již běžná praxe.

Peugeot e-208: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   820.000 Kč (e-208/100 kW e-Allure)
Cena s testovaným motorem a výbavou 905.000 Kč (e-208/100 kW e-GT)
Cena testovaného vozidla           936.000 Kč (e-208/100 kW e-GT)

Technické údaje: Peugeot 208

Rok • stupeň výbavy
2020 • GT
Nejvyšší výkon
100 kW (136 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
3 673 až 10 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
300 Nm při 3 673 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,3 s
Nejvyšší rychlost
150 km/h
Zákl./max. objem zavazadlového prostoru
309 l • 1 004 l
Hmotnost: provozní • celková
1 530 kg • 1 910 kg
Rozvor náprav
2 540 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 500 mm • 1 500 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
4 055 × 1 745 × 1 430 mm

Sériová výbava (e-GT): 6x airbag, tempomat, Pack Safety Plus, couvací kamera, přední a zadní parkovací asistent, palubní třífázová nabíječka, přední Full-LED světlomety, 3D i-Cockpit, automatická klimatizace, elektricky ovládaná přední a zadní okna, elektricky ovládaná, vyhřívaná a elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, Peugeot Connect Radio, Peugeot Connent Box, paket Drive Assist Plus, aktivní systém sledování mrtvého úhlu, zatmavená skla zadních oken, 3D navigace, 17palcová hliníková kola, tmavé čalounění stropu, hands-free přístup a startování vozu Proximity

Volitelná výbava: indukční bezdrátové dobíjení telefonu (4000 Kč), střecha Black Diamond (10.000 Kč), perleťový lak modrá Vertigo (17.000 Kč)

Peugeot

Peugeot je největší francouzská automobilka, od roku 2021 patřící do skupiny Stellantis.

Rodinná firma vznikla už v roce 1810, roku 1858 přijala svůj typický znak. První vozítko, kterému lze říkat automobil, Peugeot vyrobil v roce 1899.

Peugeot 108 • Peugeot 208 • Peugeot 308 • Peugeot 2008 • Peugeot 3008 • Peugeot 5008 • Peugeot 508 SW • Peugeot Rifter • Peugeot Traveller • Peugeot Boxer

Doporučujeme

Články odjinud